Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut StudioFlow #2 / A magyar divat jelene és jövője beszámoló

2017. november 22. Hadik

2017. december 11. - absolut_hu

studioflow_02_01.jpg

Manapság több helyről is hallani, hogy a magyar divat felkerült a világtérképre. Ez leginkább azoknak a divattervezőknek köszönhető, akik az elmúlt 8-10 évben nőtték ki magukat. Ők az „új generáció”, akik nemzetközi szintű kollekcióikkal és kampányaikkal újfajta gondolkodást generáltak a magyar divatéletben. Ennek köszönhető többek között, hogy ma már vannak itthon is olyan magas színvonalú divatbemutatók, mint más európai nagyvárosokban. A sikersztorik ellenére viszont még mindig csak nagyon elenyésző százaléknak adódik a lehetőség, legtöbbször kockázati vagy úgynevezett angel befektetők segítségével, hogy nemzetközi piacra lépjen, és professzionális szinten működjön. Mégis egyre többen vágnak bele a kalandba. A beszélgetésen három olyan vendég boncolgatta a témát, akik különböző aspektusokból látják a jelenlegi helyzetet, és tudnak következetetni a jövőbeli lehetőségekre. Jöjjön egy kivonat a beszélgetésből, amit Csalár Bence moderált.

A szereplők:

Cakó Kinga, designer 2013-ban úgy alapította meg saját márkáját a CAKÓ-t, hogy már bőven volt tapasztalata a divat területén; stylistként dolgozott TV műsorokban, magazinoknál és több külföldi márkánál. A firenzei Institute Fashion Design & Marketing és a londoni College of Art & Design-t is megjárt divattervező azt állítja, hogy a szakma iránti szenvedély és a tudatosság elengedhetetlen, ha valaki sikereket szeretne elérni.

Kárpáti Krisztina, PR menedzser, viselkedés biológusként végzett az Állatorvosi Egyetemen, és jó 8 évig kutatott, oktatott. Ezután beiratkozott egy stylist képzésre, és annak elvégzése után nemsokkal kedzett el divat PR-ral foglalkozni, most már lassan 10 éve. Olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Anh Tuan vagy a Use Unused, jelenleg a TOMS hazai PR menedzsere. Mellette ír a Design.hu számára és tanít a Mod’Artban.

Zanin Éva, társadalomtörténész, fő kutatási területe a divat politikája. Női jogi aktivista, a nők munkaerőpiaci, gazdasági, szociális esélyegyenlőségével specializálódott. Számos oldalon publikál, valamint oktatója a KREA Kortárs Művészeti Iskolának. Két éve nem foglalkozik aktívan a divattal, előtte közel 10 évig divatkritikusként volt jelen a magyar divatéletben.

Ezek voltak a beszélgetés legizgalmasabb pillanatai szerintünk.

zanin_1.jpg

Zanin Éva

Út a divat birodalmába

Éva: Irodalom bölcsészként engem az érdekelt, hogy lehetne-e a magyar divatról való beszédben egy olyan diszkusszív mező, mint amilyen a művészet vagy az irodalom kritika. Amikor kint éltem Londonban, találkoztam ennek a dolognak a pezsgő és kultúraformáló szerepével, így elkezdtett érdekelni, hogy itthon működne-e. 2006-ban vágtam bele, pont jókor, mert akkor nagyon izgalmas időszakot éltünk a divat területén. Végül 10 évig foglalkoztam divatkritikával. Ez az úgynevezett teszt pedig meg is hozta számomra a választ, mégpedig, hogy nem. Ennek egyik fő oka, hogy maga a kritika, mint műfaj nagyon problémás Magyarországon.

Krisztina: Mindkét pályaválasztásom tudatos volt. A nyolc év kutatás után valami teljesen mást szerettem volna csinálni, viszont már az iskolában rájöttem, hogy nem lennék jó stylist. Úgy éreztem, hogy nem vagyok elég kreatív ehhez. Miután beláttam a korlátaimat divat PR-os lettem. Az idő igazolt is, mert a trendek helyett egyre inkább azok a folyamtok érdekelnek, amik ezt az iparágat viszik előre itthon és külföldön.

Kinga: A családom művészi beállítottságából adódóan várható volt, hogy engem is az érdekel majd. Már gyerekkoromtól kezdve divattervező szerettem volna lenni, a szülői nyomásra viszont először elvégeztem a KÖZGÁZt, ami így utólag javamra vált. Mivel a saját márkám marketingjét is én csinálom, mert fontos számomra, hogy a kommunikáció is egy személyes világot képviseljen, az ott tanultaknak köszönhetően más rálátásom van a dolgokra. Emellett a londoni és firenzei suli is sokat adott, mert ott valóban az életre tanítottak bennünket.

cako_1.jpg

Cakó Kinga

Mérföldkövek, siker

Kinga: Számomra nagyon nagy megtiszteltetés, amikor meghívást kapok a Marie Claire Fashion Daysre vagy a Mercedes Benz Fashion Weekre, és ez nemcsak presztizs érték szempontjából fontos. Minden ilyen alkalom után érződik, hogy számottevően nagyobb az érdeklődés az új kollekció iránt. Egy nagyon fontos lépcsőfok most következik be nálam, hiszen hamarosan megnyitom az első showroomomat. Ezt eddig nem mertem meglépni.

Éva: Van ez a felszínes csillogás a magyar divatban. Azt sem lehet mondani, hogy annyira mélyen írnának itthon ezekről a dolgokról. Ennek ellenére vannak olyan márkák, amik körül nincs nagy felhajtás, hanem szépen csendben működnek, és mégis eladásokat generálnak.

Krisztina: Sajnos a magyar iskolák eszköztára véges a tekintetben, hogy az iskola után hogy tud továbbmenni a tervező, akár a márkaépítés terén. Úgy tudom, hogy jelen pillanatban a Mod’Art az egyetlen iskola, ahol divatmenedzsment szak egy komplett 3 éves képzés. Mi például most azon dolgoozunk, hogy összekössük a tervező hallgatókat a leendő menedzserekkel. A divattervező szakon azon van a hangsúly, hogy legyenek minél kreatívabbak, hogy tegyék bele magukat a kollekcióikba, és valójában csak nagyon kevés lehetőség jut arra, hogy azzal is foglalkozzunk, hogy fognak ebből megélni.

krisztina_1.jpg

Kárpáti Krisztina

Magyar közízlés

Krisztina: Én úgy gondolom, hogy a közízlés mindig ott dől el, ahol a kereskedők vannak. Nagyon nehéz megtalálni azt a határt, hogy a termék ne legyen unalmas és el is tudják adni. Ezt a TOMs kapcsán is gyakran tapasztaljuk. Az biztos, hogy vezetni kell az embereket az új és menő dolgok felé, de közben ha a bolt nem tudja eladni a megrendelt terméket, akkor az az ő kockázata, így inkább a biztosra megy.

Éva: Balzac Elveszett illúziók című könyve jó példa erre a jelenségre. Ahogy a történetből is kiderül, nem a szabó mondja meg, hogy mi a divatos. Neki pénzre van szüksége, úgyhogy ő azt fogja eladni, ami éppen van. Túl sok minden nem változott azóta. A divat politikája pont azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy melyek azok a hatalmi struktúrák, amik elő tudják mozdítani bizonyos dolgok divat felé való felemelkedését, és mik azok, amik el tudnak nyomni bizonyos divat felé törekvő dolgokat.

Kinga: Azt a légkört, amit Londonban tapasztaltam, minden tervezőnek meg kellene tapasztalnia egyszer. Eleve a tanárok sokkal bátrabban merik átadni a tudást. Számomra nagyon inspiráló volt Londonnak az egész vibrálása, az ottani utca divatról nem is beszélve. Ott teljesen természetes az, ami miatt itthon már ujjal mutogatnának.

shot.jpg

Talpon maradni

Krisztina: Többé kevésbé látom, hogy kik azok az úja közül, akiknek esélye van arra, hogy a jelenlegi vezető magyar márkákhoz felzárkózzanak. Közben meg azt se felejtsük el, hogy a divatiparban van a legtöbb sikertelen kezdő vállalkozás. Nem elhanyagolható kritérium a tudatosság, és persze ez lehet a siker kulcsa, de komolyabb tőke nélkül nagyon nehéz talpon maradni.

Kinga: Most, hogy megnyitottam a showroomot, a többi üzletből ki is vettem a ruhákat, mert egyszerűen nincs értelme legyártani itthon négy üzletnyi kollekciót. Úgy meg pláne nem, hogy a boltok nem vállalnak garanciát arra, hogy eladják a készletet. Az már nagy segítség, hogy rendelésre tudunk gyártani. Ezzel a módszerrel sokkal költésghatékonyabb tud lenni a márka, ami nem jelenti azt, hogy nincs alkalmanként feszültség bennem, hiszen állandóan tologatni kell a pénzt, és prioritásokat kell állítani. De ez van, ha valaki mögött nincs befektető. Így megmarad a szabadság is. Amúgy a legnagyobb költséggel járó időszak mindig a kampányfotózásé, hiszen ilyenkor az egész kollekciót be kell fotózni.

Kedden folyattódik az Absolut. StudioFlow a Hadikban 18 órától egy új témával új vendégekkel, és az elmaradhatatlan welcome drinkkel. A részleteket itt találjátok. 

Fotók: Gábor Krisztián