Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Átszeltük a világot - The Great Globe kiállításmegnyitó beszámoló

2019. május 25. - absolut_hu

61377287_2200236990054589_8287853431649992704_o.jpg

Fotó: Kiss Imre

Múlt szombaton a The Great Globe kiállítás megyitóján jártunk az Art Quater Budapestben. A kiállításról és a helyszínről itt olvashattok bővebben. A kiállító művészek mind a globalizmus témájával foglalkoztak, különböző médiumok által vizsgálva számos kérdést. A  nemzetközi, nagyszabású kiállítást Földes András, az Index újságírója nyitotta meg, a jó hangulatról pedig többek között az Absolut gondoskodott welcome drinkjeivel. Mielőtt megmutatnánk a legjobb pillantokat, Gadó Flóra és Heszky András, a két kurátor segítségével kicsit jobban megismerhetitek öt alkotás történetét, a kiállítás pedig egészen június 30-ig látogatható.

esterha_zy_marcell_marcell_the_end_of_the_long_march.jpg

Esterházy Marcell: A hosszú menetelés vége, 2011

Flóra: Esterházy Marcell munkája, noha szorosan kötődik a művész családi archívumát és múltját feldolgozó életművéhez, mégis, önállóan is értelmezhető. Célunk is volt, hogy a kiállítás globális kontextusán keresztül egy más perspektívába állítsuk. A különböző időbeli rétegek összekapcsolódása, azaz az egyidejűségek már-már misztikus kérdése áll a munka középpontjában.

Andris: A hosszú menetelés vége egy vadászat során elejtett, a talált fényképen látható szarvasbikára és Mao Ce-tungék visszavonulásának végére vonatkozik, amely események ugyanazon a napon történtek meg. Az űzött vad ősmagyar mítosza, a Kínai Népköztársaság legendáriumának főképe vetül egymásra. Mintha Marcell műve keresné a hozzáférést a történelem mélyebb összefüggéseihez, a XX. század kartográfiájához ahol ideológiai közösségek szervezték újra a Föld térképét. De Kínát Európával, így Magyarországgal összekötő új selyemút aktuális geopolitikai projektje is értelmezést adhat a képhez.

klara_hobza_mny.jpg

Klara Hobza: Diving Through Europe, 2010 

Flóra: Klara Hobza projektjét akkor ismertem meg, amikor 2018 szeptemberében találkoztam vele egy prágai rezidenciaprogramon. Rögtön megtetszett a munka, amelyben nagyon izgalmasan jelenik meg a környezetünkkel való szubjektív testi tapasztalat. Európa folyóinak végigúszása Hobza hosszútávú projektje 2010 óta, és az egyszerre ironikus és közben komolyan vett gesztusra (a művész például valóban megtanult búvárkodni) most tíz év távlatból tekint vissza. A kiállítás finissage-án, június 30-án előadást is fog tartani minderről.

Andris: Sok más műhöz hasonlóan, Klara projektje is a személyes, kevésbé intellektuális-racionális, mintsem tapasztalatokon, élményeken alapuló kartográfiát javasol. Az eredmény az emberi lépték és a földrajzi nagyság összeolvasásának abszurditása. Mintha a kontinensen (Rotterdamtól a Fekete-tengerig) átszelő vízi útvonal kétféle olvasatot adhat: egy egybefüggő hely a megélés kontinuitásában, vagy szeparált pontok közötti távolság képe.

pavel_sterec_vilem_duha.jpg

Pavel Sterec és Vilém Duha: The Silk Road Vertigo, 2019

Flóra: Pavel Sterec tavaly, a Trafó Galériában megrendezett Gondolat plasztika eseménysorozaton prezentálta folyamatban lévő projektjét, amelyről rögtön tudtuk, hogy kapcsolódhat a kiállításhoz. A három csatornás videóinstalláció a kiállításra készült Vilém Duhával együttműködésben és számos lokáció találkozik benne Montenegrótól kezdve Kínáig. Középpontjában Kína új, nagy kereskedelmi beruházása az Új Selyemút áll (Egy övezet, egy út) amit a videóesszé különböző aspektusokból vizsgál: a montenegróban dolgozó kínai vendégmunkásoktól kezdve a Kína és Kazahsztán közt húzódó “köztes” duty free zónáig vagy az átnevelő táborokban tartózkodó ujgurokig. A videó narrációja pedig akár egyfajta esszének is tekinthető, különösen szép szöveg.

Andris: Az egyik legaktuálisabb mű Pavel Sterecé, mivel napjainkban Kína gazadasági-politikai érvényesülését részben a Magyarországon (ld. Belgrád-Budapest vasútvonal) is áthaladó szárazföldi kereskedelmi út kiépítése, és a fejlesztésekkel-kölcsönökkel való befolyásszerzés jelenti. Pavel útja során eljut a shenzeni élményparkba is a ‘Window of the World’-be, ahol a kínaiak felépítették a világ kicsinyített mását.

linear_world.jpg

Société Réaliste: Lineáris világ, 2012

Flóra: A Société Réaliste duó emblematikus munkája, a Lineáris világ a maga egyszerű ám végtelenül kritikus gesztusával, napjaink izolált és elidegenedő társadalmaiban éppen az összekapcsolódás és a kontinuitás kérdését állítja a középpontba. A sajátos ABC, amely a világ országainak határmintázataiból rajzolódik ki, a különböző láthatatlan kapcsolatokat és összefonódásukat is felidézheti a geográfiai lokalitások között.

Andris: A mű egy fegyelmezett konceptuális, mégis érzéki alkotás. Országok nélküli Föld-térkép, mégsem utópia. Határok képe, mégsem az elhatárolódás olvasható ki belőle. Az elzárkózás és az összeköttetés - stílszerűen - határmezsgyéjén jelenít meg valami nagyon konkrétat, miközben az eredmény egy absztrakt rajz. Két éve dolgozom lassan az acb Galériában, ahol ezt a művet tároljuk, de csak a digitális fájlt láttam róla, és már hónapok óta készültem a művet kicsomagolni. Nem volt kérdés, hogy a The Great Globe egyik fontos műve lesz.

all_that_is_solid-7.jpeg

Louis Henderson: All That’s Solid, 2015

Flóra: Az All That is Solid videóról már a kiállítás kezdeti előkészítési szakaszában tudtuk, hogy biztosan szeretnénk bemutatni. Az egykori brit gyarmat, Ghána története egy új fénytörésbe kerül, ahogy Henderson kutatásában kirajzolódik az elektronikus eszközökből álló szeméttelepek sajátos “újrahasznosítása”. Hova kerülnek a kidobott elektronikus eszközeink? Miként lehet ebből érték mások számra? Henderson izgalmas esztétikájú videójában sajátos módon elevenedik fel a kutatása.

Andris: A globális gazdaság milyen egyenlőtlenségeit, láthatatlan körforgásait, anyagi valóságát takarja ki előlünk a virtuális világ? - teszi fel a kérdést a videó, a 2015-ben népszerű stiláris elemekkel (böngészőben megnyitott ablakok és a ghánai szeméttelepek felvételeinek montírozásával). Henderson videója az interfész, a felhő, a virtuális alatt húzódó technológiai tudatalatti, azaz a materiális világ ütköztetésével keresi a józanság, vagy a tudatosság esztétikáját.

Ez történt a The Great Globe kiállításmegnyitón. (Köszönjük a képeket Kiss Imrének!)

60728806_2200237856721169_6441274711371415552_o.jpg

60878865_2200237270054561_2422339216819093504_o.jpg

61118062_2200236720054616_4997032704722599936_o.jpg

61433435_2200236986721256_5138824689153474560_o.jpg

61372850_2200237256721229_349644268136038400_o.jpg

61136287_2200238056721149_7829584840688140288_o.jpg

60835937_2200238226721132_6808554965628354560_o.jpg

60679771_2200236856721269_4174831378489147392_o.jpg

61194843_2200237090054579_8117762869778448384_o.jpg

61014718_2200237620054526_8176400890039631872_o.jpg

61364744_2200237483387873_5809787400712355840_o.jpg