Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Lehet etikus, ami szép - Vetlényi Alma új showroomja

Kis Színes Budapest

2019. december 30. - absolut_hu

670a6356_logo_zott.jpg

Vetlényi Almát tavaly beválasztotta a magyar Forbes a „30 sikeres magyar 30 alatt” listájára, ami már csak azért is nagy szó, mert mindössze három éve robbant be a köztudatba, amikor elnyerte a “Legjobb magyar divattervező”-nek járó díjat a Gombold Újra nemzetközi divattervezői pályázaton, és még ugyanabben az évben övé lett „Az év fiatal divattervezője” díja a Marie Claire tervezői pályázatán. Akkor mindkét elismerés nagy motivációt adott számára ahhoz, hogy elkezdje saját márkája építését, közben pedig több magyar designernek is betervezett annak köszönhetően, hogy felfigyeltek munkáira a pályázatoknak kapcsán. Márkájának fő jegyei a játékosság és a fenntarthatóság, mindez egy sajátos és izgalmas szemléletmódnak bontakozik ki. Fő inspirációs forrásai közé tartoznak a generációk közti különbségek és azonosságok, a természet és a fotográfia. December közepétől már egy új showroomban vár mindenkit; a nyitóbulin az Absolut is jelent volt.

„Az új showroom költözésből adódóan nyílt meg új helyszínen. Ez egy barátságos lakás-showroom.- kezdte új showroomjának bemutatását a fitaal tervező,- Nagyon fontos számomra a személyesség, így kézenfekvő volt, hogy a tér, amit kialakítok, egyben az otthonom is legyen, és ezzel együtt, aki meglátogat, engem is megismerjen. Mert ha a ruháimat megismeri valaki, azzal engem is megismer valamilyen szinten. A showroomba előzetes egyeztetés alapján tudnak feljönni a vendégek, ahol a ruhákat fel is próbálhatják, beszélgethetünk egy kávé mellett, és akár személyre szabva megrendehetik vagy a helyszínen megvásárolhatják az egyes darabokat. Nem utolsósorban pedig további, kollekciókhoz köthető eseményeket és workshopokat is tervezek ide jövőre. Eze kívül nemsokára több platformon, helyszínen is el lehet majd érni ruhadarabjaimat, de továbbra is megmarad a személyes találkozóra való lehetőség a showroomban azok számára, akik mélyebben meg szeretnének ismerkedni a ruhadarabjaik mögöttes tartalmával.”

670a6313_logo_zott.jpg

Édesapja festőművész, édesanyja pedig ruhákat és ékszereket készít. Az ő hatásukra kóstolt bele a fiatal ruhatervező különböző művészeti ágazatba is, és már kimondottan korán megismerkedett az alkotás örömével. Mindkét szülő különleges módon viszonyult az ötlözködéshez, és ez Alma gondolkodásmódjára is hatással volt. A rajzoláson és festésen kívül a tánc volt az az önkifejezési forma, ami leginkább közel állt hozzá.

„Mikor közeledett az egyetem választás, akkor úgy éreztem, hogy csak az egyik irányt választhatom. Akkor úgy éreztem, bármennyire is szeretek táncolni, az anyagokhoz és a rajzoláshoz jobban értek, így eldöntöttem, hogy jelentkezem a MOME textil-és divattervező szakára. Így kezdtem el megismerkedni a textiltervezéssel és magával a divattervezéssel. Azóta lediplomáztam és már az egyetem alatt igyekeztem feltárni a saját tervezői stílusom, tervezői identitásom és azt, hogy a szakmán belül hol szeretném elhelyezni magam, mint divattervező.” – mesélt tudatos karrierválasztásáról.

670a6404_logo_zott.jpg

Alma édesapja festménye előtt

Stílusára jellemző a nyers elegancia, elmondása szerint ez a fajta nyersesség abban nyilvánul meg, hogy teljesen rendhagyó a formavilág, ami jellemzi ruháit, és olykor „puritán” is, amit aztán az anyaghasználat tesz elegánssá. A sziluettek rendhagyósága pedig abban rejlik, hogy szabászati hulladék keletkezése nélkül készül minden egyes ruhadarab.

„Ez az eljárás alapjaiban meghatározza, hogy a tervezési folyamat nem a klasszikus módon zajlik. Ennek köszönhetően nagyvonalú megoldások és vissza-vissza térő geometrikus formaelemek határoznak meg egyes darabokat. Mivel maga a tervezői folyamat is játékos attitűdöt igényel, így az eredmény is azzá válik. Ruhadarabjaim a természetes nőiesség képviselőinek szólnak. A ruhadarabok előállítását tekintően a tervezés alapját képzi a zero waste elvű kivitelezés. Ennek a típusú tervezésnek én általában draping módszerrel állok neki, aminek a lényege, hogy egyből, direkt módon szabóbabán alakítom a formát az emberi testre. A másik módszerem, hogy a méterárut kölönböző részekre bontom és az egyes, előzetesen felrajzolt formákat úgy alakítom, hogy végül a kollekcióban a kivágott darabok összes részét működőképesen fel lehessen használni. ” – avattott be minket a tervezési és gyártási folyamatokba.

 670a6380_logo_zott.jpg

A fenntarhatóság azonban merül ki ebben Almánál, természetes alapanyagokkal dolgozik, de olyan is előfordult már, hogy kidobásra szánt alapanyokat használt fel a készítés során.

„A következő tavasz-nyári kollekcióm alapanyagai már nem „csak” 100%-ban természetesek, hanem OEKO-TEX® megkülönböztető minőségjellel is rendelkeznek, mely további hozzáadott értéket jelent a márka életében. Olyan követelményrendszert tartalmaz ennek a minősítésnek a megszerzése, amely előírja a textil- és ruhaipari gyártásban használt anyagokban előforduló kémiai anyagoknak azt a még megengedett mennyiségét, ami az élővilágra, emberi szervezetre nézve nem jelent veszélyt.” – fejtette ki következő kollekciója anyagválasztásának miértjét.

670a6374_logo_zott_1.jpg

Évente jelentkezik új kollekcióval; ezeknek inspirációs forrásai különböznek, egy dolog viszont állandó; minden darab a fenntarható, etikus divat jegyében készül. Alma számára azonban fontos, hogy ne csak ezen a téren adja át üzenetetét, ezért az elmúlt három évben rendszeresen láthattuk és hallhattuk fenntartható divat tematikájú kerekasztalbeszélgetéseken, ahol a divatipar átalakulásának fontosságát hangsúlyozta saját tervezői szemléletén keresztül. 2018-ban pedig meghívták a 1st International Young Designer Contest-re is Kijevbe, hogy feltörekvő fiatal divattervezőként képviselje Magyarországot. A tavalyi év sikerei után 2020 új kihívásokat és élményeket tartogat számára:

„Inspiráló volt velem egy cipőben járó fiatal tervezőkkel találkozni és megismerkedni Közép-Európa különböző pontjairól. 2019- ben a Forbes Magazin pedig beválasztott a „30 sikeres magyar 30 alatt” listájára. A márka és az én életemben pedig a legfrissebb mérföldkő, az új Showroom debütálása mellett, hogy bekerültem a Magyar Divat és Design Ügynökség divattervezőknek kialakított mentorprogramjába, melynek köszönhetően szakmai tanácsokon keresztül tudom márkám további mérföldkövek felé építeni. Úgy látom, hogy előremutató tendencia kezd kialakulni a támogatási lehetőségeket illetően, de az biztos, hogy nagyon elkötelezettnek és újítónak kell lenni ahhoz, hogy üzletileg is sikeres márkát tudjon kialakítani valaki itthonról.

 Fotók: Bodnár Dávid

süti beállítások módosítása