Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Foglalkozása: véleményvezér – Interjú Simon Iddollal

2016. június 30. - absolut_hu

simon_iddol_portre_02_logozott.pngSokszor panaszkodunk, hogy nincsenek nemzetközileg elismert művészeink, zenészeink. Pedig csak nyitott szemmel kell járnunk a mindennapokban, kíváncsian, infó éhesen, hogy kiderülhessen az ellenkezője. Néha persze megbújnak egy-egy angol művésznév mögött, ami nehezebbé teszi a felismerést. Simon Iddol is ilyen. 10 éves nemzetközileg sikeres pálya áll mögötte több területen is. DJ-ként menő európai klubokban játszik, iPadjéről keveri kompromisszummentes szettjeit, blogjai, az AudioPorn Central és a  MOARRR több milliós olvasottságot értek el annak idején, igazi véleményvezérként tartják számon. Persze azért alkalmanként itthon is felbukkan, most nyáron például a Fogasházban tartott saját partysorozatán, a HOMERUNon. A lenti interjú, amibe sok-sok érdekesség került, valószínűleg nemcsak a szakmabelieknek lesz érdekes, hanem mindenkinek, akit érdekel a művészet és az egyén közötti kapcsolat.  

simon_iddol_old.jpg

Ha ránézel erre a képre mi ugrik be róla?

(Nagy nevetés) Két dolog: hogy mennyire meglepődtem, amikor Előd a szemembe vakuzott, illetve hogy mekkorát ment a drum & bass Magyarországon. Ez a fotó 1996-ban készült az E-Play-ben, az első komoly hazai jungle és drum & bass bulin, fenn T Power volt a nemzetközi vendég és Pánczél Gáborral mi játszottunk lenn. Akkoriban még bármelyik magyar klub táncparkettjét le lehetett üríteni egy jungle számmal. Aztán később nagyon is megerősödött ez a stílus, hiába kopott meg a nemzetközi életben, itthon még mindig nagyon fontos, és ma már sokszor a drum & bass a közös nevező, amivel össze lehet rántani az embereket egy bulin.

Hogy találtad ki a titokzatos DJ a Vatikán Cityből karaktert? Mi mozgatott akkor? Végül mi vezetett ahhoz, hogy később kilépj ebből az árnyékszerepből?

Ha jól emlékszem 1991 óta DJ-zek, ez a Simon Iddol dolog csak 2006 óta van. Előtte is nagyon sok fontos és szép dolog történt, de ezek csak magyar vonatkozásúak; ilyen volt a Dee-Zone, a Top TV, a Z+ vagy például a UCMG. 2005-ben robbant be az életembe a mashup kultúra, és teljesen elvarázsolt. Totál lenyűgözött az a kreativitás és az a szabadság, amik végül is a műfaj alapjait adják. Korábban is csináltunk hasonlókat DJ szettek közben, de azok inkább trükkök voltak. Az, hogy két vagy több dalból összerakni egy újat, nem is olyan egyszerű, mint ahogy az elsőre tűnik. Egy jó mashup / edit mögött sok-sok stúdióóra van. Én a mashup kultúra aranykorába csöppentem bele, tele volt az internet jobbnál jobb alkotásokkal, és ami legjobban megfogott, az a technikai lehetőségek hihetetlen változása. A zenei szoftverek, a blogok, az újfajta terjesztési lehetőségek. Mindenképpen akartam én is saját mashupokat csinálni, és közben párhuzamosan megszállottan gyűjtöttem mások műveit. Végül 2006 tavaszára állt össze a projekt, lettek saját mashupjaim, és összeraktam egy válogatás sorozatot mások legjobb alkotásaiból. Mindenképpen ki akartam próbálni a misztikus inkognítóban rejlő lehetőségeket, és a zenekészítéssel párhuzamosan kerestem a legjobb művésznevet. Bénábbnál bénább verziók után egy internetes névgenerátor dobta ki a Simon Iddol nevet, megrajzoltam hozzá a figurát, és azt hittem kész is vagyunk. De ez nem így volt. Akkoriban még a MySpace volt az egyetlen közösségi oldal, ahova zenét is fel lehetett tölteni, és a regisztráció során nagyon sok személyes dolgot meg kellett adni, amiket én nem akartam. Az országválasztásnál Vatikán is felbukkant, és én egyből lecsaptam rá. Azt hittem ez akkora nyilvánvaló vicc, hogy mindenki érteni fogja, hogy csak játék. A MySpace regisztráció nélkül nem lett volna teljes a sztori, és tök jó hogy így történt. Mind a mai napig sokan hiszik, hogy én vatikáni vagyok, és igazából ez a Simon Iddol dolog az első perctől nemzetközi projekt volt. Az, hogy én valójában magyar vagyok, már rég nem számít, és szinte nem is érdekel senkit. Simon Iddol hazája az internet. A saját mashupok és a WHA!? válogatás sorozat hihetetlen gyorsan napokon, heteken belül nagyon komoly ismertséget hoztak, amiket a saját blogok csak tovább növeltek. A WHA!? albumok kéthavonta jelentek meg és sok százezer emberhez jutottak el, a hozzájuk készült videók közül nem egynek milliós nézettsége volt. Annyira intenzív időszak volt, hogy napi 16 órát is dolgoztam a projekten. És ez így ment évekig. Egy idő után azonban muszáj volt letenni az inkognitót, 3 és fél év pont elég volt belőle, és a fellépések miatt megoldhatatlan lett volna fenntartani. Érdekes hogy ma már csak nagyon ritkán csinálok és játszom mashupokat, de rengetegen még mindig ezzel kapcsolnak össze. Jó is ez így, a nyitottságot és a bátorságot mindenképpen a mashup szcénából hozom magammal.

Mashup történelem és még több sztori.

Hogy emlékszel vissza arra az időszakra, amikor berobbant a mashup? Hogy rázta fel a szcénát? 

Inkább úgy fogalmaznék, hogy a mashupok vagy az egész DIY remix forradalom mindent átalakított, amit addig gondoltunk a zenei életről. Egy hihetetlen demokratizálódási folyamat során bárkinek elérhető közelségbe kerültek a zenei szoftverek, a számítógépek, az internet fejlődése pedig hozta a terjesztés és a zenehallgatás totális átalakulását. Hirtelen bárki lehetett DJ vagy producer, és ez nagyon nagyon jó dolog, de a másrészről ez a zene, mint termék teljes elértéktelenedését eredményezte. Ma már nagyon sok minden másképp van, mint akkor, amikor én kezdtem, a változás állandó és egyre gyorsul. Most már inkább az a probléma, hogy hogyan jut el a közönséghez a zene ekkora ‘közösségi zajban’. 

Mesélj a SHULCZ & SIMON IDDOL projecktről! Ez nagyon sokat jelent neked. 

Minden túlzás nélkül, Farkas Shulcz Tibor az egyik legfontosabb szereplője az életemnek. A valaha volt legjobb DJ, a mesterem és barátom volt. Nélküle nem lettem volna DJ, és igazából mind a mai napig azokra az alapokra építkezem, amiket tőle tanultam. Ez a mix akkor készült amikor már nagyon beteg volt, és örökre a legemlékezetesebb DJ fellépésem marad, amikor együtt bemutattuk. Ő egy igazi egyszemélyes kulturális intézmény volt Nyíregyházán. Ha minden magyar városban lett volna egy helyi Shulcz, akkor Magyarország sokkal vidámabb hely lenne. 

tumblr_nqij6cyzak1qzrmf2o1_1280.jpg

Hallgasd meg itt!

IPadről DJ-zel. Ez ma még elég ritka.

Pedig ez a létező legjobb DJ rendszer manapság, persze ezt mindenki maga kell hogy eldöntse. Nem az eszközök miatt lesz valaki jó DJ, hanem attól, hogy hogyan és mire használja azokat. Játszottam kazettákról, bakelitről, CD-ről, laptopról különféle szoftverekkel és kontrollerekkel, szóval van összehasonlítási alapom.  Az iPad kicsi és könnyű, simán elfér az összes zsúfolt DJ pultban, egyszerre adathordozó és kontrolfelület. Számomra egyesíti az eddigi rendszerek előnyeit, ráadásul a jó DJ applikációk, mint a Traktor DJ és a DJ Player Pro kihasználják az érintőképernyő adta előnyöket, így korábban sosem tapasztalt lehetőségek nyílnak meg a kreatív DJ-k előtt. Mindig mindenhol meglepetést okoz az, hogy egy iPadről játszom, így állandóan van 20-30 fő minden este, akik csak azt figyelik, hogy mit csinálok és hogyan.  Pár évvel ezelőtt amikor kifutottak az akkori technikai szponzori szerződéseim új és inspiráló lehetőségek után néztem, azonnal megfogott az a szabadság és az a végtelen kreativitás amit az iPad DJzés ad. Majd miután én lettem a Traktor nemzetközi iPad DJ versenyének egyik győztese, már nem volt visszaút.

Számodra az önkifejezés nemcsak a zenén keresztül kap szerepet. Elismert zenei blogger vagy, és a vizualitás is fontos az életedben és a művészetedben. Minek mikor és hol van a helye?

Nem tudom és nem is akarom ezeket különválasztani, bár magamra mindig DJ-ként gondolok, a design, a fotózás vagy a blogok később jöttek. Vagyok annyira öntörvényű, hogy a saját utamat járjam és ne DJ klisékkel rakjam tele a közösségi oldalaim, illetve minden saját blogomnak nagyon-nagyon erős önálló karaktere volt, de pont ezek hozták meg azokat az eredményeket amiket elértünk. Nem másolok és nem követek trendeket, csinálom őket. És igen, lehet hogy ez nagyképűnek tűnik, de ott vannak az eredmények feketén-fehéren, és az álszerénység sokkal nagyobb bűn. (mosolyog) Mostanában nagyon sokat foglalkozom a fotózással. Nem tartom magam fotósnak, de már volt egy kiállításom, most készül egy interaktív 3D kiállítás VJ Mimikri jóvoltából, és amikor a VSCO beválogatta az egyik fotómat a legjobb képei közé, napokig a föld fölött lebegtem az örömtől.

tumblr_o9fxn6wu8f1qzrmf2o1_1280.jpg

Mitől különleges a HOMERUN party sorozat? 

Nagyon sajátos a viszonyom a magyar zenei és klub élettel. Mint Simon Iddol nem tettem sokat azért, hogy itthon ismert legyek, és nem is vagyok az. Kicsit feladtam már, hogy itthon is legyenek megjelenéseim, de azért vicces hogy kevesebb, mint öt interjút adtam a magyar sajtó számára, holott a világ meghatározó zenei oldalain és rádióiban igen komoly megjelenések tucatjai vannak a hátam mögött. Ugyanez a fellépésekkel is a helyzet.  Ragaszkodom a sztenderdjeimhez és nem esek hasra a porhintéstől. Nagyon-nagyon megválogatom, hogy hol játszom. Ezt sokáig olyan komolyan vettem, hogy nem is léptem fel itthon. Amikor azonban Frankfurtban voltam, úgy gondoltam hogy nem szeretnék minden kapcsolatot elveszíteni a hazai közönséggel, és havonta egyszer mindenképpen szeretnék játszani Budapesten. A helyszín nem is volt kérdés, a Fogasház a kedvenc magyar klubbom, és ez számomra az egész házat jelenti, a nagyteremmel , a kerttel a LÄRMmal, a SCHATZIval és mindennel együtt. A HOMERUN eleinte arról szólt, hogy havonta egyszer hazaszaladok, és hozok magammal egy-egy külföldi barátot, akivel aztán jól megtáncoltatjuk a Fogasházat. Most, hogy többet vagyok itthon, még így is hazatérés jellege van a fogasházas eseményeknek, és ahogy elnézem a naptáram, nagyjából ezek azok az események, amikor a magyar közönség itthon hallhat. A HOMERUN a friss, kompromisszummentes modern tánczenékről szól, arról az őszinte örömről, hogy jó újra látni egymást és együtt bulizni. 

homerun.jpg

Májusban különleges kiadással jelentkezett a HOMERUN. 10 éves Simon Iddol jubileumi bulit tartottál. Hogy összegeznéd ezt a 10 évet? Mit tapasztaltál, tanultál magadról?

Amikor elkezdtem, nem hittem volna hogy ez lesz, és a töredékével már nagyon boldog lettem volna. Ez a tíz év nekem nem a nemzetközi hírnevet, a díjakat és a sikereket jelenti, ezek az objektív tények. Nekem ez inkább az emberekről szól, a közösen megélt történeteinkről, és arról hogy megtanultam végigcsinálni különböző projekteket az elejétől a végéig, megtanultam nem félni a kudarcoktól, megtanultam más dimenziókban gondolkodni. Nagyon komoly visszaigazolásokat kaptam ettől a tíz évtől, összeforrt a virtuális és a valódi énem, és ami a legfontosabb, már tudok szelektálni a lehetőségek között, nemet mondani és hosszú távon építkezni. 

Kik azok a zenészek, akik hozzátettek ahhoz, aki ma vagy, és milyen élmények köthetőek hozzájuk?

Ahogy már mondtam a legfontosabb ilyen személy Farkas Shulcz Tibor. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy személyesen is találkoztam vagy dolgoztam együtt nagyon sok példaképemmel. Van akiket még jobban a szívembe zártam, van akikből teljesen kiábrándultam. A zenei ízlésem és a DJ stílusom is nagyon nyitott, de mára ezekből azt hiszem összeállt egy sajátos Simon Iddol hangzás, ami egyszerre táplálkozik a diszkóból, a punkból, a technóból, az indie rockból és ezer más dologból. Én vagyok az a DJ, akinél sosem lehetsz biztos abban, hogy mi következik majd. Nagyon nagy elismerés a közönség részéről, hogy ezt megtehetem, és nemcsak elfogadják, hanem bíznak is az ízlésemben.

screen_shot_2016-06-30_at_15_05_34.png

SIMON IDDOL ADVENTUROUS MIX

Hallgass bele! Kattints!

Nagyon sok helyen járták már a világban. Jelen pillanatban milyen helyzetben van itthon az elektronikus zene? Hogy látod a színteret? Kik azok, akikre érdemes odafigyelni? Milyen tendenciákat látsz?

A magyar színteret ismerem jelenleg a legkevésbé, de igyekszem pótolni a lemaradásomat. Jó azt látni, hogy végre a magyar művészek is mernek megjelenni és megmutatkozni a világban. Amíg csináltam a zeneblogokat, naponta sok száz zenét kaptam a világ minden tájáról, az AudioPorn Central és a MOARRR is arról volt híres, hogy nagyon bátran támogattuk az akár totál ismeretlen vagy kezdő művészeket is. Számtalan mai nagy sztárral azért vagyok nagyon jó viszonyban ma is, mert amikor ők kezdték, akkor mi voltunk az első blog, akik melléjük állt. Azonban egy kezemen meg tudom számolni hogy hány magyar demót kaptunk. Nagyon jó látni, hogy milyen sok jó magyar produkció van most, és hogy a hazai művészek mernek élni a lehetőségeikkel. Nekem viszont az a legszimpatikusabb, hogy kezd a magyar zenei élet a hősködés, a kivagyiság és az irigység után végre a munkára koncentrálni, és izgalmas produkciókat letenni az asztalra. Van is egy tervem, hogy hogyan tudok ebben segíteni a többieknek.

Ennyi év után mi az, ami hajt előre. Milyen új meglepetésekkel tud szolgálni a zene és az élet?

Engem a kis dolgok is nagyon tudnak motiválni, lehet ez egy új technikai eszköz vagy egy új zene. Imádom azt a szabadságot és kreatív lehetőségtengert, amit a mai modern eszközök adnak nekünk. Hihetetlen látni és ennyi év után érteni is, hogy miért az történik a zenében ami, és mivel én nagyon sok dolgot rendkívül korán megkapok, szuper érzés látni, hogy hogyan nőnek és erősödtek meg a kis kedvenceim, akik közül ma már sokan hatalmas sztárok. Legjobban azonban nyilván a saját utam következő lépései izgatnak, a HOMERUN új évada, egy új nemzetközi kiadó, a saját albumom és az, hogy sok-sok mosolygó embert lássak magam körül a bulikon, ahol játszom.

Mi Budapesten a 3 leginspirálóbb hely számodra? 

A Fogasház, mint bulikomplexum az összes részével és zegzugával, Csillebérc és Normafa környéke, mert nagyon-nagyon sok emlék köt oda, végül pedig a budai és pesti városkép bármelyik hídról nézve. Sokat gyalogolok a városban és mindig megállok megbámulni ezt a látképet.

Július 1-jén találkozzunk a Fogasházban! Addig pedig melegítsetek ezzel!

Ha még többet szeretnétek megtudni a SIMON IDDOL jelenségről:

Official site: http://simoniddol.com

Facebook: https://www.facebook.com/simoniddol

Instagram: https://www.instagram.com/simon_iddol

Soundcloud: https://soundcloud.com/simoniddol

süti beállítások módosítása