Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

A zene mindenkié – Interjú a WIRE. csapatával

2018. augusztus 05. - absolut_hu

wire_foto.jpg

A WIRE. a természet és az ember alkotta világ kapcsolatát használja fő inspirációs forrásként installációik elkészítése során. Két évvel ezelőtt a Sziget Freedom of Art pályázata által jött az ötlet, hogy készítsenek egy olyan tárgyat, ami nemcsak jól néz ki, de funkcióját tekintve is különleges. Legújabb alkotásuk a Rhythm Box idén debütál a Szigeten. És hogy miért pont a zenéhez kapcsolódik? Ez az a nyelv, amit mindenki megérti az egész világon, érzelmeket is ki lehet vele fejezni, sőt, sokszor segít kimondani a kimondhatatlant; kitűnő kommunikációs, kapcsolatteremtő és kapcsolatépítő eszköz. A csapat tagjai, Győrik Ágnes, Simon Zoltán és Lövei Attila Ági édesanyját, Bergmann Emesét is segítségül hívta, aki zeneterapeutaként mentorálta a projektet. Mi építés közben látogattuk meg őket a Hajógyári Szigeten.

Hogy kezdődött a Wire. története? Mi inspirált benneteket arra, hogy ilyen jellegű installációkat hozzatok létre?

Zoli: Ági rátalált a Sziget Art of Freedom pályázatára, és felvetette, hogy mi lenne ha pályáznánk rá. Nekem pont volt egy sulis feladatom, amit Csávás Ruzicska Tünde vezetett térbeli dinamika néven, és ezt szívesen tovább vittem volna. A feladat isnpirációjaként a természet és az ember alkotta világ kapcsolatát használtam fel, és ennek tovább gondolásából született a Négyszöglető Kerek Erdő, amit a tavalyi és tavalyelőtti Sziget Fesztiválon építhettünk fel. Azt gondolom, hogy az Art of Freedom pályázat Magyarországon szinte egyedülálló módon biztosít lehetőséget a pályakezdő művészek kibontakozására.

Hogy nézett ki a Négyszögletű Kerek Erdő, és hogy működött?

Zoli: Az installáció a természet és az indusztriális világ közötti feszültséget mutatja be. Ebben az alkotásban egy stilizált facsoporton keresztül szemléltetjük ezt a küzdelmet drót és faágak segítségével. A drótból formált geometriai testek az ember alkotta ipari világot, az ebből kifelé törekvő gallyak pedig a természetet jelképezik. A természet erőit az ember által készült dolgok nem tudják uralni, az élővilág mindig megtalálja a maga útját, ezt láthatjuk a drót rácsain keresztül minden irányba kibújó gallyaknál is. Az installáció egyes elemei külön-külön is szemléltetik ezt az örökös küzdelmet, de emellett a facsoportot úgy terveztük meg, hogy egy bizonyos pontból az elemek egy hatalmas négyzetté formálódnak. A más és más alakú testekből kialakult négyzet egyértelműen szimbolizálja azt a globálisan összeadódó indusztriális rendszert, ami a világunkban uralkodni próbál, de ebből az egyesült nagy erőből is még mindig sikerül utat törnie a természetnek. Fontosnak tartjuk a világot, amiben élünk és a természetet, ami életben tart bennünket. Szeretnénk, ha visszaszorulnának a természetet elnyomó ipari hatások. Az installációnk prezentálásául, azért a Sziget Fesztivált választottuk, mert itt a látogatók egy héten keresztül egy természetbeli környezetben élnek, így nyitottabbak annak megóvására is. Ezenfelül globálisan is szeretnénk, ha az installáció emlékét magukkal víve, eszükbe jutna a hétköznapi életben a természet megóvása.

wire_02.jpg

Zoli éppen a Rhythm Box egyik oldalát állítja össze

Mik a legfontosabb szempontok, amiket figyelembe vesztek egy-egy installáció koncepciójának kitalálása közben?

Ági: Arra törekszünk, hogy interaktív installációkon keresztül mutassunk rá olyan fontos dolgokra, amit a hétköznapi életben figyelmen kívül hagyunk. A WIRE jelentése a dróton kívül kapcsolatot is jelent, és ezt alakítjuk ki az installációkon keresztül.

Hogy épül fel a csapat, ki miért felelős? Mennyire folyank össze a részmunka feladatok?

Attila: Az installációk tervezése a bennünket ért hatások inspirálják és közös megbeszéléseken, brainstormingon tervezzük meg a bemutatásuk módját és az installációk kivitelezését. A kivitelezésben mind a hárman részt veszünk, de ebben segítségünkre van a lakatos munkában Gyenes Csaba barátunk, az asztalosi teendőket pedig Sárközi Norbert végzi. Ezenfelül az installációk részfeladataiban szakmai tanácsokban is segítségünkre vannak szakemberek. Mint például Ági anyukája, aki zeneterapeuta, az idei installáció hangszereinek behangolásában és a zeneterápiák lebonyolításában segített.

Ki honnan érkezik? Mit tud hozzátenni a Wire.-hoz?

Ági: Én tervezőgrafikát tanulok a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, igyekszem a vizuális világát megteremteni nyomdai és webes formában is a Wire-nak.

Zoli: A Moholy Nagy Művészeti Egyetemen Design Intézetének hallgatójaként végeztem, így az installációk formai kialakításából veszem ki a legnagyobb részt.

Attila: Gyerekkorom óta érdekel az autó és motorépítés, ezáltal elég sok műszaki tapasztalatot szereztem, így a szerkezeti megoldások és azoknak kivitelezéséből vállalom a legnagyobb szerepet.

A tavalyi Galilei installációtokkal két díjat is bezsebeltetek? Melyik miért volt fontos számotokra?

Zoli: Az ArtHungry Közönségdíja nyitott először lehetőséget arra, hogy a szakmában elismert emberek előtt is bemutatkozhassunk. A Los Angeles International Design Award, Silver díjjal pedig megtettük az első lépést a nemzetközi ismerettség felé.

Idén még magasabbra tettétek a lécet egy nagyon izgalmas installációt építetettetek. A Rhythm Box alapkoncepciója köthető a zeneterápiához. Honnan jött az ötlet? Mitől annyira különleges?

Ági: Az inspirációt egy iskolai munkám adta, aminek kapcsán egy kocka hegedűt terveztem. Ez a tárgy zenélésre nem alkalmas, de ebből kiindulva hasonló, zenélésre is alkalmas tárgyat szerettünk volna létrehozni, mivel mindannyiunkhoz valamilyen formában nagyon közel áll a zene. A zeneterápiával való összekapcsolást pedig az anyukám hivatása hozta. Ez a terápia módszer jelenleg még nem nagyon ismert, viszont a zene felszabadító erejét minden ősi kultúrában használták. A Rhythm Box négy oldalán lévő különböző ütős hangszereken játszva a zenészeink felszabadító terápiákat tartanak, az installáció belsejében pihenő embereknek és azoknak, akik részt szeretnének venni a közös zenélésben. Az ember általa megélheti a kint és bent élményét. Más egy zenét kívülről hallgatni, mint egy koncertet, és más, amikor bent ülök a zenekar közepében és úgy hallom a zenét különböző szólamaival és hangszereivel minden oldalról, és így alkotunk egy teljes egészet. A testemre és érzelmeimre is más hatással van a kívülről és a belülről hallott zene. A kocka lehetőséget ad, hogy belülről is átélhessem a zene minden ízét, és rezgését is, nemcsak a hallásommal, hanem a testemen keresztül is. Hasonló élményei vannak egy magzatnak is, akár zajokat, vagy zenét hall. A receptív zenei élmény mellett aktív zenei kifejezésre is lehetőséget ad a kocka.

Kell ehhez valamennyi zenei tudás?

Ági: Nem kell hozzá, anélkül is kiélheti az ember minden kifejező vágyát, kipróbálhatja magát. Ezzel lehetőséget kap az önkifejezésre, ami minden ember vágya. Ezt támogatjuk meg zeneterápiás játékokkal, melyeket ezen az óriáshangszeren lehet eljátszani.

Miben segíthetnek a zeneterápiás játékok?

Ági: Az élmények révén elindíthatunk valamit az emberekben, vagy éppen segíthetünk valamilyen lelki folyamat tudatosulásában. Elsődleges célunk az élmény nyújtása, de lehet hogy lesznek olyanok is, akik rájönnek, szükségük van lelki, pszichés segítségre, támogatásra, ami folytatása lehet ennek a zenei élménynek.

Emese: Nekem már megadatott az a lehetőség amit már Kodály Zoltán is mondott, hogy a gyermek zenei nevelését már az anya születése előtt 9 hónappal el kell kezdeni. A zene hatással van az ember pszichéjére, lelkére és mozgására. Mindezt megtapasztaltam az életem során és a munkámban is. Nagy örömömre 2003-ban Magyarországon is elindult a Zeneterápiás képzés a BGGYF-en, és az elsők között voltam, akik elvégezték ezt a képzést. Meglévő zenei képzettségem és pedagógiai végzettségem mellé újabb ismereteket kaptam zenéből, pszichológiából és pszichoterápiából. Itt tudatosult bennem mindaz, amit életem folyamán megtapasztaltam magamon és másokon.

Ezek után már nem volt kérdés számomra, hogy a zenét nem csak élményszinten, hanem tudatosan is használjam, alkalmazzam munkámban.

wire_04.jpg

Ági a pergőket mutatja, amik a Rhythm Box oldalára lesznek felszerelve

Mennyire tekinthető egyedi szabadalomnak, vagy van esetleg valaki vagy valami, ami inspirált benneteket a kitalálásában?

Ági: Nem ismeretlen dolog, hogy szabadban nagy méretű hangszereket helyeznek el, amiket bárki használhat, viszont a Rhythm Box belsejében lévő emberek, egy irányított zeneterápián vehetnek részt, ahol a fém szerkezet a teljes testükre átvezeti a zene rezgéseit és ütemét. Így teljes testük és lelkük érintkezik a zene hatásával.

Gondolom nem hiába idéztek Kodály Zoltántól a Rhythm Boxszal kapcsolatban. Kinek mennyire van jelen az életében a zene?

Ági: A nagymamám hegedű tanár, anyukám és apukám is hegedül és sokáig szimfonikus zenekarral is járták a világot. Így nem volt kérdés, hogy én is és a testvérem is ezen a hangszeren tanuljunk meg játszani. Egész életemben jelen volt a zene. Amióta elköltöztem otthonról a zene már nem tölt be annyi szerepet az életemben, és ennek érzem is a hiányát. Talán ezért is vágytam arra, hogy a zenével kapcsolatos installációt hozzunk létre. Attila és Zoli nem játszanak hangszeren, viszont nagyon szeretnek hangszerekkel játszani és érdekli őket is ez a világ, főleg a terápiás része, mivel az előbb említett játék is egyfajta terápia is lehet. Zolinak pedig már anyukám tartott egyénileg zeneterápiát és nagyon élvezte.

wire_03.jpg

A tárgy, ami a Rhythm Box ötletét adta

Milyen további terveitek vannak az installációval?

Zoli: A Rhythm Box szerkezetét mobilizálhatóra terveztük, azért hogy bárhol és bármikor könnyen feltudjuk állítani. Mivel megszeretnénk ismertetni minél több emberrel. Reméljük, hogy sok helyen sikerül bemutatni és így sok ember megismerheti a zene erejét.

Tudtok ajánlani olyan budapesti látnivalót, ami különleges számotokra, és a városképet szebbé, funkcionálisabbá vagy éppen élhetőbbé teszi?

Zoli: Egyik kedvencem a nem rég felújított Gellért-hegyi csúszdás játszótér. Ezeket a játékokat egyébként a felnőttek számára is használhatók a játékok.

Ági: Volt egy kezdeményezés, amiben művészek helyezik el a város különböző pontjain kisebb-nagyobb szobraikat, amik közül sokat csak a legfigyelmesebbek vehetnek észre. Nekem ezek a kedvenceim.

Attila: A Szövetség 39, a Duna- parton készített a Gellért fürdő kifolyójánál egy közösségi teret, ami tök jó teret ad a kikapcsolódásra.