Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut StudioFlow #9 / Divat, design és művészet Győrben - Interjúk a résztvevőkkel

VENDÉG poszt

2018. augusztus 16. - absolut_hu

37821852_302287590512328_2087129706699685888_o.jpg

Októberig még várnunk kell a következő Absolut StudioFlow kerekasztalbeszélgetésre, de nagy örömünkre a nyár sem múlik el nélküle; a Stílusos ART Piknik keretén belül Győrben valósul meg augusztus 18-án. A felállás a megszokott: Csalár Bence kérdez, különleges, tehetséges művészek pedig válaszolnak. A különkiadás helyszíne, Győr városa az elmúlt időszakban rohamléptekben fejlődik, és ez meglátszik a különböző kulturális, művésztei és design eseményeken is. A kultúra és annak fontossága kétségtelenül már a levegőben is tapintható. A szombati beszélgetés témája a divat, design, valamint művészet hármasa köré épül. Az asztalnál pedig négy inspiráló vendég osztja meg véleményét: Tánczos Anita (TANCZOS) divattervező, Balogh Petra (Artep) divattervező és a Lemon store - Győr alapítója, Fehér József textiltervező, iparművész és Halmi-Horváth István festőművész. Természetesen mi is beszámolunk majd róla itt. De addig is ismerkedjetek meg a négy művészből hárommal.

Balogh Petra 2012 őszén alapította Artep néven saját brandjét, ami mostanra a legtöbb hazai divatmagazinban szerepelt már, és olyan meghatározó szakmai eseményen is találkozhattunk már vele, mint a #MarieClaireFashionDays. 2016-ban Petra újabb szintet lépett, és belevágott egy győri design üzletbe; A Lemon Storeban húsz magyar tervező darabjait kínálja az egyediségre vágyó győri közönség számára. Nemcsak boltjáról és márkájáról mesélt nekünk, hanem szeretett városáról is.

Mennyien kételkedtek a Lemon Store sikerében, amikor megnyitottad az üzletet Győrben? Egyáltalán milyen reakciókat váltott ki? Mennyire érezték létjogosultságát az emberek egy magyar tervezői boltnak egy vidéki városban, és benned milyen érzések voltak?

Szerintem mindenki kételkedett, és a mai napig gyakran kapom a kérdést, hogy megéri-e ezt csinálni Győrben, hiszen itt eddig nem volt kialakult kultúrája a magyar divatnak, és vállalni az úttörő szerepét elég vakmerő dolog. Az üzletet, a kis magyar márkák terjesztését és magát a divattervezést szívügyemnek érzem, és mikor belevágtam az üzletnyitásba ugyan volt sejtésem róla, hogy nem lesz könnyű, de a lelkesedés akkora volt, hogy ész érvekkel nem igazán tudtak lebeszélni róla. Ezt kizárólag eltökélten és szerelemmel lehet csinálni, hiszen ha csak a számokat nézzük az elmúlt két évben lett volna alkalom megkérdőjelezni az üzlet létjogosultságát, de minden kezdő vállalkozáshoz nagy türelem és óriási kitartás kell, főleg ha egy ilyen nem mindennapi és viszonylag szűk réteget célzó dologba kezd az ember. A kitartás azonban idővel kifizetődik, és remélem ezt már a kételkedők is beismerik!

Mi alapján választod ki a magyar tervezőket, akiknek a darabjai kaphatóak nálatok? Milyen gyakran kerülnek újdonságok az üzletbe?

Fontos szempont, hogy az üzlet kínálata egy egységes képet alkosson. Ezt az egységet arra a fonalra fűztem fel, hogy az a nő, akit célközönségként vizualizáltam, minden élethelyzetre találjon nálunk jól variálható darabokat, az irodától egy koktélpartiig, hétvégi kirándulástól akár egy gálaestig, vagy ha éppen nem talál, akkor készítünk neki. Ennek megfelelően olyan márkákat válogattam össze, akik hasonlóan nőies attitűdöt árasztanak, de más-más alkalomra szólnak a ruháik illetve kiegészítőik, így nem lesznek egymás konkurensei. Ami pedig még fontos szempont a nálunk kapható márkák kiválasztásánál, az az egyediség. Olyan tervezőkkel dolgozunk, akik kisszériás kollekciókat készítenek, hiszen ez egy olyan kicsi piacon, mint a győri az egyik legfontosabb szempont. Több, mint húsz tervezőnk van már az üzletben, mindenki eltérő ritmusban dolgozik, ezáltal folyamatosan kapok újdonságokat, hetente érkeznek újabb darabok, így folyamatosan megújul a készletünk.

22426381_1415502945235580_2234145646636049777_o.jpg

Balogh Petra a modellekkel az Artep bemutatón a Design Hét Győr nyitóünnepségen Forrás: Artep Facebook

Hat évvel ezelőtt alapítottad meg saját márkádat, az Artepet. A kezdetekhez képest mennyit alakult az arculata? Mi adja a legfőbb inspirációt a márka esetében?

Rengeteget alakult a márka, főleg mióta Győrbe költöztem és mióta a Lemon működik. A márka első éveiben a pesti ritmusban, félévente alkottam meg a kollekciókat, és az ottani designerboltokkal álltam kapcsolatban. Mióta a győri közönséggel napi szinten találkozom, azóta sok minden megváltozott, egyrészt nem félévente jövök ki a kollekciókkal, és főleg nem dolgozom előre, hiszen annak itt semmi értelme nem lenne. A nemzetközi divatipar tendenciáját, a see now buy now elvét a mi kis győri mikrodivatpiacunkra leképezve azonnal hozom az üzletbe a legújabb, aktuális darabokat, amikből néhány darabos limitációk, vagy maximum egy-két méretsor készül. Itt, a kicsi győri piacon ez kifejezetten fontos, hiszen ha az egyediség a fő erényünk, akkor ezt komolyan kell venni. Természetesen itt is van egy íve az aktuális szezonban elkészült ruháknak, azok is tekinthetők egy kollekciónak és az inspirációs gyökerek azonosak – általában a művészet, festészet és az utazások inspirálnak -, de minden darab egy kicsit eltérő, és igyekszem ezt az irányt megtartani, mert úgy látom, hogy ez az egyediség már Győrben is érték lett, és ebben talán nekem is van szerepem.

Mennyire jellemző rád, hogy a saját ruháidat hordod?

Nagyon is, többnyire van rajtam valami saját. Fontosnak tartom, hogy jól kombinálható darabokat alkossak, nem kell tetőtől-talpig tervezői ruhákban járni, de ha valaki jól keveri a nálunk vásárolt ruhákat second hand, vintage vagy fast fashion darabokkal, akkor igazán egyedi megjelenést tud magának kialakítani.

Úgy tűnik, Győr az egyik olyan város, ahol Budapesten kívül végre pezseg a design élet. Van például Design Hét is. Te milyen tendenciákat látsz?

Ez így van, és ennek természetesen nagyon örülök. Az utóbbi egy-két évben óriási helyi törekvések indultak a győri design érdekében, igyekeznek felkutatni és összehozni a győri alkotókat, és megismertetni őket a helyi közönséggel, ezáltal barátságos környezetet teremtve a művészek számára, hogy ne feltétlenül kelljen Budapestre költözniük csak azért, hogy meg tudjanak élni az alkotásból. A legfontosabb, hogy a győriek ismerjék fel, hogy helyben is találnak legalább olyan értékes alkotásokat a művészet minden terén, amiért eddig Budapestre, vagy akár külföldre kellett utazniuk. Úgy látom, hogy az igény már megvan a helyiekben, csak eddig nem feltétlenül tudtak rólunk, de most a rendszeres design vásárok, a kiállítások, a Design Hét, a workshopok mind-mind teret biztosítanak a győri származású, vagy helyben alkotó művészek megismerésére.

Ha valaki Győrben jár, milyen helyeket ajánlanál neki?

Győr gyönyörű város, folyók, műemlékek, sportok, pezsgő élet… Én személy szerint imádom a természetet, és a kutyámmal sok időt töltünk a környékbeli, számunkra ismeretlen helyek felfedezésével, holtágak, töltések, tavak, mi imádjuk! A belváros pedig egyre több meglepetést tartogat, sora nyílnak a kortárs bisztrók, újhullámos cukrászdák, reggelizők, ahol a különlegességekre vágyó győriek valódi értéket kapnak. Érdemes elveszni a városban és felfedezni magunknak, leginkább bringával!

Halmi-Horváth István festészetében a geometrikus formavezetés találkozik egyedi nyelvezetű színkompozíciók optikai hatásával. A gazdag színélményt adó munkákban a festő fontos szerepet ad a fehér egyensúlyi szerepének. Motívumai eltérő formában, színben, tónusokban találkoznak egymással, így egy képen belül gazdag lehetőségeket teremtenek számára a különböző geometrikus struktúrák kialakítására. Jelen pillanatban az Abstract - Az 50. Győri Művésztelep zárókiállításan találkozhatunk alkotásaival. Nekünk most elsősorban művészete fejlődéséről, korai hatásairól mesélt, és nagy örömünkre kedvenc helyeit is megosztotta velünk.

Minek a hatására lettél festőművész?

Gyerekkorom óta érdekelt a képzőművészet, így nem tudok egyetlen meghatározó élményt kiemelni, de mondjuk ma is emlékszem arra a Vermeer reprodukcióra, a tejet öntő lányra, amely a szobám falán lógott gyerekkoromban. Persze akkor még nem tudtam semmit az alkotójáról, nem is tulajdonítottam neki nagy jelentőséget, csak egyszerűen szerettem, ahogy áramlik a fény a képen. Elsősorban a növények és a természet utáni szeretet volt korábban jelen az életemben. Vidéken nőttem fel, mindkét nagyszüleimnél fontos volt a kert, nemcsak a haszonnövények, hanem a dísznövények nevelése, gondozása is. A rajz és a festés iránti érdeklődésem úgy gondolom, a természeti szépségek rögzítésére irányuló vágyam volt. Ennek megvalósítására egy gyermek számára a legkönnyebben elérhető eszköz a papír, színes ceruza és a festék. Nagyon élveztem ,, kis valóságokat teremteni”, anyagokkal kísérletezni. Szerencsés voltam, jó rajz tanáraim voltak, fenn tudták tartani az érdeklődésemet, gazdagítani a tudásomat. A Képzőművészeti Egyetem jóval később került képbe, sosem gondoltam, hogy ez a vágyam realizálódhat.

Milyen volt az út az organikus formáktól a színes geometrizáló sorozatokig? Mik jelentették számodra a fő inspirációt a művészeted fejlődése közben, és mik alakították a rád jellemző, saját látásmódot?

Egyik munka tanulságai hozzák a másikat. Fontos a kísérletező, nyitott magatartás, amiben mesterem Szabados Árpád abszolút támogatott. Formai eltérések rejthetnek tartalmi azonosságot, ahogy formai azonosságok eltérő tartalmakat is jelölhetnek. Utólag könnyebben látom az utat, de azt gondolom, hogy mindig természeti struktúrákban, mintázatokban gondolkodtam. Ennek tisztázása jelenti számomra a fő inspirációt.

13925767_1725718754349567_6250194940045098721_o.jpg

Mozaik 7. 60 x 60 x 6 cm, Akril, vászon

 Mesélnél a rád jellemző alkotási folyamatokról? Hogy készül egy-egy képed?

Szeretem a munka minden részét magam végezni, értem ezen a hordozó elkészítését, kasírozását is. Alapvetően vonzódom az anyagokkal való közvetlen kapcsolathoz, és a lehető legprecízebben előkészíteni a munkához. Egy-egy sorozat ötletét hosszú időn át érlelem, néha négy-öt évig is eltart, míg nekiállok. Ezért az alkotási folyamatom spontánnak hat. Nem készítek előzetes vázlatokat és nem használok digitális eszközöket. Egyáltalán nem értek a grafikai programokhoz és nem is érdekelnek. Számomra rendkívül fontos a festék, a vászon anyagszerűsége, egyszerűen számomra a velük való foglalatosság okoz örömet.

Hogy látod ma a képzőművészek helyzetét itthon? Milyen tendenciák figyelhetőek meg?

Furcsa kettősség figyelhető meg a művészeti életben. Egyszerre van egy nagyon erős kulturális pezsgés és sokszínűség jó minőségű munkákkal, de sajnos többnyire nem társul mellé megfelelő támogató érdeklődés. Nagyon sok művész él a társadalom peremén, vagy vállal be más munkákat a megélhetéséért. A tendenciákat figyelve újra reneszánszát éli a geometrikus festészet, de nagyon sok eltérő művészeti irányzat is jelen van, ez így természetes és jó.

Kelemen Zénó Munkácsy-díjas szobrászművésszel tavaly egy különleges köztéri szobrot alkottatok. Neked mi jelentette a legnagyobb élményt a munka során?

Zénó szobrászatát régóta szeretem, öröm volt vele dolgozni. Pontos, precíz és olyan technológiai megoldásokat alkalmaz, amellyel egyedülálló az országban. Számomra óriási élmény volt, hogy láttam folyamatában megvalósulni a munkám és persze az a lépték, amiben mindez megvalósulhatott.

Mi a három kedvenc helyed Győrben, és miért?

Nehéz kérdés… Győr gyönyörű…Kedvenc? Szeretem a Rómer Házat gazdag kulturális kínálatáért, a Magyar Ispitát bensőséges tereivel- az átriummal és a Borsos szoborral-, de élvezetemet lelem a szombati ócskapiacban is, ha rátalálok valami számomra értékes tárgyra.

Tánczos Anita a győri TANCZOS márka alapítója és tervezője. Ruháira a nőies, kifinomult nemesi elegancia és a részletes kidolgozottság jellemző. Alkotásai egyediséget képviselnek, folyamatos megújulás, újító technológia eljárások jellemzik munkáját. Nevéhez fűződik az #EYOF formaruhájának tervezése, amit a nemzetközi sajtó is osztatlanul elismert. Stúdiójában a formaruhák mellett egyedi megrendelésekre is tervez és gyárt. Többek között a győri pezsgő design életről és jövőbeli terveiről kérdeztük a lenti interjúban.

Mi lehet az oka, hogy ennyire pezsgő design élete lett Győrnek?

Szerintem nem most lett ennyire pezsgő élete, mindig is volt, csak burokban. Győr olyan, mint egy kis ékszerdoboz, így tudnám röviden leírni. A design más-más viszonylatban is jelen volt, most erőteljesebben mivel gazdaságilag erősödő város, ennek köszönhetően az „újító” történetekre fogékony tud lenni.

Téged mi vezetett erre az útra?

Ebben nőttem fel. Családunk generációk óta része volt a divat és a művészeti tevékenység valamely formájának. Ez egy természetes szocializációs folyamat részét kepézte, hogy minden esetben szép formavilág vett mindig is körül. Tudatosan nem készültem erre az útra, illetve pályára. Lehettem volna akár vegyészmérnök is. Ha most szofisztikáltan akarnám megfogalmazni mi volt az ami vezetett; hogy elfogadjam, ami megadatott, és fejlesztve mindig a legjobbat kihozni belőle.

A TANCZOS Studio a formaruhák mellett egyedi ruhamegrendeléseket is vállal. Mi adja a stúdió sajátosságát?

Amit kérdésben feltettél, ez az egyedisége; itt mindig a megrendelő az elsődleges, hogy valami olyan készüljön el a számára mely elégedettséggel tölti el. Bonyolult technológiák alkalmazása egyébként az erőssége a stúdiónak, nyugati minőség és olyan szabászati és elkészítési eljárások melyek a külföldi divatházaknál már evidenciának számítanak.

32721342_1597972823634749_1916877293280559104_n.jpg

Forrás: TANCZOS Facebook

Te voltál a tervezője az Európai Ifjúsági Olimpia Fesztivál formaruhájának. Miből indultál ki a tervezés során? Mennyire tudtál szabadon dolgozni?

Igen, és hozzáteszem minden perce kihívás volt! Mivel Győr a folyók városa, így a víz volt a fő motívum, és a fiatalságot jellemző lendület és erő. Fontos szempont volt számomra, hogy világos, letisztult vonalvezetésű öltözék kerüljön ki a kezem alól, ahol jól megkülönböztethetőek legyenek a női és férfi jegyek. Ennek megfelelően nagyon nőies és férfias attitűdök jelentek meg követve az egységes látképet. A kék árnyalatait alkalmazva, viszont figyelve arra, hogy tömeges összeállásban ne tűnjenek vasutas effektusban. A kék szín nekünk még magyaroknak kissé pejoratív színnek minősül, bár ez egyre elfogadottabb, mindez visszavezethető talán a szocializmusban sokakba beleivódó kötelező kék viselése kapcsán, mint az iskolai köpeny, a munkásruha, és nem utolsó sorban az úttörőmozgalom hagyatékszíneként marad kódolva. Abszolút szabad kezet kaptam és igyekeztem felelősségtudatosan tervezni, hogy kortalan, minden típusú és alkatú egyénre megfelelő öltözéket állítsak össze, elegáns, mégis laza viseletet.

Gondolkodtál már saját kollekció tervezésén?

Természetesen. Minden tervező előbb vagy utóbb szeretne saját kollekciót. Talán ami nálam másképpen alakult, hogy előbb a munka aztán a szórakozás. Maga a cég felépülése során úgy határoztam, hogy gazdaságilag stabil hátteret szeretnék létrehozni, majd ebből megvalósítani azt amit egy tervező szeretne, saját ízlésének és látásmódjának leképezéseként kollekcióban felvonultatni mindazt. Jelenleg amit most csinálok hatalmas élvezet nyújt így még nem érzem itt az ideje előrukkolni egy kollekcióval, hamarosan annak is eljön az ideje.

Fehér József, iparművész, textiltervező saját márkája megalapítása előtt több hazai tervezővel dolgozott együtt, köztük Zoób Katival és Anh Tuannal. A textilek elkészítésénél a legkülönbözőbb anyagokat alkalmazza; a táskáihoz elsősorban bőrt és saját szövésű textilt használ, de tervez lakáskiegészítőket is. Szövött anyag terveinek jelentős részét festmények formájában tervezi meg. Gazdag fantáziavilágát és folytonos anyagkeresés utáni vágyát hűen tükrözik papírral való munkái. Ezek az 50.Győri Művésztelep Kiállítás megnyitó zárókiállításán láthatóak. Mi arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen tapasztalatokkal lett gazgabb külföldi tanuolmányai során, mit tanult Zoób Katitól és Anh Tuantól, valamint milyen emlékeket őriz Budapestről.

Mi az, ami a textiltervezés felé vitt? Mikor kezdtél el komolyan érdeklődni a terület iránt?

Az élmény vizuális megjelenítése fontos számomra,hogy amit kitalálok az kézzel fogható, a mindennapok forgatagában érzést vált ki az emerekből. A textil egy matéria ami körbe vesz bennünket ilyen a kedvenc ruhánk,táskánk cipőnk,az otthonunk is tele van vele. Rajzolni ,festeni mindig is szerettem. Középiskolában már kézi szövőnek tanultam a tervezési folyamatok nagyon közel állnak a festészethez ezért is döntöttem mellette.

Sok frissen végzett iparművész egyből saját márkát alapít, nálad ez máshogy volt. Milyen tapasztalatokkal lettél gazdagabb a Zoób Katival és Anh Tuannal való közös munka után? Amíg az egyik inkább a régi iskolát képviseli, addig Tuan már az újgenerációs magyar tervezők közé tartozik. Milyen különbségeket éreztél?

Szerencsésnek mondhatom magam, hogy dolgozhattam Katival. Az ő tapasztalatai segítségével tanultam meg, hogy egy befutott márka mire képes. Azt, hogy milyen érzés, amikor egy tervező fantáziája szárnyalhat, a megfelelő szakmai alázat mellett. Tuannal az egyetemi tanulmányaim során kezdtem el együtt dolgozni. A feladat az volt, hogy minden alapanyagos - szövött anyag tervező, nyomott anyag tervező - válasszon magának egy formatervezőt és hozzanak létre egy közös kollekciót. Tehát én terveztem az alapanyagot, Tuan pedig a formát adta. Ez a kombó aztán nem csak itthon, de külföldön is nagy sikert aratott. Összegezve Kati mellett megtanultam a szakmai alázatot, aminek segítségével ki tudtam teljesedni Tuan mellett, és szárnyalhatott a fantáziám, fantáziánk. 

A brüsszeli és bécsi tanulmányok milyen módon egészítették ki a MOME-n tanultakat?

Bécsbe Erasmus ösztöndíjjal kerültem. Bécs egy arisztokrata város, a nyugat kapuja; nagyon inspiráló, ahol az elegancia és az értelmiség lazasága keveredik. Így lehetőségem nyílt az ottani oktatás során ezt a fajta szellemiséget megismerni és a munkáimban kamatoztatni. Diplomázni is ott szerettem volna, ezért nagyon fontos állomása volt az életemnek. Brüsszel; nagy szerelem az életemben! Textil nagyhatalom! A diplomakiállításon talált meg egy úriember, aki frissen végzett designereket keresett, és az ő meghívására jutottam ki Belgiumba. Ez egy fél éves képzés volt, ahol felkészítettek az azt követő designer vásárra, amin a világ legnagyobb cégei válogattak a tervezők között. Egy teljes félevet töltöttem itt. Ezek azok a tapasztalatok, amiket az iskolapad mögött nem lehet megtanulni.

thumbs_feher-001_gnk9560-fx.jpg

Forrás: FEHER hivatalos oldal

Az általad tervezett szövött anyagokat festmények formájában tervezed. Ezt hogy kell elképzelni?

Az eljárás egyszerű; ugyanolyan, mint egy átlagos tervezési folyamat. Inspiráció, gyűjtés, vázlatok, és indulhat a kész munka terve. Ennek az alapja egy nagy méretű vászon, amire a felvitt festékréteget elkezdtem visszakaparni, ami a szövött anyag struktúráját eleveníti meg.

Mi az, ami állandó inspiráció forrásod? Hogy tudod frissen tartani a saját művészetedet?

A kortárs építészet és design. A nyomtatott sajtót preferálom; vannak szaklapok, magazinok, amiket megvásárolok. Ezekkel próbálok naprakész lenni.

Mitől különleges a Győrben nyíló kiállításod?

Grászli Bernadett múzeumigazgató meghívására kerültem be a meghívott művészek közé. Ez volt az 50-dik győri művésztelep, ahol volt szerencsém olyan képzőművészekkel együtt dolgozni, akik nonfiguratív és a geometrikus művészetben alkotnak. Visszatérve az előző kérdéshez is, a művésztelep közege inspiráló hatással volt rám. Lehetőséget kaptam arra, hogy a 2016-ban elkészített kör objektjeimet tovább folytassam. Ez látható a kiállításon.

Milyen a kapcsolatod Budapesttel?

A tanulmányaim jelentős részét ott töltöttem; otthonom volt nagyon sokáig. A saját márkámat is ott indítottam el a menedzseremmel együtt. Onnan indultam el. A barátaim és kollégáim többsége ott él, tehát a szívem egy része Budapesten maradt.