Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

"Merni kell elrugaszkodni." - Interjú a nändi tervezőjével

2019. október 09. - absolut_hu

nandi_portre_logo_zott.jpg

nändi termékei legalább annyira játékosak, mint a neve. Nácsa Andrea tíz évvel ezelőtt álmodta meg saját brandjét, de az első időszak inkább a kísérletezésről szólt. Mára a márka nemcsak a közönségét találta meg, hanem önmagát is. Jelenleg a nandinak két két vonala van: az egyik az élénk, pasztell formákból létrehozott kompozíciókkal operál, a másik pedig kimondottan figurális a természetből insprálódik. A márka nemrég talált új otthonra három másik izgalmas branddel; ők a virágéknál, a Müskinn és a Sziágyi Sapi. Október 10-én egy három napos megnyitóval ünneplik meg a SISKO Studio megnyitását, ahol az Absolut is jelen lesz.

Az évek alatt, hogy fejlődött ki a márka azzá, ahogy most látjuk?

Bár tíz éve létezik a nändi ebben a formában, valójában öt éve foglalkozom kizárólag vele. Az első időszak a próbálkozásé volt, akkor még nem tisztult le teljesen, hogy mit is szeretnék pontosan kezdeni vele. Eleinte geometrikus formájú grafikákat és plexi ékszereket készítettem. A plexiből hamar kiábrandultam és egy idő után úgy éreztem, hogy a grafikák oranamentikája túl kötött számomra, lágyítani szerettem volna rajta, és természeti formákká alakítani. Először pecséteket gyártottam hasonló látványvilágban, mint ami a jelenlegi. Ezekkel kezdtem el játszani, különböző kompozíciókat létrehozni. A határozott formák, a pöttyök már akkor megjelentek. Ezzel a módszerrel azonban egy idő után nem tudtam haladni, így elkezdtem textilfestékekkel kísérletezni, így jutottam el a jelenlegi technikához, illetve ahhoz a festékhez, ami rendszeresen mosható anélkül, hogy bármi baja lenne.

Hogy jött képbe a digitális technika?

A már említett technikának megvannak a korlátai, így kitaláltam, hogy a hasonló formákat digitális verzióban is megvalósítom; a digital print először csak a ruhákon jelent meg, aztán papíralapon is. Az elején csak absztrakt formákban gondolkodtam, egy idő után már tovább gondoltam. Így született meg tavaly az Art Sorozat, ahol már portrék is megjelentek, később pedig jöttek a kutya figurák. Ma egyre inkább a természeti formák érdekelnek. Jelenleg a nandinak két vonala van: az absztrakt és a natúr, természeti jellegű.

62066016_2598270596874292_3202006287919349760_o.jpg

A natúr formák belső vagy külső inspiráció által keletkeztek? Esetleg a te igényed nőtt meg, hogy többet legyél kint a természetben?

Az elmúlt pár évben elkezdtem nagyon vágyni a természetbe. Ez azért is lehet, mert vidéken nőttem fel, ahol volt kert és sok állat. Elkezdtem érezni itt Budapesten ennek a hiányát, úgyhogy azóta rendszeresen járunk kirándulni, kempingezni, és ezek az utazások nagy hatással vannak a munkáimra is.

Hogy állsz neki egy új témának?

Négy-öt havonta kitalálok egy új sorozatot a város vagy a természet által inspirálódva. Elég érdekes ennek a folyamata. Először látok magam előtt egy képet, hogy mit szeretnék papírra vetni, vagy grafikaként megvalósítani. Van, hogy nem tetszik az eredmény, olyankor hagyom ülepedni kicsit, félrerakom, aztán egyszer csak valami átkattan, leülök, és addig nem állok fel, amíg nincs kész. Ilyenkor pár nap alatt meg is születik az aktuális sorozat.

65785073_2649289071772444_1273283848498577408_o.jpg

Hogy képzeljük el a festékekkel való kísérletezést?

Sok színt használok, de vannak alapszínek, és olyan színkombinációk, amik gyakran visszatérnek. Amikor kézzel festem a ruhákat és a táskákat, nekiállok, és több napon keresztül csinálom. Olyankor csak erre fókuszálok. Az első nehézkesebb szokott lenni, de aztán abból egy csomó új ötlet jön, amikből aztán minták lesznek. Most nagyon szeretem együtt használni a narancsot, a kéket és a rózsaszínt. Általában az aktuális kedvencekből kihozom a maximumot, és amikor megunom, keresek új színeket, ezek vegyesen élénkek és pasztellek.

A kikísérletezett mintákból mindent felhasználsz, vagy még azokat is szűröd?

A kézzel festett daraboknál mindent felhasználok, ha digitálisan rajzolok, akkor kiválogatom azokat, amik a legjobban tetszenek. Előbbinél előfordul, hogy nekem nem tetszik annyira a végeredmény, de vicces módon, azokat a darabokat egyből elviszik. Nem szeretem a dolgokat leszűkíteni, hogy csak a saját ízlésem legyen a mérce, de bevallom, el tudok bizonytalanodni, hogy jó-e az adott póló vagy táska, de később mindig rájövök, hogy attól, hogy nekem nem az a kedvencem a sorozatból, másnak még tetszhet.

Nehéz ezt elengedned?

Idővel egyre könnyebben megy. Merni kell elrugaszkodni, és ebben sokat segít az, ha a vásárlóimmal is beszélgetek arról, hogy ők miért szeretik az adott darabot, vagy minek örülnének még, milyen mintát képzelnének el maguknak.   Egyedi rendeléseket is teljesítek, olyankor van, hogy az illető előre megmondja, hogy milyen színeket szeretne.

50709941_2384675038233850_2478923383719329792_o.jpg

Milyen választékkal dolgozol egy-egy sorozat során?

A kézzel festett darabokból mindig kevesebb van, azoknak külön presztizsértékük van az egyediségük miatt. A digitálisan printeltekből pedig igyekszem minél nagyobb választékot biztosítani. Elég sok minta összegyűlt az évek alatt, azok rotálódnak ötös turnusokban. Így minden hónapban tudok valami új dologgal jelentkezni. A városban több helyen is jelen van a márka, de üzletenként változik a készlet attól függően, hogy az adott bolt milyen stílusú. A terv viszont az, hogy a SISKOban legyen majd a legnagyobb választék az aktuális „kollekción”, minisorozaton belül.

A SISKOban körbenézve egységes kép fogad minket. Mi hozta össze a SISKO csapatát, és hogy vagytok ti így itt együtt?

Az, hogy ennyire passzolnak egymáshoz a márkák, a véletlen műve. Sapival egy műhelyben voltunk a Heinrich udvarban, aztán amikor tavaly eladták, mi is elkezdtünk mozgolódni, új helyben gondolkodni. Közben Sapival rendszeresen részt veszünk a MARKETTen, ami általában a Lumenben van. Ennek egyébként ő az egyik szervezője. Onnan ismertük a Müskinn lányokat és Virágot, a virágéknál alapítóját. Miután mindenki bázis után kutatott, megbeszéltük, hogy együtt keresünk helyet. Közben Noémi (a Müskinn egyik tervezője - a szerk.) és én is külön-külön kinéztük magunknak ezt a helyiséget, de csak nagy nehezen értük el a tulajt. Aztán végül minden nagyon jól alakult, mert kiderült, hogy ez a finn fickó támogatja a hazai művészeket és tervezőket, van Budapesten egy galériája is, így egyből megtaláltuk vele a közös hangot. Májusban költöztünk át, a nyár a berendezkedésről szólt, és most jött el az ideje a hivatalos nyitóeseménynek.

Ami a Design Hét egyik programja lesz. Mivel készültök?

Három napos megnyitóval készülünk, csütörtökön lesz a megnyitó esemény. Itt Virág élőben fest majd, és minden márka sok új termékkel készül. Annak idején, amikor megszületett a SISKO név, a csapatból többen is terveztünk logót, és végül Virág terve mellett döntöttünk. Én most elővettem a saját rajzaimat, és a megnyitó eseményre printek formájában ki is kerülnek. Második nap nekem lesz egy workshopom. A résztvevők egy megunt pólójukat vagy pulcsijukat fogják felújítani az általam összeállított kis csomag segítségével. Én adom a formákat, ők pedig kitalálják a kompozíciót, majd együtt felvasaljuk. Szombaton a Müskinn lányok tartanak zacskó újrahasznosító workshopot. Már régóta gyűjtjük a nejlonzacskókat, úgyhogy lesz itt a stúdióban bőven alapanyag, de lehet hozni is, és ezeket egymásba vasalva mindenki elkészíti magának a saját pénztárcát. Sapi is készül valamivel; egy beszélgetés keretei között megosztja tapasztalatait a zöld háztartásról, hogy ő hogy tudta szépen fokozatosan átalakítani a sajátját.

sisko_monta_zs.jpg

Szilágyi Sapi, müskinn és virágéknál nandi szemmel:

Szilágyi Sapi: Szeretem az ékszereket, bár hektikus, hogy éppen hordok vagy nem, de most éppen megint nagyon jellemző. Sapi nem konvencionális ékszertervező, aki a sokadig ugyanolyan minimál darabot készíti, mint oly sokan. A természet szeretete az ő munkáiban is megjelenik, sőt, még olyan mások által nem kedvelt bogarakból, rovarokból is képes gyönyörű ékszereket készíteni, mint a légy vagy a mezei poloska. Nagyon szeretek vele együtt dolgozni, mert azt érzem, hogy kölcsönösen tudjuk biztosítani egymásnak az alkotáshoz szükséges légkört.

virágéknál: Virággal nagyon hasonló az ízlésünk és ez a munkáinkban is tükröződik. Szeretem a már-már gyermekies rajzait, amiknek a mögöttes mondanivalójuk nagyon mélyek, és azt, ahogy foglalkozik a női elfogadás témájával. Nagyon jót tesz mindannyiunknak, ha nyíltan beszélünk ezekről a dolgokról. Irigylésre méltó bátorsággal és ügyességgel nyúl új technikákhoz munkái során.

Müskinn: Mindig is szerettem a dolgaikat, de csak tavaly ismertem meg őket személyesen. Én általában pontosan megtervezek mindent előre, nagyon izgalmas számomra, hogy ők sokkal spontánabb módon kezelik a márkaépítést vagy akár a gyártást. Én hajlamos vagyok kicsit befeszülni, így nagyon tetszik, hogy ők képesek elengedni a dolgokat, és mégis ugyanúgy sikeresen tudnak működni. Bennük is meg van az a játékos kísérletező attitűd, mint mindannyiónkban és nagyon szeretem, hogy ezt úgy csinálják, hogy közben fontos szempont számukra a fenntarthatóság.

69878674_2752015798166437_4184550614602088448_o.jpg

A Palotanegyedben vagyunk, amihez már eleve volt kötődésetek. Kezd itt egy elég kellemes és meghatározó művész élet kibontakozni. Ti is így látjátok?

Nagyon szeretjük ezt a környéket, én személy szerint itt is lakom a VIII. kerületben. Mivel előtte is már mindenki a közelben volt, mindenképpen szerettünk volna maradni a kerületben. Mi is érezzük, hogy egyre több kezdeményezés van, a Bródy Sándor utca és a Rákóczi téri vásárcsarnok körül is elég nagy a mozgolódás. Érzek egyfajta felvirágzást, aminek nagyon örülök, de remélem, nem lesz belőle egy újabb bulinegyed. Szerintem ez annak is köszönhető, hogy ki kellett költöznünk a Heinrich udvarból, ami persze akkor nem volt jó hír, de ez felkavarta az állóvizet, motivációt adott sok dizájnernek és művésznek, hogy összeálljanak kis csapatokba, és új helyet keressenek maguknak.

Te mit szeretsz Budapestben?

Nekem kicsit unalmas volt a vidéki élet, sokkal nyüzsgőbb helyre vágytam, így nagyon vonzott Budapest. Az épületek, azon belül is a tűzfalak inspirálnak. Sokat sétálok itt a VIII. kerületben, leginkább gyalog vagy biciklivel járok. Szeretem a Mikszáth teret, ha tehetem beülök a Lumenbe egy kicsit. A Károlyi kert is nagy kedvencem, jó ott üldögélni, megnyugtat. Ha elegem van mindenből, elég egy fél óra ott, és sokkal jobban érzem magam. Mégis, ami a legjobban inspirál, az a városi forgatag, és persze az itt élők. Számomra nagyon izgalmas, ahogy az emberek például az öltözetükkel kifejezik magukat. Jó látni, amikor valaki bátor, és nem fél megmutatni magát, még akkor sem, ha az eltér az átlagtól.

A nändi darabokat itt találod: SISKO Studio, MONO art&design, Rododendron Art&Design, Retrock, Lollipop Factory Budapest, Coolab Pécs, Stilshop (kiegészítők, printek), Köszi (kiegészítők, printek), Alapdarab (kiegészítők, printek)

 

süti beállítások módosítása