Fotó: Bodnár Dávid
A Design Héten tartotta három napos megnyitó eseménysorozatát a SISKO Studio csapata. A csütörtöki nyitóbulin az új termékeken kívül Absolut welcome drinkkel várták az érdeklődőket. A csapattagok közül most Papp Virág, a virágéknál tervezőjével ismerkedhettek meg. Virág nagyon izgalmas egyéniség, és ezáltal a virágéknál sem átlagos ruhamárka. A vele való beszélgetés során azt próbáltuk megfejteni, hogy mik azok a dolgok, amik a brandet azzá tették, amit ma látunk. Szóba került az őszinteség, mint kulcsfogalom, a feminizmus, egy barcelonai lány alkotócsapat, és azt is megtudtuk, hogy ő hogy látja a SISKO csapatát.
Virágéknál ég a világ… Ez a név annyira adja magát. Miért ez, és hogy kapcsolódik hozzád?
Igen, pont ebből a mondókából ered a név. És az egészben az a legviccesebb, hogy amikor gyerekkoromban hallottam, mindig úgy képzeltem el, hogy amikor Virágéknál ég a világ, összegyűlnek a boszorkányok, és békát esznek vacsorára. Már ott elkezdődött valami! (nevet)
Az első szó, ami az embernek eszébe jut a márkáról, az a nőiség. Miért olyan fontos ez számodra?
A nőiség kérdése már egészen korán elkezdett érdekelni. Régóta kutatom, hogy ez pontosan mi, illetve mit tud jelenteni a társadalmi normákon túl, hogy lehet ebben elmélyülni. Mindig is erősebb női karakter voltam azokban a közösségekben, amikhez tartoztam, ezzel általában kilógtam a sorból, és emiatt végig foglalkoztatott, hogy mi az ami meghatározza, hogy ki mitől nagyon vagy kevésbé nőies.
Most hol tartasz ebben a megismerésben?
Most ott, hogy ez egyáltalán nem fekete és fehér; sőt, folyamatosan változik, rengeteg árnyalata van, és sokszor nem is lehet ezeket a minőségeket nőiesnek vagy éppen férfiasnak kategorizálni. Mindenkiben van mindenből, itt az a kérdés, hogy éppen melyik oldalra billen át a mérleg, hogy éppen miből van több és kevesebb, és hogy lehet ebben evickélni. Valamiféle egyensúlyra törekszem.
Forrás: virágéknál facebook oldal
A márkához hogy kapcsolódik ez a téma, és egyáltalán, a virágéknál világa hogy alakult ki?
Egy erős feminista vonallal kezdődött az egész, ami a saját lelki fejlődésemmel van párhuzamban. Ez még mindig jelen van, csak képileg már nem olyan direkt, mint régebben. Már nem annyira jellemzőek a meztelen nők, a cicik, de azért most is megtalálható a rajzaimban ez a hozzáállás. Mindig is foglalkoztatott az emberi test, és az, hogy lehet minél egyszerűbben ábrázolni dolgokat. Nálam nem a technikán van a hangsúly. Nem a tökéletességre való törekvés motivál, hanem, hogy megmutassam azt, ami éppen bennem van. Ez persze sokszor megnehezíti a dolgokat, például ott az Instagram, ahol a legtöbben a legszebb és legjobb oldalukat igyekeznek bemutatni. Én ezzel kicsit szembe megyek, és megmutatom azt is, ami ezen már túl van. Ez néha ellenállásba ütközik, de azt tapasztalom, hogy alapvetően lelkesíti a közönségem. Szeretem a nyers tiszta dolgokat és az őszinteséget.
Mitől függ, hogy éppen milyen terméken keresztül jutattod el az üzenetedet?
Eleinte a klasszikus vászontáskákra rajzoltam; ez kézenfekvő volt, mert magam is sokat használtam azokat. Utána következtek a pólók, amik szintén onnan jöttek, hogy szeretem más alkotók mintás pólóit hordani. Most éppen kerámiákra festek; már jó pár éve ott motoszkált bennem, hogy jó lenne valamit kezdeni az agyaggal, de mindig elhesegettem, főleg, hogy úgy éreztem, nincs rá kapacitásom. Ahogy végül lett, belevágtam.
Forrás: virágéknál facebook oldal
Kik azok a nők, akikre te személy szerint felnézel?
Leginkább a barátaim, de van Barcelonaban egy intenzíven alkotó női közösség, fotóssal, divattervezővel, költővel, és ők nagyon inspirálnak. Tetszik, hogy nagyon meg merik élni a bennük lévő tüzet. Csak úgy pulzál ki belőlük az energia! Nekem nagyon hiányzik ez itthonról. Egy igazi „badass” lánycsapat, aki ezzel a hatalmas tűzzel támogatja egymást. Mi hasonlót próbálunk most itt a SISKOban megteremteni, talán kicsit nyugodtabb vérmérséklettel, de ki tudja milyen forróság sül ki belőle.
Miért izgalmas számodra, amit a többi SISKO lány csinál?
Andi ( a nandi tervezője- a szerk.) nemcsak azért áll közel hozzám, mert mellettem ül, hanem mert nem áll messze egymástól, amit csinálunk. Az sem ritka, hogy hasonlóan öltözünk fel. Mintha egy világ két totál különböző árnyalata lennénk. Pont ezért megvan köztünk az az energia, amivel inspirál engem, és talán mondhatom, hogy én is őt. Gyakran előfordul, hogy ugyanazokra a dolgokra kattanunk rá; utoljára a kígyó, mint motívum volt ilyen. Sapinál (Szilágyi Sapi, ékszertervező – a szerk.) nagyon szeretem, ahogy dolgozik; a káosz ellenére, ami körülötte van, mindig tudja, hogy hova nyúljon, nagyon magabiztosan formálja ezeket az alapvetően masszív anyagokat. Ez a fajta tudatosság a személyiségében is benne van, ami nagyon tetszik benne. A müskinnes lányok pedig folyamatosan megújulnak, ők abban motiválnak, hogy nem szabad megállni, tolni kell. Emellett nagyon sokat nevetünk.
Forrás: virágéknál facebook oldal
Nagyon sok magyar márka működik, és főleg Budapesten. Nálad az a legérdekesebb, mintha az üzenet lenne első helyen, és csak utána jönnének a termékek.
Nekem az elsőszámú felület erre az Instagram, és igen mintha nálam egy fordított irány működne; hogy nem a termékkel üzenek, és emiatt nem is érzékelem, hogy könnyű vagy éppen nehéz dolgom van ezzel. Kíváncsi vagyok, hogy merre mozdul majd ez az egész, ugyanis egy kevésbé aktív időszak után újra intenzíven fogok alkotni. Azt látom, hogy az, hogy sok márka van, inkább segít, mint hátráltat. A városban vannak különböző csapatok, alkotó közösségek, akik sok mindent megteremtenek maguknak. Mi csináljuk a MARKETTet, ami egy új összetételű közönséget gyűjtött maga köré.
Ez miben nyilvánul meg? Egyáltalán mi adja a MARKETT egyediségét?
Egyszer szerveztünk egy ruhavásárt a Valyo parton, és később egy egész nagy design vásár lett belőle, akkor jött Rebinek ( a Rebu ceramics alkotója- a szerk.) és Sapinak az ötlet, hogy ezt össze kellene fogni, és azóta ők viszik az egészet. Ide nem jöhet bárki árulni, ami elsőre elég kirekesztő dolognak tűnik, de teljesen logikus magyarázat van rá; szeretnénk olyan hangulatot biztosítani, ami irányt mutat, és aki eljön vásárolni, az tudja, hogy mire számíthat. Ha belegondolok, hogy kik árulnak a MARKETTen, minden márkánál jelen van az a fajta őszinteség, ahol érződik, hogy nem a piac értékei határozzák meg a saját brandjét, hanem teljes szívből csinálja.
Említetted, hogy nemrég felfedezted a kígyó motívumot; most is van ilyen kattanás?
A kígyó nem múlt el teljesen, de most éppen nagyon sok növényt, azon belül is virágcsokrot rajzolok. Fogalmam sincs, hogy ez most honnan jön. (nevet) A faliképeken és a kerámiákon is visszaköszönnek.
Forrás: virágéknál facebook oldal
Általában mik a fő inspiráció forrásaid?
Nagyon érdekel a pszichológia, és sokat foglalkozom álomfejtéssel is. Nekem talán ez a fő inspirációs csomag. Sokat beszélgetek ezekről a témákról a barátaimmal, érdekel, hogy kiben mi zajlik. Mivel ezek a szimbólumok időtlenek, mindig visszatér egy-egy erős kép. Igen, ezek az ősi dolgok mozgatnak leginkább. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem pörgetem az Instagramot, és az is tény, hogy érzékeny vagyok a trendekre. A munkáimban aztán ezek mind összekapcsolódnak.
Budapestről mit gondolsz? Mit jelent számodra a Palotanegyed?
Fontos számomra ez a rész, a Typo Showroom, a másik munkahelyem is itt van a Krúdy Gyula utcában, és annak köszönhetően lettek törzshelyeim, amiket nagyon szeretek. Ilyen az olasz étterem vagy a Lumen Kávézók. A Lumenben amúgy is van egy összetartó közösség. Közben a rész, ahol a SISKO van, is kapcsolódik hozzájuk a Gutenberg téren keresztül. Én bírom, hogy nem vagyunk annyira a belvárosban, ott nekem már túl nagy a vibrálás. Aztán ott a Duna, ami engem mindig lenyűgöz, a dunaparti beszélgetések, üldögélések nagyon fontosak számomra, szinte viszi a víz az ember gondolatait.
Vannak még kedvenc helyeid?
Nagyon szeretem a Gellért teret, és a Bartók Béla utat, szépen jön fel. A Kelet kávézó az egyik kedvencem a városban!
Ilyen volt a SISKO STUDIO megnyitója az Absoluttal:
Event fotók: Lakatos Péter