Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Minőség a mennyiség felett - Interjú a Pauza alapítóival

2020. március 13. - absolut_hu

670a3925_logo_zott.jpg

Klément Évi és Nádasy Zoli felhagyva addigi életükkel 2016-ban hátizsákkal a hátukon vágtak bele egy világ körüli útba, az új helyzetek és élmények pedig valamit örökre megváltoztattak bennük. Az utolsó időszakban nemcsak azt tudták, hogy mit nem akarnak már csinálni, ha hazaérnek, hanem azt is, hogy mibe fognak belevágni. Ez lett a Pauza, egy webshop és egy kedves kis üzlet Budapest egyik legjobb hangulatú utcácskájában. És azt, hogy mennyire tudatos volt a helyszínválasztás, talán az szemlélteti a legjobban, hogy kivárták, amíg kiadó lett egy üzlethelyiség a Vitkovics Mihály utcában. A Pauza fő missziója, hogy tudatosságra és egy kis lassításra inspirálja az embereket. Nekünk most Évi mesélt az útról, ami idáig vezetett számukra, közben pedig megtudtuk azt is, hogy milyen kihívásokkal járt ez a váltás, és mit szeretnek a legjobban az új életformában.

Mik voltak azok az élmények azon a bizonyos hátizsákos úton, amik arra ösztönöztek titeket, hogy teljes mértékben átalakítsátok az életeteket?

Az a fajta nomádság és egyszerűség, amivel nekivágtunk ennek az útnak, nagyon sok mindent meghatározott. Sokféle olyan élmény ért minket, ami ehhez az új élethez hozzjárult. Például végig kempingeztük Észak-Amerikát, Costa Ricán egy hétig egy kávéfarmon laktunk, beautóztuk a vidéki Kuba falvait, Ázsiában fél éven keresztül az utcán ettünk, és végig vonatoztuk Indiát. A változatosság, az alacsony költségvetés és az a tény, hogy egy évig öt váltás ruhából, két pár cipőből és egy hátizsákból éltünk, sok mindent átértékelt. Zoli egy nyugati fizetést hagyott ott, én pedig az út előtt egy multicégnél voltam osztályvezető, így ez elég drasztikus váltás volt számunkra.

A PAUZA gondolata már kint megszületett bennetek?

Igen. Már magát az utat is vehetjük egy közös vállalkozásnak, ami valójában igazi főpróbája volt a jelenleginek. Összeszoktatott minket, kialakultak a szerepek, megtudtuk, hogy ki miben erős. Az utolsó három városban, amik egyébként nyugat-európai városok voltak, azzal töltöttük az időt, hogy más kis vállalkozásokból inspirálódtunk. Óriási izgalommal értünk haza, és ez végig is kísérte az első fél évünket. Azt, hogy a webshop elindítása miatt még az utazáshoz képest is jobban vissza kellett venni az életvitelünkből, kiegyensúlyozta, hogy izgatottak voltunk a webshop miatt.

A Pauzanak megvan a saját kis személyisége. Ti miben látjátok az egyediségét?

Az út hozzásegített minket ahhoz, hogy higgyünk a fogyasztói döntések erejében. Ezalatt azt értem, hogyha csak ezt a kis országot nézzük, itt naponta kilenc millió vásárlói döntés születik. Mi úgy tekintünk a pénzre, mint szavazóeszközre. Ez akkor tudatosult bennünk, amikor az út során kiszakadtunk a mindennapokból. Amikor kinyitjuk a pénztárcánkat, arra szavazunk, hogy milyen világban akarunk élni, vagy hogy milyen világban szeretnénk felnevelni a gyerekeinket. Ahhoz viszont, hogy szavazzunk, valahol elengedhetetlen a tájékozottság arról, hogy tudjuk, hogy a termék, amit megvásárolunk, honnan jön, miből van, ki és milyen körülmények között készíti, és ha elhasználjuk, akkor hogy tudjuk visszajuttatni a körforgásba. Mi ezt a hitet vittük bele a Pauzába, és ezért van az, hogy a honlapon és a boltban is megosztjuk ezeket az információkat a vásárlókkal. Sőt, a weboldalon külön szekcióban be is mutatjuk azokat a magyar és külföldi kisvállalkozásokat, akiknek a termékei kaphatóak nálunk. A másik, amiben próbálunk mások lenni, az az időtlenség. Úgy érzem, hogy az elmúlt egy év során bekerült új termékek ezt erősítik is. A divatiparra jellemző fast fashion jelenség ugyanúgy jelen van a lakásdekorban is, ezért mi olyan textilekkel vagy használati tárgyakkal foglalkozunk, amik vagy hagyományos eljárással készülnek vagy képesek túlélni a divathullámokat, mert formájukban és mintájukban akár tíz év múlva is megállják a helyüket.

670a3920_logo_zott.jpg

Ma már sokaknak ismerős a slow living fogalom, és még mindig felfutó tendenciát mutat a fenntarthatóság a tudatos életmód. Kérdés, hogy ez egy újabb múló trend vagy meg is marad?

Azt gondolom, hogy amíg lesz stressz és felgyorsult élet, addig megmarad ennek az aktualitása, ugyanakkor valószínűleg időről időre máshogy fogjuk hívni. Úgy érzem, hogy a slow living, mint kifejezés kezd elhasználódni, de biztos, hogy jön majd valami, ami nagyon hasonló. Az embereknek mindig lesz igény a tartalmasan eltöltött otthoni percekre és az egymásra figyelésre. Ha pedig ezt trendként akarjuk kezelni, akkor örülök, hogy végre egy divat, aminek van értelme.

Hogy formálta az idő a termékkészletet? Hogy szelektáltok most?

Harminc féle termékkel kezdtünk, mostanra lett belőle száz körüli, és kezdjük elérni a bolt kapacitásának végét. Bár ötletünk rengeteg van a fejlesztésre, bővítésre, de közben van is ennek egy határa. A választék koncepcióban is változott, nemcsak számban, hiszen a Pauza velünk együtt él és változik. Egyre inkább rámentünk a funkcionalitásra, a dekorációs dolgok szépen kikoptak. Ma már nemcsak az fontos számunkra, hogy a termék dekoratív legyen. Ezzel egyidőben megjelentek a lakásfelszerelés kategóriába eső dolgok; ide tartoznak a házvezetéshez, takarításhoz tartozó termékek. Egy másik új vonalként pedig egy ideje natúr kozmetikumokat is lehet nálunk találni. Mindkettő a saját életünkből jön. Ugyanis amikor megnyitottuk a Pauzát, új lakásba is költöztünk, ide közel a bolthoz. Az új életünk zsúfoltság mentesítéssel kezdődött, leegyszerűsítettük minden téren. Mert milyen érdekes, hogy azért kell kialakítanod az otthonodban külön tárolókat vagy akár egy egész helyiségeket, hogy az amúgy nem használatos használati tárgyaid elférjenek. Általában amikor az ember új otthont akar kialakítani magának, azt jelenti, hogy változásra vágyik. Nálunk ahogy már említettem, erős igény volt, hogy egyszerűsítsük a mindennapjainkat. Ez vezetett oda, hogy azt éreztük, hogy ennek az új vonalnak helye lehet az üzletben is. Összekötöttük a választékot a saját életünkben felmerült igényekkel, és végül azok a termékek be is kerültek, amik a tesztelés során beváltak.

670a3962_logo_zott.jpg

Mi jelenti a legnagyobb kihívást számotokra a Pauzában?

Az elején nagy türelemre volt szükség, amíg beindult a webshop és a bolt; eleve abból kiindulva, hogy egy új vállalkozásnak mindig kell idő, másrészt hiába vagyunk a Váci utca közelében, ide már nem nagyon jutnak el a turisták. Eltelt egy kis idő, amíg az emberek megismerték a nevünket. A másik pedig azzal kapcsolatos, hogy a vállalkozói lét egy külön életforma. A multikörnyezetben az ember a folyamatoknak egy kis szeletét látja, itt pedig minden te csinálsz. Te csomagolsz, mész a postára, állsz a pult mögött, takarítasz zárás után, mellette pedig tárgyalsz az új márkák képviselőivel. Nálunk nincs sem asszisztens, sem alkalmazott, mi csináljuk a folyamatot az elejétől a végéig, és amellett, hogy szükség van ehhez egy nagy adag alázat, bele is kell szokni. Én előtte stratégiával foglalkoztam, így nekem különösen személyiségpróbáló, hogy elmerüljek az apró részletekben. Szerencsére Zoli pont az ellentétem ebben, így ő bármikor ott van, ha segítség kell.

670a4011_logo_zott.jpg

Mit szerettek a legjobban a Pauzában?

A nálunk található termékek 98%-a nem saját tervezésűek, így amit csinálunk, inkább a kurátori tevékenységgel tudnám jellemezni, és valójában ez a kedvenc részem ebben az egészben. Imádok kutatni más vállalkozásokat, azok történetét. Nagy szívfájdalmam, hogy itthon kevesebb olyan családi vállalkozást találni, ami akár több generációra visszavezethető, mert az előző rendszer tönkretette őket. A legtöbb magyar márka, amivel foglalkozunk elég friss, de azért itt is vannak kedves sztorik. Talán azért is élvezem annyira ezt a kurátori tevékenyéget, mert azáltal, hogy foglalkozunk ezekkel a márkákkal, olyan érzésem van, mintha megmentenénk az utókornak valamit, így értéket teremtünk. Nekünk egyébként már az sok örömet okoz, hogy láthatjuk a Pauzának a növekedését. Ugyanakkor olyan jó lenne, ha több hozzánk hasonló kis üzlet lenne a belvárosban! Ez más európai nagyvárosokban elég gyakori; Párizsban például az egyik legcsodálatosabb dolog, hogy virágzik a kiskereskedelem. Ott nem tudsz két egyforma boltot mutatni. Itthon sajnos sokszor üresen, leharcolt állapotban állnak évekig a kis üzlethelyiségek. Szerencsére van már fejlődés ezen a téren, csak még mindig vadászni kell őket. Ha valamit kívánhatnék ennek a városnak, akkor az, hogy legyen a hozzánk haosnló kis üzletből sok.

670a3921_logo_zott.jpg

Vannak kedvenc helyeitek Budapesten?

Nagyon szeretjük a Zhao Zhou Teázót Budán, de miután hasonló a nyitva tartásunk, eddig csak egyszer jutottunk el oda. A kis kávézókba, teázókba már csak azért is szívesen járok, mert vagy itt vagyok, vagy otthon dolgozom, és jól esik kicsit kimozdulni, akár munka közben meginni egy teát vagy kávét; mondjuk az Espresso Embassyban. Amit még a kisvállalkozói lét hozott az életünkbe, hogy mi is inkább kis vállalkozásokat választunk. Itt a környéken van már kedvenc szabóságunk, órás mesterünk, az Arany János utcában pedig cipészünk. Aztán ott az Artizán Pékség, a Plante a Madách téren és a fővámtéri piacon, a Vásárcsarnokban a kofák; ezek különleges színfoltjai a városnak. Rengeteget sétálunk, és ha intéznivaló van, azt is inkább autó nélkül próbáljuk megtenni, pont emiatt izgalmas dolgokra bukkanunk a belvárosban.

Fotók: Bodnár Dávid

süti beállítások módosítása