Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Otthon biztonságos otthon - Interjú Wertán Sárával a fenntarthatóságról

2020. február 07. - absolut_hu

_pvl0780_logo_zott.jpg

Wertán Sára nem gondolta volna, hogy egyszer majd nők ezreit inspirálja egy környezettudatosabb életmódra házilag készített tisztítószerekkel. Ő csak biztonságban szerette volna tudni családját, így szépen lassan elhagyta a boltokban kapható vegyszereket, és visszatért a régmúltban használt praktikákhoz. Sára a legjobb példa arra, hogy azzal, hogy az ember többet nem dől be a fogyasztói társadalom csábító ajánlatainak, még élhet egy örökké megújuló, esztétikus környezetben. Az About A Home Insta oldalon ennek lehetünk tanúi amellett, hogy könnyen érthető és kivitelezhető tippeket kapunk arra, hogy úgy csillogjon-villogjon az otthonunk, hogy közben a Földet is óvjuk. A lenti interjúban most kicsit jobban megismerhetitek Sárát és az About A Home történetét, ami azért is különleges alkalom, mert oldalán a megszokottnál kevesebb a személyes tartalom.

Sokan szelektíven gyűjtik a szemetet, odafigyelnek a környezetükre, mégis a legtöbb ember még közel nem tart ott, hogy a drogériákban kapható színes-szagos tisztítószereket felcserélje a nagymamáink által használt természetes alternatívákra. Vissza tudsz emlékezni arra pontra, amikor átbillent nálad ez a dolog?

A természetesség iránti vonzalmamat otthonról hozom. Ez nem azt jelenti, hogy nomád körülmények között nőttem fel, csak, hogy az átlagnál kicsit kicsit másképp. Bár volt Barbie-m is, de anyukám segítségével simán készítettünk csuhéjből, nemezből bábokat vagy akár rongybabát. A különböző kosarak iránti szeretetem szintén tőle jön, ugyanis kosárfonással is foglalkozott. Sok természetes anyaggal voltunk körbevéve, ez hatással volt rám. A nagy váltás persze nem egyik pillanatról a másikra történt. Az első lépéseket az hozta, hogy amikor megszületett a kislányom, egyre inkább próbáltam elhagyni a műanyagot, ekkor még inkább esztétikai okból. Aztán ahogy a köztudatba került a fenntarthatóság és a túlfogyasztás, engem is elkezdtek érdekelni az alternatív megoldások. Körülbelül egy éve kanyarodtam erre az útra, és még közel sincs itt a vége, de már látom, hogy mennyi minden változott az életünkben.

Például miken, és min volt a legnehezebb változtatni?

Sok minden bonyolultnak tűnt elsőre, de az életben, ami ismeretlen, az először általában félelmetes, tartunk tőle. Feltérképezni a csomagolásmentes boltokat illetve megtalálni azokat a dolgokat, amikkel kemikália mentesen tudok takarítani, nekem ez volt a két legnagyobb lépés. Sokan azt gondolják, hogy bejárónővel ez kivitelezhetetlen, pedig nekem is volt segítségem sokáig, és örömmel használta ezeket a természetes szereket. A vegyszerek elhagyására a legfontosabb érvem pont az volt, hogy valahol olvastam, hogy a takarítással foglalkozók egészségére nagyon rossz hatással vannak a belélgezett vegyszerek. Egyből arra jutottam, hogy a környezetemet/családomat nem akarom kitenni ennek. Először csak áttértem a boltokban kapható természetes vonalra, de aztán rájöttem, hogy a takarítószereket én is elő tudom állítani vagy meg tudom vásárolni olyan kiszerelésben, amihez nincs szükség műanyagra. A kozmetikumok terén van, amit teljesen elhagytam és van olyan, aminek a természetes, bio verzióját használom, vagy akár el is készítem itthon. Utoljára jött a fast fashion elhagyása. Az utolsó alkalom, amikor ilyen üzletben vásároltam, júliusban volt, és azóta is úgy emlékszem vissza rá, mint ennek az időszaknak a lezárására. (nevet) Egyébként a second hand szeptember kihívás azóta felnyitotta a szememet; ez nem lemondás, hanem lehetőség a sokkal jobb alternatívák felkutatására.

_pvl0636_logo_zott.jpg

Vajon a csomagolásmentesség tényleg 100%-osan kivitelezhető egy átlagos család életében?

Nem akarok álszent lenni, van, amikor tényleg szükség van arra a doboz tejfölre, de előre tervezéssel és megfelelő logisztikával az esetek többségében megoldható. Persze sokszor egyszerűbb lenne beugrani a legközelebbi boltba, de ha már ráállt az agyad, nem esik jól levenni a csomagolt dolgokat a polcról, amikor tudod van rá más megoldás.

Hogy indult az About A Home, és szerinted mitől lett ennyire szerethető az emberek számára?

Az About A Home Insta profilt már nyolc évvel ezelőtt létrehoztam, de akkor még lakberendezéssel foglalkozó oldalként használtam. Mindig is érdekelt a lakberendezés, már gyerekkoromban is folyamatosan alaprajzokat készítettem. Végül – bár végigjártam egy egy éves lakber sulit - nem foglalkoztam intenzíven a dologgal, évente csak néhányszor posztoltam. Aztán tavaly indult itthon egy kihívás a környezettudatos életmódhoz kapcsolódóan, és Ott Anna (@ottanna) barátnőm a saját oldalára kitette a tőlem kapott házilag összeállított tisztítószereket, így kedvet kaptam posztolgatni arról, hogy miket használok. Érezhetően érdekelte az embereket, jó páran bekövettek, de az igazi áttörés tavaly júliusban történt. Szintén Anna egy akkori kihívásra felbuzdulva egy barátnős összejövetel utáni reggelen körbefotózta a házat, és kitette a képeket a story-jába példaként megemlítve engem. Aznap megduplázódott a követőim száma, alig hittem a szememnek! Nem gondoltam, hogy ez működhet így is. Azóta eltelt fél év, és elhagytam a 9000 követőt. Azt látom, hogy nagyon sokan megosztják, amit nálam látnak, így terjed az oldal és ez nagyon jó érzés.

_pvl0875_logo_zott.jpg

Azóta rájöttél, mi lehet a vonzereje az oldalnak?

Pont nemrég a barátnőimmel beszélgettem erről, és ők mondták, hogy az egy dolog, hogy én kikísérleteztem és tudom, hogy a citromsav, a szódabikarbóna és az ecet mi mindenre jó egy háztartásban, de sok embernek ez távoli, ijesztő dolog. Ez volt az a pont, amikor kicsit befékeztem, és elkezdtem röviden, tömören és időről-időre ismételve kirakni egy-egy praktikus tanácsot. Azt tapasztalom, hogy ez nagyon jól jön, embereket nemhogy nem zavarja, de kimondottan szereti, ha repetatív módon megjelenik ugyanaz a téma. Emellett megpróbálok természetesen, sallangmentesen kommunikálni, kerülöm a jófejkedő stílust. A harmadik erőssége az oldalnak pedig, hogy megpróbálom minél esztétikusabban tálalni a témát. Nekem az a célom, hogy azok az átlagemberek, akiknek normális hétköznapi életük van, vannak szokásaik, szeretik a szépet, érdekli őket, hogy milyen a környezetük, ne érezzék azt, hogy ez a fajta életstílus csak akkor kivitelezhető, ha kiköltöznek a civilizációból egy vidéki kis házba, ahol mindent saját maguknak kell megtermelni. Azt szeretném üzenni, hogy a városban vagy annak környékén is bárki tud így élni nagy lemondás nélkül.

_pvl0572_logo_zott.jpg

A bemutatkozó szövegedben egyből feltűnik a „szélsőségektől mentes” kifejezés. Ez sokak számára vonzó lehet; jól gondolom?

Végtelenül csodálom azt, aki képes zero waste módon élni úgy, hogy az egy évi szemete elfér egy befőttes üvegben, de szerintem ezt az átlag ember egyszerűen nem tudja elérni. Ha ezt állítjuk be példának, ez nemhogy nem fogja inspirálni a többséget, de még fordítva is hat, mert így senkinek nem lesz kedve belekezdeni sem. Azokkal a kis lépésekkel viszont, amiket mutatok, talán úgy gondolják majd, hogy ezt ők is meg tudják csinálni. És a szélsőség mentesség a másik oldalra is vonatkozik; én már nem mehetek be a fast fashion üzletekbe, hogy aztán öt zacskó ruhával távozzak. Azt elképzelhetőnek tartom, hogyha valamire szükségem van, és nem találok rá second-hand alternatívát, megveszem, de csakis előzetes mérlegelés alapján.

_pvl0844_logo_zott.jpg

Az internet jó táptalaja a véleménymegosztásnak, ami lehet pozitív és negatív. Rajtad mi csapódik le ebből?

Szerencsére inkább jó visszajelzéseket kapok, de azért kaptam már kritkát is. Van, hogy valaki számára mást jelent a öko életforma, sokkal puritánabb módon él, de nálam a home decor nagyon markáns része a dolgoknak, és én nem tudom és nem is akarom ezt úgy csinálni, hogy az ne legyen számomra esztétikus. Az emberek többségének úgy látom nagyon bejönnek a szép képek, ezeket a képeket nagy örömmel készítem, és az is szimpatikus nekik, hogy ügyeskedem, amibe belefér egy-egy bénázás is, hiszen ettől lesz az egész természetes. És azt hiszem az is jól működik, hogy csak az adott témára koncentrálok, és nem keverem azt a családom mindennapjaival.

_pvl0887_logo_zott.jpg

Folyamatos változásban van veled együtt az otthonotok. Említetted, hogy gyakran átrendezed, szeretsz DIY-kodni. Hogy fér meg egymás mellett a fenntarthatóság és a folyamatos megújulás?

Ezen a téren is vallom, hogy érdemes bent tartani a dolgokat a körforgásban. Ha úgy érzem, hogy valaminek már nincs helye nálunk, keresek valakit, aki örömmel használná. Nálam bevett dolog, hogy el vagy odaadom azokat a tárgyakat, amikre nincs már szükségünk. És természetesen kapok, készítek vagy éppen veszek dolgokat; így nálam folyamatosan megvan ez a dinamika. Egyébként el tudom képzelni, hogy eljön az idő, amikor azt érzem majd, hogy nem kell ennyi tárgy. Maximum akkor majd tartok egy jó kis garázsvásárt.

Hogy látod, a fenntartható, környezettudatos élet kimeríthetetlen téma?

Igen, és nemcsak a tanulás, hanem a megvalósítás része is. És valójában ami végtelen ebben, az a lehetőségek feltérképezése. A következő célkitűzésem felkutatni azokat a forrásokat, legyenek azok mesteremberek vagy manufaktúrák, akik hozzáadott értéket tudnak adni az általuk készített dolgokkal. Arról nem is beszélve, hogy ha tőlük vásárolok, támogatom is őket. Magamból indulok ki ismét; szeretem az újat, a szépet, és szeretek vásárolni. Ha más nem így lenne vele, nem működne a fogyasztói társadalom. Arra szeretnék opciót nyújtani a hozzám hasonló embereknek, hogy anélkül ki tudják élni ezeket az igényeiket, hogy durván bántanák a Földet. Egy biztos, ha most hirtelen valakinek azt mondom, hogy nem vásárolhat többet, azt rosszul fogja megélni, de akkor már miért ne vásároljunk olyan helyről, ahol a helyi embereket, vállalkozásokat támogatjuk.

_pvl0902_logo_zott.jpg

Az, hogy ezeket a változásokat véghez vitted az életetekben, mit nyertél?

Amellett, hogy természetesebb, és ezáltal egészségesebb életet élhetünk, nagyon sok jó embert megismertem. Például nagyon büszke vagyok az együttműködésemre a Zero Heroval is. A velük való munka közös gondolkodás, ügy, nem a klasszikus influenszer marketing. Anyukaként pedig olyan kreatív időtöltést hozott számomra az oldal, ami végtelenül inspiráló.

Mit jelent számodra Budapest, hol van helye az életedben?

A napjaink nagyrészét itt Budapest mellett töltjük, de a barátokkal már bent találkozunk, és a munka kapcsán is sokat vagyok bent a városban. Engem főleg Buda vonz, igazi agglomerációs lány vagyok, eddig hat Buda közeli helyen éltem, és laktam Budán is egy évet. Ennél messzebb semmiképpen nem mennék, de már beljebb sem vágyom, azt viszont kihasználom, hogy ennyire közel vagyok hozzá. Kettőt kivéve az összes csomagolásmentes bolt Budapesten található; ahogy a kávézók, a legjobb éttermek és a kultúra is. Egyedül a piac és a természet, ami az életünből nem oda köthető. Nagyon élvezem, hogy a nagyváros és a vidék mezsgyéjén lehetek, és ez is ír le a legjobban engem. Az is én vagyok, aki szívesen nyüzsög bent, és az is, akinek szüksége van arra, hogy friss levegőre és csöndre érkezzen haza. Ha bármelyiket kivonnák az életemből, már nem lennék jól.

Mik a kedvenc fenntartható helyeid a városban?

A Ne Pazarolj az egyik kedvenc csomagolásmentes boltom, és szerintem a Central Színház a legjobb színház a városban. Ha pedig étterem, akkor Dobrumba.

Fotók: Pavel Bogolepov

süti beállítások módosítása