Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Szürreális világot teremt - Szemző Zsófia művészete

Kis Színes Budapest

2019. november 17. - absolut_hu

screen_shot_2019-11-15_at_12_19_49.png

Szemző Zsófiára jellemző az antropológiai gondolkodásmód, keresi az ember helyét a természetben, kiemel különböző helyzeteket vagy cselekvéseket, szétszed, összegyúr, az ember pedig a munkáit látva úgy érzi, mintha az álom és a valóság határán egyensúlyozna. Művészi látásmódjára valószínűleg hatással volt, hogy kétszer is eltöltött hosszabb időt Franciaországban, valamint több csoportos kiállításon, workshopon és residency programon is részt vett világszerte.

„Főként papír alapú munkákat készítek, de sok esetben ezeket kombinálom tárgyakkal fotókkal vagy videókkal. A nem csak közvetlen, de a tágabb értelemben vett környezetem is  foglalkoztat. Annak valós és elképzelhető eseményei, szereplői. A természetben keresem az emberi helyét. Próbálok értelmezni és szintetizálni. Bambulok, szemlélődök és néha ez koncentrációvá alakul. Érdeklődésem sokszor antropológiai színezetű. A rajz médiumán keresztül építek, rombolok le és rakok össze szituációkat.” – mutatta be Zsófi saját szavaival művészetét.

670a0896_logo_zott.jpg

Munkáinak fontos jellemzője a storytelling, és bár ő nem látja feltétlenül történetmesélésnek a munkáit, örömmel veszi, ha a munkáit látva hasonlóságok fedez fel saját történetével, hiszen ez segít megérteni másokat is. Médium és témák szempontjából is rendkívül sokrétű művészete.

„Mint mindenkit, engem is foglalkozat az egymáshoz való viszony. Ebben benne van a lépték, a nézőpont, a környezethez való viszony, a mozgás. Ilyen munkám volt például egy időben a befüvesítés, aminek része a grasspillow is. Most éppen egy ideje a MKE DLA befejezése történik velem, ami egy kiállítás, vagy mű létrehozása volt, esetemben a HidegszobaStúdió  galériájában a Melléktermék című kiállítás, és a munkánkhoz kapcsolódó teóriák feltérképezése, megismerése, feldolgozása, a munkánk elméleti hátterének megértése. Ennek most fogok a végére érni. Máskülönben meg most éppen egy zine-t fogunk kihozni, Stikli lesz a címe, sok alkotó fog ebben megjelenni, a Marom Budapest támogatja a kiadvány megjelenését. Egy rajzsorozaton dolgozom tovább, amit 2018 óta készítek. Szeretnék pár rizó kiadványt összerakni a rajzaimból. Fehér agyag lapokon is készülnek rajzok, és fa lapokon is piro rajzok. Egy lemez borítót terveztem nemrég, januárban lesz a lemezbemutató, addig nem mondanék semmit. Remélem 2020-ban több hónapot távol leszek. Elkezdtem járni a Hegyező animációs szabadiskola kurzusaira.” – foglalta össze, az elmúlt időszak és a közeljövő történéseit.

670a0906_logo_zott.jpg

Zsófi az egyedül végzett alkotói munka mellett fontosnak tartja a részvételi gyakorlatot is, így ha teheti más művészekkel közösen bérel műtermet. Most éppen a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának Egyesületében (FKSE) talált ideiglenes otthonra Fischer Judittal és Rudas Klárával. Arra, hogy művészete kiforrt-e mostanra, nem tud pontos választ adni, de talán nem is akar:

Minden találkozás más alkotó emberekkel és az esetleges közös munka meghatározó volt. Ez a MOME-n is fontos pont volt és maradt is. Nem hiszem, hogy kiforrt volna bármi teljesen, sőt azt hiszem ez nem is célom. Inkább ha valami, akkor a változás forrt ki. Talán ha sikerül, hogy jelen legyen minden munkában, azt hiszem akkor működnek igazán. Változtak tehát a témák, fokozatosan, folyamatosan. És persze változott az, amiben és ahogyan élünk, és ez hatással van a munkánkra is, nemcsak az életünkre. Nem igazán tudok elvonatkoztatni attól, ami körülvesz.”

670a0917_logo_zott.jpg

Élt hosszabb ideig Franciaországban, ahol főleg a diverzitás megtapasztalásában merült el. Erasmus ösztöndíjjasként fél évig járt a École Supérieure des Arts Appliqués Duperré- be, a MOME diploma után pedig egy évig tanult Francia Állami ösztöndíjjal az ENSCI, Paris, Mastère spécialisé Création et technologie contemporaine-ben. Egészen 2012-ig Franciaországban maradt Francia Állami ösztöndíjjal, Párizsban alkotott és dolgozott, miközben más francia városokba és falvakba is eljutott. Egy rövid időre visszatért Budapestre, aztán újra egy felfedezős időszak következett az életében; 2013-ban az MKE, Doktori iskola hallgatójaként 4 hónapot töltött el Marseille-ben, és különböző residency programokkal és worksopokkal eljutott New Yorkba, Guimaraesbe, Banská Štiavnicaba, Maastrichtba, Bécsbe és Strasbourgba. Ezek az egy hónapos utak meghatározóak voltak számára. Arra a kérdésre pedig, hogy érez-e bármi különbséget a hazai és külföldi szakmai fogadtatás között, a következő választ adta:

Nem tudom igazán mit jelent a fogadtatás. Azt hiszem nincsen különbség. Sokszor más kérdéseket tesznek fel ha valahol „idegen” vagy, de sok hasonlóság van a kortárs művészet nyelvei között. Ez otthonossá teszi. Természetesen a társadalmi berendezkedés hat a művészetekre, az alkotókra is.” 

Nézd meg Szemző Zsófia munkáit Behance oldalán, kövesd izgalmas fotókért Instáján vagy Tumblr oldalán.

670a0922_logo_zott.jpg

670a0931_logo_zott_1.jpg

670a0925_logo_zott.jpg

670a0910_logo_zott.jpg

Absolut Budapest fotók: Bodnár Dávid

 

 

süti beállítások módosítása