Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Egyszeri és megismételhetetlen - Interjú Szakos Krisztával, az ESZKA alapítójával

2018. november 02. - absolut_hu

eszkaaa.jpg

Szakos Kriszta már nyolc évesen pulóvereket kötött hol kézzel, hol gépen szülei kötödéjében, mégis először fotósnak készült. A Kisképző elvégzése után art directorként dolgozott, aztán valahogy visszatalált a ruhákhoz, divattervezőként szerzett felsőfokú diplomát. Végül az élet visszasodorta a képek világába, azon belül is a mozgóképébe; jelmeztervezőként és stylistként több jelentős nagyjátékfilm munkálataiban is részt és vesz a mai napig. Mi viszont most leginkább az egyedi kötött kabátjairól ismert ESZKA márka kapcsán kérdeztük, amit még 2004-ben hozott létre, és ami azóta beköltözött egy elbűvölő Nagy Diófa utcai üzlethelyiségbe.

Hogy alakult ki ESZKA koncepciója?

Nem szerettem volna semmilyen hiányt pótolni, és nem is akartam mindenképpen ruhaipari céget alapítani. Egyszerűen volt egy vízióm. Minden onnan indult ki, hogy szeretem a színeket és a mintákat, és azt éreztem, hogy ezt jó lenne valahogy összekötni a fotózással, amit a Kisképzőn tanultam és a divattervezéssel, ami a második szakmám. Ez végül össze is jött a jelmeztervezés és a styling által, hiszen ott kamera mellett dolgozom. Az ESZKA neve még 2004-ben fogant meg. Egyből nagyon jó visszajelzéseket kaptam, ez pedig megerősített abban, hogy érdemes kezdeni vele valamit. Így visszagondolva, pedig sehova sem passzoltam. Ennél jobban nem is alakulhatott volna, aminek az is lehet a titka, hogy soha nem erőltettem semmit, egyszerűen kifejlődött magától ez az egész. Volt olyan időszak, hogy éppen nem találtam varrodát vagy varrónőt, akkor egyszerűen nem csináltam, inkább a filmezésre koncentráltam, és kivártam, amíg újra adottak voltak a feltételek.

Én most sem tudok itthon egy hasonló márkát sem mondani. Ráadásul a te ruháid az átlag magyar design márkákhoz képest jóval elérhetőbbek.

Nagyon szerencsés vagyok, rajtam kívül egy tervezőnek sincs gyártósor a háta mögött. Mivel nekem ez adott, ezért sokkal jobb árakkal tudok dolgozni. Nekem az a fontos, hogy az emberek örüljenek az ESZKA daraboknak. Sokan erősködnek, hogy egy magyar designer terméknek drágának kell lenni, már csak a presztizs érték miatt is, de engem ez nem érdekel. Egy márka esetében nagyon fontos, hogy hiteles legyen; legyen minőségi, legyen mögötte egy jó ötlet. Aki ezt nem tudja hozni, az nagyon rövid időn belül lemorzsolódik.

eszka_01.jpg

Mára kialakult egy határozott arculat. Megvannak azok a karakteres modellek, amik az ESZKA esszenciáját adják. Mi volt ennek a folyamata?

Semmilyen tervezett dolog nincs mögötte, minden jött magától. Annak idején a fotó szakon megtanultam a különböző grafikai programok használatát, utána pedig egyből art diectorként dolgoztam egy grafikai stúdióban. Ezeket most nagyon jól tudom hasznosítani a márkánál. Rajzolni is imádok! Tényleg minden alakította magát. Takarók azért lettek például, mert egyszerűen sajnáltam megvágni a gépről lejövő nagy mintákat. Meg akartam mutatni az embereknek, hogy mennyire szép ez így egyben! (nevet) A lakástextilből jöttek a hosszú kabátok elődei, amik még jóval vékonyabbak voltak. Fontos tudni, hogy a jelenlegi kabátok vastagságát teljes mértékben a felhasznált fonal határozza meg. Minden egyes darab egyedi, nem készül két ugyanolyan. Úgy kell elképzelni a folyamatot, hogy felteszem a fonalat a gépre, és ahogy egy szobrász esetében, nálam is közben alakul ki, hogy milyen lesz a végeredmény. Persze a skicc megvan, hogy nagyjából mit szeretnék látni, de közben még nagyon sokat változik a termék. Mivel ennyire jelen van a spontaneitás, ezért nem lehet koncepcióhoz kötni a tervezést, ezért van az, hogy nincs ehhez hasonló márka itthon.

Hogy készült az első kabát?

A kabátokról azt kell tudni, hogy egy összefüggő anyagból készülnek, és csak az ujjuk van külön odavarrva. A kabát dizájnjának tervezése során az volt a célom, hogy minél kevesebb energiát használjunk a készítés során. Pont akkor jöttek be az újrahasznosított fonalak, és mivel amúgy is érzékeny vagyok a recycling dolgokra, olyan terméket szerettem volna, ami nemcsak anyagában újrahasznosított darab, hanem aminek a gyártása során minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjunk. Az első kabátok még nem teljesen így néztek ki, de aztán rátaláltam a megfelelő fazonra, amin minimális variálásokon kívül nem is szeretnék változtatni. A termékfejlesztés is sok esetben spontán módon alakul. A kabátokon eredetileg nem voltak zsebek, de mivel maradt anyag az ujjak gyártása közben, azt használtuk fel zsebeknek. A maradék anyagokból amúgy készülnek még neszeszerek, pénztárcák és különböző táskák is. Valójában újrahasznosítom saját magamat.ezska_02.jpg

A mintákat mennyire befolyásolják a trendek?

Az emberre akaratlanul is hatnak a trendek. Rám leginkább a street fashion. Nagyon értékesnek tartom, mert az mutatja meg az igazi arculatát egy városnak vagy országnak. Hiába indul ki a divat a nagy divatházaktól, úgyis az utca embere fogja meghatározni, hogy mi éppen a divat.

A jelmeztervezést és az ESZKA hogy hat egymásra?

Egyszer felhívtak a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházból, mint jelmeztervezőt. Kiderült, hogy a rendező már korábban kinézte hozzá az ESZKA kabátokat. Nem hittek a fülüknek, amikor megtudták, hogy pont én csinálom a márkát. Végül nemcsak kabátok készültek a darabra, hanem mindenféle őrülten színes ruha. (nevet) Egyszer egy filmben is használtam ESZKA kabátot. Egy dilis női karakterre adtam az akkori pöttyös kollekcióm egyik darabját. Nagyon passzolt hozzá!

Az ESZKA mennyire tükröz téged?

Engem sok esetben a hangulataim vezérelnek, és mindig az alapján öltözöm fel, hogy éppen mihez van kedvem. Egyik nap csupa színes ruha van rajtam, másnap meg inkább a darkos stílushoz vonzódom, akkor simán jöhetnek a sötétebb színek, a bőrcuccok. Ez a tervezést is befolyásolja. Most jöttem ki egy nagyon izgalmas nyolc darabos neon kollekcióval, amit Tokió fényei inspiráltak. Foszforeszkáló fonalakat használtam hozzá, brutális lett!

Van kedvenc mintád?

Leginkább az irányított mintákat szeretem. Többször jártam már Portugáliában, és Marokkó is nagyon vonz. Mindkét hely híres a jellegzetes csempéiről. Biztos, hogy lesz ilyen kollekció is, mert imádom a csempéket!

Az Instagramon látható képeket te készíted. Milyen koncepció mentén halad a vizuális kommunikáció?

Általában nyolc darabos kollekciókban gondolkodom, és így a fotózásokat is eszerint szervezzük. Mindegyikhez kitalálok valami irányvonalat; nemrég volt egy steampunk-os, aztán ott van az a kollekció, ami csupa föld színből áll, ezekhez pont jól passzolt az őszi hangulat, most meg itt a már említett Tokio kollekció a maga neon színeivel.

img-9618.JPG

Budapesttel milyen a kapcsolatod?

Nem kötődöm nagyon Budapesthez, elsősorban európainak érzem magam, és nem is akarom behatárolni magam. Hamarosan kész az ESZKA webshopja, így még inkább lehetőségem lesz nyitni külföld felé. A vásárlóim 70%-a eleve külföldi. Az adventi időszakot egyébként Bécsben fogjuk tölteni, most éppen arra az időszakra gyártunk. Persze Budapesten is jelen leszünk, péládul az ALLEE-ban az Ajándék Terminalon, a WAMP-on, és itt van még az üzlet is. Éltem Nyíregyházán, Székesfehérváron és van kötődésem Pécshez is. Ha választhatnék, akkor Olaszországba vagy Portugáliába költöznék. Ennek ellenére kellemes városnak tartom Budapestet. A belső kerületekben úgy érzed magad, mint egy kisvárosban; az emberek is nagyon közvetlenek.

Van olyan hely Budapesten, ami különösen kedves számodra?

A Szépművészeti Múzeum. Bármikor rossz kedvem van, elmegyek oda, és teljesen feltöltődve jövök ki. Már nagyon hiányzott, jó, hogy újra kinyitott!