Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Aki elhozta nekünk Balit - Interjú Szánthó Kingával, a BORNEO alapítójával

2018. június 05. - absolut_hu

szantho_kinga.png

Szánthó Kinga tizenkilenc évesen vágott bele élete kalandjába. Balira utazott egy egyetemi ösztöndíjjal, és egyből beleszeretett az országba és a balinéz életérzésbe. Itt fedezte fel azt az ambíciót is magában, hogy táskákkal és ruhákkal szeretne foglalkozni. Az anyag adott volt; a rattan nemcsak természetessége miatt fogta meg, hanem mert gyönyörű időtálló dolgokat lehet belőle előállítani. Mivel Borneo szigetéről származik, a név adta magát. Ma már Budapesten is egyre több BORNEO táskát lehet látni az utcán – az interjú készítése közben is „elhaladt” mellettünk egy a Pozsonyi úton. A kezdetekhez képest az évek alatt kibővítette a termékpalettát; ruhák, papucsok, egyéb kiegészítők is helyet kapnak a kollekciókban, jelenleg pedig egy bikini vonalon dolgozik. Kinga ma már ugyanúgy otthonának tekinti Balit és Budapestet is. Erről a különleges tíz éves utazásról mesélt nekünk, és beavatott minket aktuális nyári kollekciójának, a Dançano keletkezésének történetébe is.

Az emberek többsége csak álmodik arról, hogy egyszer eljut Balira, és itt vagy te, aki nemhogy kint éltél, de egy divatmárkát alapítottál ott. Egyáltalán hogy kerültél oda?

Tizenkilenc évesen egy ösztöndíj által jutottam ki Balira, ahol eredetileg egy évet terveztem eltölteni az egyetemen. Akkor éppen az ELTE-n tanultam Társadalom Tudomány szakon, Balin a szociológia szakon leginkább az indonéz kultúrával foglalkoztunk. Azonnal szerelembe estem az országgal! Az alatt az egy év alatt nagyon sok szigetet bejártam. Amikor vissza kellett jönnöm, folyamatosan azon gondolkoztam, hogy tudnék visszamenni. Végül, egészen a diplomáig, a két ország között ingáztam amikor csak tehettem. Utána pedig ki is költöztem. Ezalatt az idő alatt bontakozott ki bennem, hogy szeretnék divattal foglalkozni. Mindig is érdekelt, ami valószínűleg a családom hatása is, ugyanis anyukám ruhákat készít, és nálunk valahogy mindenkire jellemző, hogy fontos számára az esztétika. Hiába érdekeltek már egészen tinédzser koromtól a ruhák, a pályaválasztás kapcsán nem jött szóba ez a lehetőség. Egyértelműen Bali hozta ki belőlem, hogy szeretnék ezzel komolyabban is foglalkozni.

Mit tudott Bali ilyen téren?

Ott csodálatos a képzőművészet, a fa- és kőfaragás, a hímzés, a gyöngyfűzés, a batikolás, ezek mind a hétköznap részei. Annyira harmóniában van a balinéz művészet az életstílussal. Tipikus szigetlétforma; motorozol, lemész a partra, feljössz onnan, finomakat eszel; teljesen meg tudod élni a szabadságot. És az a természetközeliség, ami ott jellemző az emberek életére, nagyon közel áll hozzám is, és persze a márkához is. Ezt az érzést szeretném átadni másoknak is általa. Valójában a BORNEO is teljesen természetesen jött az életembe; sok apró lépés kellett ahhoz, hogy létrejöjjön. Kint más divat brandek számára dolgoztam, és közben szépen idővel megszületett a saját márkám is. Végül úgy döntöttem, hogy csak erre fogok fókuszálni.

img_1451.jpg

BORNEO HOME Forrás: BORNEO

Az egész márka annyira profin fel van építve, hogy az ember azt gondolná, hogy egy profi csapat áll mögötte...

Pedig a social media részét én csinálom, ráadásul úgy, hogy magán emberként nem is használom a közösségi média felületeket. Egyszerűen nincs rájuk szükségem. Az Instagram és Facebook oldalt is végül azért kezdtem el, mert már annyit nyaggattak a barátaim. (nevet) Egyébként az egész intuitív. Amellett, hogy olykor nagy kihívást jelent az állandó posztolás, a kreatív része számomra könnyű. A brand operativ munkálataihoz sikerült kialakítanom egy csapatot kint, akik nagyon sokat segítenem nekem abban, hogy minden a legsimábban menjen. Ők mind helyiek.

Milyen Balin egy divatmárkát működtetni?

Nem tudom megmondani, hogy könnyebb vagy nehezebb, mint Budapesten, hiszen csak ebben van tapasztalatom. Azt viszont tudom, hogy pont jó időben kapott el az a miliő, hiszen húszas éveim elején nagyon bennem volt az a vitalitás, ami hozzásegített a kezdeti lépésekhez. Ráfeküdtem és csak csináltam. Én meg tudtam tenni a környezet hatására, hogy ezt az egészet szabadjára engedjem és természetesen, intuitívan alakítsam ki a brandet. Ha Magyarországon maradtam volna, egyáltalán nem biztos, hogy ma ezzel foglalkoznék, bár itthon is lehetne szép szalmatáskákat készíteni, és az is lehet, hogy egyszer majd fogok, de alapvetően ez az egész a rattan anyag használatából és a kosárfonásból indult el. Ez Bali ajándéka.

700_2716.jpg

A tradicionális vonal egyik darabja Forrás: BORNEO

Ma viszont már ruhák is megtalálhatóak a márka kollekcióiban.

A ruhák mellett most például felsorakoznak papucsok, legyezők és hamarosan a bikinik is. A kézművesség és az esztétika szeretete az, ami összeköti ezeket. A márka célja viszont megmaradt ugyanaz; az ősi technikák megőrzése.

Milyen együtt dolgozni az indonéz kézműves emberekkel?

Sok szempontból könnyű velük, mert nagyon kreatívak és fantasztikusan dolgoznak. Szabadon, a saját ritmusukban végzik a munkájukat, ami eltérő az európai munkamoráltól. Egy dolog van csak, ami kicsit nehézkesen megy; a határidők tartása. Ott folyamatosan ceremóniák vannak, és mivel különböző vallású emberekkel dolgozom, nagyon gyakran kell az adott vallás gyakorlóit nélkülöznöm. Ők ezt nagyon komolyan veszik kint, mindegy, hogy valaki keresztény, hindu vagy éppen muszlim vallású. Nekik ez adja az életük esszenciáját. Eleinte nehéz volt ezen kiigazodni, és a mai napig tud fejtörést okozni az időmenedzsment kapcsán, de aztán mindig rájövök, hogy végül is nekik van igazuk. Ha a processz így halad, akkor így van. Amúgy sem akarok ebben a fast fashion őrületben részt venni. Tényleg jó, mondjuk Telihold Ünnepén nem munkával foglalkozni. Nagyon sokat lehet tőlük tanulni; ott az az első, hogy te a magánéletedben rendben legyél, hogy a saját dolgaid rendben legyenek, önmagaddal jól legyél. Utána persze jöhet a munka, mert fontos a kötelesség is, de az is ugyanolyan fontos, hogy elmenj a templomba.

A kezdetekhez képest mennyit változtak a termékek?

Ahogy már mondtam, minden a kosarakból indult, hangulatában mindegyik termék kapcsolódik egymáshoz. Egyébként a márkának összesen három vonala van: a home dekor részlegen Borneóról hozott kosarak, valamint további, Javáról és Baliról származó lakáskiegészítők találhatók; a tradicionális vonal szintén Javáról, Baliról és Borneóról származó termékekből áll, melyek a helyi kultúra és művészet sajátjai; a harmadik szálat pedig az általam tervezett kollekció alkotja, ami évente jön ki. Tavaly Bali atmoszféráján volt a hangsúly, ezért tradicionális darabokkal és egy könnyű beach-bag kollekcióval jelentkeztem, idén viszont egy teljesen friss hangulatot és inspirációs forrást használtam a tervezés során.

Mi ez?

Brazília. A kollekció címe, a Dançano táncot jelent magyarul. Én pedig úgy kapcsolódom ehhez, hogy a partnerem, akivel hét évig együtt voltam, brazil. Sok időt töltöttem abban az országban, és nagyon megszerettem. Mondhatom, hogy fontos része lett az életemnek ez a kultúra. Fantasztikus szerelem számomra, ami mindig ott lesz velem. A munkafolyamat során úgy jelenik meg, hogy a tervezés közben visszamész az időben, felkutatod az emlékeket, ismered a nyelvet, a színeket. A kollekcióban a mustár, kakaó barna és a óceán kék színek találhatóak meg. Inkább halvány színekkel dolgoztam. Tudom, hogy az embereknek Brazíliáról inkább a harsány színek jutnak eszükbe, de közben aki már látta Rióban a fényeket napközben, tudja, hogy olyan, mintha egy szűrőn keresztül nézné a várost. Az anyagválasztás terén pedig biztos voltam benne, hogy az eddigiektől eltérően nem szeretnék használni motívumokat, inkább az anyagtextúrákra mentem rá. A rattan adta magát, amit vászonnal kombináltam. Egyes ruhák fazonválasztása is meghatározó; ilyen a fehér Capoeira nadrág. Ott Új Évkor mindenki fehérbe öltözik, számukra ez egy ünnepi szín. Nagyon fontos volt számomra, hogy csak egyszerű, letisztult szabásokat és természetes anyagokat használjak; így minden pamut és len, kivéve a két selyemruha az esti alkalmakra.

product_shots_14_of_41.jpg

Brazília és Bali találkozik a Dançano kollekcióban Forrás: BORNEO

A fonott táskák éppen reneszánszukat élik, úgyhogy valahogy most pont trendbe vág, amit csinálsz.

Nagyon nagy szerencsém van, hiszen amikor elkezdtem, ez a trend még nem volt ennyire népszerű, és pont akkorra ért be, mire a márka kiforrta magát. Az, hogy most ez a nagy márkáknál is jelen van, mindenképpen segít nekem is elérni a közönséghez, hiszen így sokkal nagyobb ezeknek a termékeknek az ismertsége. Bízom benne, hogy ennek meglesz a hosszútávú hatása, és azok, akik most a trend miatt kezdenek el hordani ilyen darabokat, megszeretik annyira, hogy ezek örök darabokká váljanak. Mivel most elindult egyfajta tudatos gondolkodás a divattal és más területekkel kapcsolatosan, ez mind erősíteni fogja azt, hogy az emberek átgondolják, hogy mikor és mit vesznek.

Neked ezzel missziód is van?

Egyértelműen. Hét évvel ezelőtt vegetáriánus lettem, mostanra már vegán vagyok, ami magával hozott egy szemléletváltást. Amikor felkerült a márka az Instagramra, még használtam bőrt, ma már azon dolgozom, hogy tudnám mielőbb teljesen kivonni a termékek esetében. Ez nem olyan könnyű, meg kell találni azokat az anyagokat, amikkel jól tudom helyettesíteni, hogy ne veszítsen a táska az esztétikumából. Ez egy folyamat, ami szépen lassan fog kialakulni. És bár fontos, hogy a vegán életszemlélet megjelenjen a márkánál, ez nem egy vegan brand. Csak azt szeretném, hogy továbbra is hiteles maradjon, olyan szempontból, hogy az én világomat tükrözi. A átalakulási folyamat, amiben benne vagyok, ugyanúgy jelen van a BORNEO esetében is. Számomra már ez is hozzátartozik a környezettudatossághoz, ami viszont az elejétől jellemző a termékekre és az arculatra.

Budapest mindig is fontos szerepet játszott az életedben, még akkor is, amikor Balin éltél. Mit szeretsz annyira ebben a városban?

Azt, hogy dramatikus, bohém, gyönyörű, van természet. Van egy folyónk, vannak hegyeink, és ha szeretnél egy kicsit távol lenni mindentől és mindenkitől, akkor beülsz a kocsiba, és rövid időn belül kint lehetsz az erdő közepén. Sok arca van Budapestnek, és nagyon jelen van a kultúra. Csodás az építészetünk, fantasztikus a képzőművészetünk. Az, hogy még mindig léteznek művészmozik, mind ezt bizonyítják. Ezeket annyira magától értetődőnek vesszük, pedig nem az. Valószínűleg azért látom így, mert teljesen más jellegű helyen töltöttem sok évet. Egy dolog hiányzik csak, ahogy már a világ sok pontján, többek között Balin is, a gasztronómia része a vegánság, itt még csak kibontakozóban van. Remélhetőleg ez is ki fogja forrni magát!

Június 7-én a wonderLABben találkozik Borneo és Braizília, ahol a finom ételek és az Absolut koktélok mellett a BORNEO limitált nyári kollekciója és az INQ legújabb ékszerei is bemutatkoznak.

 

 

süti beállítások módosítása