Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Művészet a lábadon - Interjú Polgár Diánával, a DYAN tervezőjével

2019. március 08. - absolut_hu

polga_rdia_na_dyan.jpg

Amikor Polgár Diána létrehozta saját márkáját, a DYAN-t (ejtsd: d-aj-en) az egyik fő szempont az esztétikus megjelenés mellett a kényelem volt. Az általa tervezett cipőkben egyszerre van jelen a szimmertria és az aszimmetria játéka, a finom vonalvezetés és a kortárs művészetek hatása. Tavaly ősszel INVERT tornacipő kollekciójával egy jóval merészebb irányt vett, amit elmondása szerint idén tovább is visz. A MOME-n végzett designer 2012 óta nagy utat tett meg; idén ő a Glamour Women Of The Year egyik jelöltje az Év divattervezője kategóriában. Többek között a DYAN stílusának evolúciójáról, a tudatosságról és az öko megoldások iránti érdeklődéséről beszélgettünk, miközben azt is elárulta, hogy merre indul, ha egy kis feltöltődésre vágyik a fővárosban.

Minimál stílusjegyek, kaleidoszkópra emlékeztető minták, konstruktivista művészet; milyen út vezetett a DYAN jelenlegi stílusáig?

Egészen kiskorom óta része az életemnek a művészet; művészeti gimnáziumba jártam, a MOME-n végeztem. Egyrészt a tanulmányaim hatottak nagy mértékben a stílusom kialakulására, másrészt sok minden önmagamból fakad. Mindig is a letisztult és egyszerű dolgok tetszettek a divatban, egyszerűen ezzel tudtam a leginkább azonosulni. Az első kollekciókban is már megvoltak bizonyos jegyek, de úgy érzem, mostanra fejlődött ki a márka igazi stílusa. Rengeteg kísérletezés, tesztelés van mögöttem, nemcsak a tervezésbe, hanem a cipőkészítésbe is is bele kellett jönni. Ha visszagondolok az egyetemi évekre, ott még elég futurisztikus és egyben hordhatatlan cipőket készítettem.

Ezek szerint a praktikum felülírta a művészi szabadságot?

A jövőbeli víziómban nem csak az szerepelt, hogy szépek legyenek a cipők, a hordhatóság is cél volt. Olyan cipőket tervezek, amiket én is szívesen hordanék, és nagyon jó látni, hogy mások is azonosulnak az én stílusommal, és az én cipőimet hordják.

22496161_1703806113004298_8277157599468067325_o.jpg

A LOIS modell egy az elegánsabb darabok közül

Mekkora kihívás volt megtalálni a praktikumot?

Nem volt egyszerű! Egy cipőnek sok szempontból meg kell felelnie, a kényelem mellett fontos, hogy ne tegyen kárt a lábban, ne deformálja minimálisan sem. Ott vannak azok a pontok, amikre különösen oda kell figyelni. Így a technikai kivitelezés sokszor gátolja a tervezés szabadságát, de pont az a kihívás ebben, hogy a tervező megtalálja azokat a lehetőségeket, hogy különleges cipőt tudjon alkotni. Egy kezdetleges elképzelés a végső tervig és a kész termékig rengeteg módosításon megy keresztül, ez az alkotási és kivitelezési folyamat része. Közben akár fél vagy egy év is eltelhet. Sőt, van olyan modell is, amit egy időre félrekakok, mert közben rájövök, hogy nem tetszik, és csak egy év múlva veszem elő újra.

Kihez fordulsz, amikor megakadsz a termékfejlesztés során?

Amikor elakadok, akkor tartok egy kis szünetet, kicsit mással foglalkozom és úgy térek vissza a tervezéshez, új inspirációkkal, friss fejjel.

Az egyetem után egy olyan márkánál fejlesztetted a tudásodat, ami kimondottan arra megy rá, hogy jól konstruált cipőket készítsen.

A MOME-s tanulmányok a magas szintű tervezésről szólnak, megtanítanak, hogy szárnyaljon a fantáziád, amellett, hogy persze kivitelezünk is, de miután kilép az ember a valós életbe, más szempontok is előtérbe kerülnek. Hogy ne csak szép cipőket tervezz, hanem olyanokat, amiket öröm hordani. Meg kellett tanulnom ebből az aspektusból is ránézni a dolgokra. Az Assonál pedig pont ennek az alapjait tanultam meg; amíg a MOME segített jó tervezővé válnom, addig az Assonál azt sajátítottam el, hogy legyek jó szakember.

A tavaly őszi kollekció, az INVERT tornacipői nagyban eltérnek attól, amit eddig képviselt a márka. Hogy reagáltak az emberek a változásra?

Fontos kísérletezni, új dolgokat kipróbálni, és szélesíteni a kínálatot. Ezért is született meg ez a kollekció. Mivel ezek a tornacipők is nőiesek és elegánsak, nem érzem, hogy egy teljesen más irányba indultam volna el, ráadásul az alapkoncepció, az érdekes kivágások és a kontruktivista vonalvezetés is ugyanúgy megjelenik rajtuk, ahogy az előző kollekciók modelljein is. Nagyon jó visszajelzéseket kaptam, úgyhogy a következő kollekcióban folytatom ezt az utat, és még izgalmasabb dolgok jönnek!

invert.jpg

Az INVERT kollekció 

Sok márkától eltérően az előző kollekció darabjai is elérhetőek a webshopban. Mi áll ennek a hátterében? Esetleg köthető a slow fashion ideológiájához?

Semmilyen téren nem szeretnék azonosulni a fast fashionnel, és mivel a márka nem az aktuális trendeket követi, hanem a saját koncepciómat, ezáltal időtálló. Az különösen jól esik, hogy vannak olyan cipők, amiket klasszikus DYAN modellekként emlegetnek. (nevet) Annyit azért pontosítanék, hogy az előző kollekciókból csak a legnépszerűbb darabok kaphatók most is.

Manapság egyre nagyobb teret nyernek a vegán bőr anyagok. Ragaszkodsz a bőrhöz?

Bőrszerelemben vagyok, imádom az illatát. (nevet) Ennek ellenére nem zárkózom el a vegán bőr lehetőségétől sem, legfőképpen, ha ezáltal részt vehetek a környezetszennyezés mérsléklésében, hiszen tervezőként felelősséggel tartozom a környezetért. Itt viszont fontos arról beszélni, hogy azáltal, hogy egy anyag vegán bőr, nem jelenti automatikusan, hogy öko is. Sajnos sokszor összemossák ezeket a dolgokat. Szerintem fontos, hogy az emberek tisztában legyenek a lehetőségeikkel. Az Alkalmazott Művészeti Intézet Formatervező szakára járok, ahol nagy hangsúlyt kap a fenntarthatóság, így az iskola hatására kezdtem el ezzel komolyabban foglalkozni.

Honnan inspirálódsz még?

A finn designt nagyon szeretem, és ott vannak még a skandináv országok is. De van egy spanyol tervező is, akiért odavagyok; ő Jesús del Pozo, a DELPOZO egykori tervezője. Ez a márka szintén egy letisztult, nőies vonalat képvisel.

Ragaszkodsz a monokróm színvilághoz?

Nem, sőt, most tudatosan elkezdtem nyitni a színek felé! Körülbelől egy évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennem, hogy itt az ideje elmenni ebbe az irányba, úgyhogy éppen a színekről kutatok.

21768510_1682318798486363_6507938678359263994_o.jpg

XARIA - a cipők "kisfeketéje"

Az öltözködésedet mennyire tükrözik a cipők?

Egyértelműen! Elkezdtem színeket hordani, mert segít és hat arra, hogy miket tervezek. Most ezért van rajtam ez a kék pulóver is. Nagyon jól érzem magam benne, úgyhogy el is gondolkodtam rajta, hogy miért is zárkózom én el a színek elől?! (nevet)

A márkaépítést hogy éled meg? Sok tervező nem szívesen foglalkozik vele, szívesen átadná ezt a feladatkört másnak, minden mással, ami egy márka működtetésével jár együtt.

Nekem ez ösztönösen jött. Valójában nem is volt választásom, kénytelen voltam megtanulni, de mivel a szüleim és a testvérem családi vállakozást visznek, és ebben nőttem fel, nem jelentett nehézséget ezekkel a dolgokkal foglalkozni, annak ellenére, hogy a kreatív munka vonz.

Szereted Budapestet?

Budapest gyönyörű hely! Folyamatosan nyüzsög, és minden szeglete tele van kis csodákkal!

Mik a kedvenc helyeid?

Olyan természetközeli helyek, mint a Margitsziget, a Normafa vagy a Gellért-hegy.

süti beállítások módosítása