Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Örök történetek varázslatában - Nanushka interjú

2016. május 04. - absolut_hu

 nanushka_logozott.png

A Nanushka mára fogalom lett, a magyar divat világában az újgenerációs tervezők zászlóvivője most már egy komoly befektetővel a háta mögött halad magabiztosan az úton, amit kitűzött magának. A márka mára már nem csak a gyerekcipőből nőtt ki, hanem a tinédzserkorból is, fiatal, öntudatos nő lett. Csakúgy, mint a márka alapítója, arca és lelke, Sándor Szandra. Az, hogy ma már fel-feltűnnek a Nanushka darabok a Teen Vogueban vagy a Monocle-ben nem jelenti azt, hogy a hazai közönséget elhanyagolnák, sőt, rendszeresen tesznek azért, hogy itthon is frissen tartsák a brandet, és lehetőséget teremtsenek egy-egy ruha birtoklására azoknak a lányoknak is, akik bár szimpatizálnak a márkával, mégsem engedhetik meg, hogy designer áron vásároljanak designer darabokat. A május 6-án nyíló pop up store pont erről szól, élményt adni azoknak, akik kapcsolódnak a Nanushkához. Szandi persze nemcsak erről mesél a lenti interjúban, hanem álmokról, tapasztalásokról, régi önmagáról, az út nehézségeiről, és persze Budapestről, miközben egy igen személyes portré bontakozik ki előttünk.

Szerinted milyen választás volt Katalin hercegné a brit Vogue 100 éves születésnapi borítójához?

Nem szoktak szélsőséges érzéseket kiváltani belőlem az ilyen jellegű választások. Mindig tetszik, amikor valami kizökkentő, nem megszokott dolog történik, úgyhogy ilyen szempontból ez tök jó választás volt!

A márka egyre többször tűnik fel a nemzetközi divatlapokban. Melyik magazinban nagy álmod megjelenni?

Sok helyen feltűnt már a márka, de olyan kontextusban még nem szerepeltünk sokat, hogy külön cikk jelenjen meg rólunk. Nyilván ez teljesen más, mint amikor ott egy ruha egy bazár oldalon vagy egy editorialban. Ez hierarchikus dolog, és ha egy ilyen összejön, akkor az egy újabb lépcsőfok lesz. Talán az amerikai Vogue az, ahova a legjobban vágyom, de ez nem azt jelenti, hogy a tartalmat illetően azt tartom a legjobbnak. Ha így nézzük, akkor az olasz, az ázsiai, az orosz és a francia Vogue-ot sokkal erősebbnek gondolom kontent szempontjából.

Mik azok a magazinok, amiket olvasol inspirálódás céljából?

Általában nem magazinokból inspirálódom, ami nem jelenti azt, hogy a reptéreken nem veszek divatmagazinokat olvasgatni. Van Monocle előfizetésünk az irodában, de szeretem a Business Of Fashiont is. Inkább online követem a dolgokat, hiszen szinte már mindent meg tudsz nézni egy tableten. Ugyanakkor nagyon sajnálnám, ha megszűnne a print ipar. Egy album vagy életrajz esetében inkább azt pártolom.

A tinédzser Szandi milyen tervezőkre nézett fel, és a mostaninak van-e ikonja?

Tinédzserkoromban nem is a tervezők fogtak meg igazán, hanem a 90-es évek topmodelljei: Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Claudia Schiffer vagy éppen Iman. Tizennégytől tizenhét éves koromig a magazinokban csak ők érdekeltek. A középiskolás barátnőimmel aztán szerveződött is egy „crew”, ami nem is kimondottan tervező specifikus volt. Tizennyolc-tizenkilenc évesen amikor már a London College of Fashionre jártam Issey Miyake és Yamamoto (Yohji Yamamoto- híres japán tervező- a szerk.) lettek a kedvenceim. Ha megnézed az induló kollekciót, akkor látszik, hogy ők inspiráltak a legjobban. Most már nincs ikonom, nagyon sok mindenkire felnézek, akár különböző területekről.

Érdekel a sztori?

nanushka_logozott_02.png

A márka szellemisége mennyit változott a kezdetektől?

Biztos, hogy változott! Ennek ellenére vannak olyan alapjai a márkának, amik maradtak. Ezeket az értékeket már a diplomamunkám tézisében is pontosan megfogalmaztam: a funkció, ami a kényelmet jelenti, a játékosság és a tradíció. A márka ezeknek a harmonikus egyvelege. A funkció a praktikusságról és a hétköznapiságról szól, a játékosság úgy jelenik meg, hogy a megszokott kontextusából kiemeljük és újraértelmezzük a dolgokat, a tradíció pedig a hagyománnyal van kapcsolatban. Imádom a népviseleteket! A mostani kollekcióban ott van péládul a babouche cipőnk, ami eredetileg marokkói népviselet. Elég megosztó, de én imádom, és hordom is. Talán az utóbbi időben picit elhagytam a tradíció aspektust, de az idei és jövő nyári kollekcióban újra megjelenik majd, mert most megint egyre fontosabb kezd számomra lenni. Mivel ez összefügg a bohém életérzéssel, az pedig a nyári felszabadultsággal, én is leginkább ilyenkor tudok ehhez kapcsolódni.

Lépjünk még egy picit vissza az időben. Mi volt az első ruha, amit terveztél?

Egy kabát, tradicionális japán szabással, és cseresznyefavirág hímzéssel. A mai napig előttem van. Nagyon büszke voltam, amikor megcsináltam! (nevet)

Mi volt az a pont, amikor tudtad, hogy nincs más út számodra, csakis a tervezés?

Talán az egyetem utolsó évében, még mielőtt hazajöttem volna. Sokan kérdezik tőlem, hogy volt bátorságom egyből a diploma után, szakmai gyakorlat nélkül belevágni egy saját márka indításába. Mindig az a válaszom, hogy ez olyan, mint amikor mész egy úton, nincs elágazás, egyszerűen tudod, hogy ez az egyetlen út számodra. Azt hiszem ez fejezi ki legjobban, amit akkor éreztem.

Sok-sok éves munka áll a hátad mögött. Biztos voltak nehéz pillanatok. Milyen külső és belső tényezők segítettek a továbblendülésben?

A külső tényező nagyon egyszerű: a tőkebefektetés. 2012-ben pengeélen táncolt a cég, mert hiába nőttek a megrendelések, nem tudtuk előfinanszírozni a gyártást. Ott volt egy pont, amikor hihettük volna hogy nincs tovább. Több befektetővel is tárgyaltunk; volt, aki visszalépett, egy másik üzlet az utolsó pillanatban hiúsult meg. Ennek ellenére ebben az időszakban is hittem benne, hogy túllendülünk ezen. Ez egy olyanfajta lélekjelenlét volt, amiben láttam, hogy merre az előre, és ez megnyugtatott. Amikor az ember ilyen nehéz, sokkos állapotban van, kicsit más tudatállapotba kerül, ami magával hozza, hogy tisztábban látja a dolgokat. Én ebben a helyzetben képes voltam azt mondani, hogy úgy lesz, ahogy lennie kell, és az úgy is lesz jól.

nanushka_logozott_03.png

Vannak, akik nem látnak a divat mögé, nem ismerik el, felületesnek tartják, pedig ha belegondolunk folyamatosan párbeszédben van a világban történő dolgokkal, legyen az politka, társadalmi változások...

Abszolút egyetértek. A divat ezeknek a lenyomata, de nálam ez egyáltalán nem tudatos. Ha visszanézünk a londoni tervezőkre, a londoni punkkorszakra, Vivienne Westwoodnál szerintem volt tudatosság is abban, amit képviselt a kollekcióival, de sok más márkánál, mint nálam is, ez inkább egy ’kollektív tudat’. Egyszerűen reagálok a világ dolgaira. A divatra inkább alkalmazott művészetként tekintek, mert hiába művészi az a része, ahogy a tervező egy adott társadalmi vagy bármilyen más helyzetre reagál, inkább az alkalmazott művészet felé billen a mérleg, hiszen folyamatosan figyeled a piacot, hogy mitől lesz létjogosultsága a márkádnak. Nagyon fontos ez a fajta megközelítése. Lehet, hogy hóbortnak tűnik, pedig itt nagyon kemény elemzések folynak; hogy hol milyen eladások vannak, melyik piac mire vevő. Bizonyos aranyszabályokat figyelembe kell venni; például hogy Ázsiában nem kedvelik annyira a sárga színt. És ott van a másik része, ami engem nagyon érdekel; hogy mitől van az, hogy sok tervező egymástól függetlenül ugyanazt kezdi el csinálni. Már említettem a babouche cipőt. Ugyanakkor jött ki ez a cipő a Céline-nél vagy az Acne-nél is. Érdekes, hogy egyszerre ért be.

Lehet, hogy mert most a közel-keleti téma nagyon foglalkoztatja a világot, és ezáltal közelebb kerülünk ehhez a kultúrához?

Nem foglalkozom aktívan politikával, nem is szoktam ezen a szemüvegen keresztül nézni a világot, de imádom az etnikus dolgokat, és kicsit úgy tudjuk kompenzálni a nagyvilági, városi életet, hogy visszatérünk a gyökerekhez, a tradiciókhoz és a természethez. Ez a nomád életérzés az, ami számomra a természetközeliséget jelképezi, és a motívumokon keresztül tudom azt érezni, hogy közel vagyok a természethez, a nomád kultúrához.

Ma a Nanushka van a magyar márkák közül legközelebb a nemzetközi piacon az A listás márkákhoz. Ezt hogy éled meg?

Magyar vonatkozásban lehet, de nemzetközi szemmel nagyon hosszú utat kell még bejárnunk ahhoz, hogy elérjünk egy olyan márkaismertséget, mint, ami itthon van. Ott kezdődhet el ez az egész, ha majd külföldön is tudunk retail üzleteket nyitni. Jelenleg multibrand shopokban vagyunk, ami azt jelenti, hogy az üzlet buyere szelekciókat csinál, így a márka nem igazán tud megjelenni egészében. Márpedig azért fontos a retail lokáció, mert ilyenkor az egész márkát látják egyben az emberek, és sokkal jobban tudnak kapcsolódni hozzá. Fontos, hogy ne csak maga a termék legyen előttük, hanem a sztori is.

A sztori nagyon fontos neked. Szeretsz nagyon belemenni a dolgokba, történetek vagy mesék által inspirálódni. Mik a kedvenceid?

A Világszép nádszálkisasszony az egyik kedvenc mesém, és A madarak tanácskozása, ami egy arab elbeszélés. Nagyon inspirált a Vidd hírét az Igazaknak című könyv is. Nem minden esetben jelenti könyv az inspirációt, egy életérzésből is lehet sztori. A mostani SS’16-os kollekciót a hopi indián kultúra ihlette, de a jövő tavasz/nyári kollekcióhoz úgy néz ki, hogy mi írunk majd egy történetet. Nagyon szeretek szimbólumokban kommunikálni, jó, ha valami absztrakt, mert ha mély témákról beszélünk, akkor nem akarom megfoghatóvá tenni, mert elillan belőle a lényeg.

nanushka_lookbook_1.png

SS’16-os kollekció

Jó pár kollab létrejött már fiatal kreatívokkal. Mi alapján választasz ki valakit?

Amellett, hogy fontos, hogy tetsszen a munkája, még fontosabb, hogy az adott kollekció témájával működjön a dolog. Volt például egy New York-i illusztrátor lány, akinek megtetszettek a munkái az Instagramon. New Yorkban találkoztunk is, hogy megbeszéljük a kollaborációt. Az volt a tervem, hogy az AW16-os kollekciónkhoz ő illusztrálja a printjeinket, de a kollekció témájával végül nem működött. Nagyon sajnáltam, és kellemetlen is volt, hiszen sokat dolgozott rajta! Ebből tanulva, sokkal tudatosabb próbálok lenni ezen a téren is. Általában a printjeinket Glaser Edit csinálja, aki grafikusként is bedolgozik nekünk.

Ha jól tudom a New York-i utca nagyon inspirál. Budapesttel hogy állsz?

Nem véletelnül jöttem haza Londonból. Nekem nagyon fontos a család, és az a környék, ahol felnőttem. A mai napig a Vár közelében lakom, ráadásul abban a lakásban, ahol a születésem után éltünk tíz évig. Ott sétáltatom minden nap a kutyámat a Tóth Árpád sétányon. Engem elsősorban a gyökerek szintjén inspirál Budapest. Egyre több minden történik itt, és ahogy magamra azt mondtam, hogy még hosszú utat kell megtennem, Budapestnek is hosszú utat kell megtennie ahhoz, hogy igazán inspiráló város legyen belőle, legalábbis számomra. A gasztronómiában például nagyon izgalmas dolgok történnek, és mivel imádok enni, ezért nagyon figyelem ezt a vonalat. Azt is imádom, hogy sorra nyílnak a kávézók. Egyébként szívesen utazgatok Magyarországon, a Balatonhoz vagy Tokajba.

Mik a kedvenc helyeid?

A már emíltett Tóth Árpád sétány, a Liberté, hiszen ez a napjaim része, nagyon sokat vagyok itt, és a Hold utca is jó desztináció. Ha nagyritkán bulizom, akkor a Telepre megyek. Nagyon szeretem az új kávézókat, és a Pozsonyi út környéke is kezd izgalmas lenni.

popup.jpg

Pénteken nyílik egy pop up store. Mivel készültök?

Nem hiába adtuk neki a Nanushka Echo nevet, hiszen kicsit visszhangja és összegzése az eddigi Nanushkának és a régebbi kollekcióknak. Egy kis bujaság is körbelengi, igazi nyári életérzést közvetít, az oázis ötvözve a sivataggal és egy kis road trip hangulattal. Újragyártottunk bestseller fazonokat, amire alkalmanként eddig is volt példa, de most újra is gondoltuk mindegyiket, más anyagokból készültek. Vannak például olyan kiegészítők, amik eddig nem voltak jellemzőek; pénztárcák, övek, övtáskák, és a signature Nanushka vászon táskánk is kapható lesz két új színben, pirosban és kékben. Ami pedig még fontos, hogy az árfekvés is sokkal barátibb.

 A Nanushka Echo pop up store május 6-től 28-ig tart nyitva a Kristóf téren.

                                                                                                                            

 

süti beállítások módosítása