Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Kell az a bizonyos "x faktor"! - Interjú Rácz Zoltánnal, Absolut nagykövettel

2019. augusztus 30. - absolut_hu

dsc03498_logo_zott.jpg

Rácz Zoltán laza stílusa, profizmusa mind azt bizonyítja, hogy nem hiába lett az Absolut nagykövete. Bár nem bartendernek készült eredetileg, amit jelenleg csinál egyáltalán nem áll annyira távol attól, amit tanult. Kereskedelemi és marketing végzettségét jól tudja hasznosítani ezen a területen. És bár a bartenderkedés hobbiként indult, és Zolit először főleg a jó kereseti lehetőség vonzotta, egy idő után szenvedéllyé vált a bár élet. Ahogy sokan mások, ő is végigjárta azokat a lépcsőfokokat, amik aztán mindig hozzátettek valamit tudásához. Jelenleg a Yellow Budapest üzletvezetője, mellette pedig olyan kiemelt helyekért felel, mint például nagyobb fesztiválok VIP részlege. Brand ambassadorként napi szinten tart tréningeket, szóval folyamatosan nyüzsög, tervez és szervez. A Yellowban beszélgettünk vele, ahol nemcsak kulisszatitkokat tudtunk meg, hanem azt is, hogy ő melyik bárba jár szívesen Budapesten, ha nem dolgozik.

Bár ma már ritkán állsz a pultban, mi az, ami a legjobban megfogott a bartenderségben?

A bárszakmának saját kis világa van. Amit a legjobban szeretek benne, hogy rengeteg új embert ismerhetek meg, és közben alkothatok is valami új dolgot. Most már két éve üzletvezető vagyok, de néha még mindig beállok a pult mögé. És hogy miért szerettem bele? Egyszer csak jött az érzés, álltam a pultban, és a többi alakult magától.

Milyen út vezetett odáig, ahol most vagy?

Az első helyemen megkérdezték, hogy mióta foglalkozom ezzel, azt füllentettem, hogy ezer éve bartender vagyok. Emlékszem, hazavittem az itallapot, és egy nap alatt megtanultam a recepteket, hogy beengedjenek a pultba. Szerencsére elég hamar rákaptam az ízére, könnyen ment, nem is gondolták azt, hogy én kevesebb ideje csinálom ezt. Bartenderként dolgoztam több helyen, és rendezvényeken is szép számban, aztán az Akváriumba kerültem, ott dolgoztam először üzletvezetőként, jelenleg pedig itt vagyok a Yellow Budapestben.

dsc00284_logo_zott.jpg

Mik a fő feladataid? Mi ad neked többet most, mint amikor kizárólag a bartenderséggel foglalkoztál?

Vannak olyan bartenderek, akik kimondottan a pultban szeretnek dolgozni, mások meg, ahogy én is, a nagy képet nézik, az érdekli őket jobban. Én szeretem látni az egészet az elejétől a végéig, nagyon élvezem, ha valamit felépíthetek az alapoktól; kezdve azzal, hogy áll össze egy itallap, hogy működik egy bár, egyáltalán honnan vannak az eszközök, hogy kerül a pultba a bartender. Én ebbe a folyamatba, a háttér megalkotásába, a szervezésbe szerettem igazán bele. Egyébként logisztikus a végzettségem, ebből írtam a szakdolgozatomat is, úgyhogy ez is összefügg ezzel.

Hogy néz ki egy újonnan nyíló bár felépítése?

Ennek több összetevője van. Nézni kell azt, hogy ki az, aki felépíti a helyet, milyen koncepciót képzel el; koktélbárt vagy inkább szórakozóhelyet. Alapvető kérdés az itallap összeállítása. Nálunk a Yellowban például van harminc féle vodka, amihez egy klubban maximum tíz fajta gin párosul, míg ez egy koktélbárban általában pont fordítva van. Ezért fontos, hogy mi az elképzelés. Megvannak azok az italok, amiknek hely és idő kell: például egy Single Malt Whiskyt jó meginni egy étteremben, egy buliban pedig szívesebben fogyasztanak az emberek egy long drinket vagy egy jó koktélt. Teljesen más felépítést igényel egy éjszakai bár, egy koktélbár és egy étterem. Szerencsére én mindháromban ki tudtam próbálni magam, sőt ott vannak még a fesztiválok is, amiken szintén dolgoztam, ezért mondhatjuk azt, hogy látom együtt az egészet.

dsc00061_logo_zott.jpg

A Yellowban hogy működik ez?

A Yellow esti szórakozóhely. Szerencsésnek mondhatom magunkat, mert elég sok koktél fogy nálunk, igényes koktéllapunk van és ambiciózus kollégák, akik ezeket elkészítik. Mi nem erőltetünk semmit a vendégre, hanem ajánlunk valamit. Ha valaki éppen vodka-szódát szeretne inni eperrel vagy bodzával, akkor azt adjuk, mert az számít, hogy a vendég elégedett legyen. De szerencsére sok koktélt kérnek, és ha a srácok ajánlanak valamit, akkor azt a minőséget tudják is hozni. Amióta a Yellow működik, már az ötödik koktéllapnak kezdünk neki. Nem véletlenül dolgozunk most is egy új verzión, hiszen ha nem lenne értelme, nem csinálnánk.

Mit csinál a brand ambassador, azaz a márkanagykövet?

Nálam elsősorban az oktatásra helyeződik a hangsúly. Annak idején a BOBban nagyon sokat tanultam Kovács Kálmántól, és már akkor megfogalmazódott bennem, hogy hozzá hasonlóan egyszer én is brand ambassador szeretnék lenni. Tulajdonképpen az a fő feladat, hogy azokról a márkákról, amik a Pernod Ricardnál vannak – ezek közé tartozik az Absolut is, – át tudjuk adni, hogy miért különlegesek, miben különböznek a többi brandtől. Ezt a tudást úgy próbálom átadni, hogy ezeket a tulajdonságokat emelem ki, de semmiképp nem más márkák kárára. Havi szinten körülbelül tíz-tizenöt tréninget tartok, amik elég vegyesek; vodkát, rumot, gint is oktatok, whiskyk közül a Jameson tartozik hozzám. Legfőképpen Budapesten tréningelek, de gyakran járok vidékre is, így a vidéki vendéglátásra is van rálátásom most már. Úgy látom, hogy egyre inkább fejlődik, talán még dinamikusabban is, mint Budapest. Egyre több olyan hellyel találkozom, amik a fővárosban is megállnák a helyüket.

Szerinted mi kell ahhoz, hogy egy hely Budapesten is megállja a helyét?

Kiváló italok, hibátlan, izgalmasak ételek gondolnánk egyből, de sokszor ez már nem elég, kell az a bizonyos “x faktor” ami megkülönbözteti, ami különlegessé teszi az egészet. Sokszor nem csak azért járok étterembe, hogy jókat egyek, hanem azért is, hogy új dolgokat lássak. Szerintem egy vacsora élménynek csak egy része hogy jó volt az étel, a miliő, a kiszolgálás mind hozzá tartozik, hogy egy teljes élményt kapjunk. Volt időszakom, amikor minden hétvégén igyekeztem más-más jellegű étterembe elmenni, és megkóstoltam mindent. Egy italról vagy ételről addig nem mondok se jót, se rosszat, amíg meg nem próbáltam. Rovart is kóstoltam már, kíváncsi voltam. (nevet)

Mit szeretsz leginkább az Absolutban?

Én már azelőtt Absolutot ittam, hogy ambassador lettem; ez passzolt leginkább az ízlésemhez. Nem volt sem sok, sem kevés, megvolt a tisztasága is, és nagyon bejött az íze. Ugyanis a vodkának szerintem igenis van íze! Ami pedig még nagyon szimpatikus az Absolut-nál, az a fenntarthatóságra való törekvés, a közösségi szerepvállalás, például, hogy támogatja az elfogadást, a nyitottságot. Ezek fontos dolgok számomra, így nekem már eleve régóta rokonszenvesek a svédek. 

dsc03516_logo_zott.jpg

Ha azt mondom, hogy Absolut, milyen ital ugrik be?

Nem kérdés; az Espresso Martini. Azt szokták mondani a vodkáról, hogy nem izgalmas; szerintem ez a koktél a bizonyítéka, hogy lehet az, csak izgalmasan kell használni.

Ha már itt tartunk, téged mi pörget?

Az emberek miatt csinálom. Mindig azt mondom, hogy ha valaki nem szereti a munkáját, akkor keressen mást. Magyarországon most is rengeteg lehetőség van az elhelyezkedésre, nem szeretem a panaszkodást, akkor inkább mást kell csinálni. Ha nem szereted azt amit csinálsz, akkor el kell engedni.

Azért neked is van szükséged néha egy kis kikapcsolódásra, nem?

Van, van, persze! Szerintem aki azt mondja, hogy nincs szüksége pihenésre, az észre sem veszi, és egyszercsak belefásul a munkába. Én próbálok minél több szünetet tartani, és gyakran kikapcsolódni. Szeretek sportolni, emlett sok focimeccsre járok itthon és külföldön. Az utazásnál viszont semmi nem kapcsol ki jobban! Olyankor szívesen halmozom a dolgokat; lehet benne történelem, sport és a bárok sem maradhatnak ki; ott kerül fel az i-re a pont. Londonban például megvan ez a három dolog, nem hiába voltam kint nyolcszor eddig, de ha teljes élményre vágyom, ahol minden megvan a kikapcsolódáshoz, akkor az Olaszország, a jó idő és a tengerpart miatt.

dsc03476_logo_zott.jpg

Budapestről mi jut eszedbe?

A világ legjobb városa! Itt születtem, itt is nőttem fel, soha nem laktam máshol. Nekem ez egy szerelem. Most már tizenöt éve élek a belvárosban, ami nekem most is hihetetlen érzés. Ez a világ egyik legélhetőbb helye, és ha például az egyik hídon éppen megyek át, és egy pillanatra körbenézek, még mindig rá tudok csodálkozni, hogy mennyire gyönyörű.

Vannak kedvenc helyeid?

Igen. Koktélbárok tekintetében Budapest szerintem most már nagyon fejlett, és nagyon jó kis helyek vannak; a Hotsy Totsy például nagy kedvencem, a Boutiq'bar pedig örök klasszikus. Az éttermek közül, ha ázsiai, akkor a Tokyo nagy favorit. Ők egyébként italokban is elég erősek. Rengeteg olyan étterem és pub van, amit szeretek, a Duna parton is egyre több ilyen hely van. Ezek mindegyike más-más élményt ad. Ha nem vendéglátás, akkor pedig számomra az etalon mindig Kispest és a Templom tér környéke marad, mert ott nőttem fel, és az mindig meg tud hatni.

süti beállítások módosítása