Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

PRE-PRIDE PARTY az Akváriumban

Beat Dis interjú

2018. július 05. - absolut_hu

_73a0341.jpg

Rengetegen készülünk a szombati Budapest Pride-ra, a városban itt-ott már látni a szivárvány zászlót az ablakokban. Június 1-jén, amolyan bemelegítésképpen az Akváriumban tartották az esemény hivatalos előparty-ját, ahol olyan neves, és nyitottságukról híres formációk léptek fel, mint az AGAVOID, Yinna, a Crisis Sound System, az Anima Sound System és a Beat Dis. A Beat Dis tizenhat éves pályafutása alatt mindig masszívan hozta azt a magas színvonalat, legyen szó a lemezekről, videoklipekről vagy éppen koncertekről, ami a nemzetközi piacon is simán megállja a helyét. Tavaly szinte teljesen kicserélődött a csapat; és aki kicsit is otthon van a hazai zenei undergroundban, tudja, hogy csupa hiteles és tehetséges, nagy multú zenész csatlakozott Csigó Tamáshoz, az egyetlen megmaradt alapítótaghoz. Többek között erről beszélgettünk vele, de szó esett még a készülő szólóanyagáról és Budapesttel való kapcsolatáról is.

Tizenhat éve van a Beat Dis a pályán. Az eredeti felállásból már csak te vagy. Mik voltak a legmélyebb és legmagasabb pillanatok?

A legmagasabb pillanatokat kisebb-nagyobb sikerek elérése közben éltük meg, lehetett ez akár egy próba, vagy fesztivál fellépés vagy a stúdiómunka. Sok időt töltöttünk együtt, jól éreztük magunkat. Soha nem mentünk bele olyan dolgokba, amihez nem volt kedvünk, emiatt aztán szembesülnünk kellett azzal, hogy nem léphetünk tovább. Ebben aztán elfáradt mindenki. Amikor ez felszínre került, számomra az volt a legmélyebb pillanat.

Tavaly megújult a zenekar. Az új zenészek hatására hogy változott a zene, mit hoztak a “közös kalapba”?

Szőcs Gergő barátomnak köszönhetően komolyabb lett a dolog, mint egy sör melletti tervezgetés. Kellett az ő energiája, eltökéltsége is ahhoz, hogy most az új album felvételeinél tartsunk. Nem másodlagos dolog természetesen zenei sokszínűsége, és hangszeres tudása, ami élvezetessé teszi a munkát. Mohácsi Matyi basszustémáit imádom, rengeteget tesz az ő játéka is a kezdetleges zenei témákhoz, amiket kiviszek a próbaterembe. A billentyűket és a gitártémákat egyelőre én írogatom, de ezeknek kidolgozásában is kapok majd segítséget Vághy Tomitól és Dure-tól. (Ejtsd: gyur – a szerk.)

Sokan az internetet teszik felelőssé a zeneipar hanyatlásáért és átalakulásáért. Ti annak idején ingyen letölthetővé tettétek a lemezeiteket. Neked mi a személyes véleményed erről a változásról, az internet hatásáról?

Mint neten szörfözgető, új zenék után kutató zeneimádó felhasználó, csak jó dolgokat tudok az internetről mondani. Véleményem szerint egyre brutálisabban működik a zeneipar. Persze lehet, hogy nem a kiadók zsebében, hanem magánszemélyekében landol a pénz. Egy sima Soundcloud feltöltésből el lehet érni akár 250 milliós Youtube nézettséget. Nem látom persze a hátterét, de gondolom profi teamek dolgoznak a háttérben. Azért kazetta, CD és bakelit lejátszóm is van otthon, szeretek úgy is zenét hallgatni, sőt tervben van jó pár fizikai hanghordozó beszerzése a közeljövőben.

_73a0126.jpg

Kik voltak, akik annak idején hatottak rád zeneileg, és ma a nagy zenedömpingben mennyire követed az új dolgokat?

Az MTV előtt nőttem fel én is, természetesen rengeteg zene volt rám hatással a 80-as 90-es évekből! Próbálom követni az új dolgokat, de muszáj nagyon gyorsan szelektálnom, hogy találjak olyat, ami beüt. Ez persze nem mindig jó taktika, mert sokszor szkippelek zenéket, amikre aztán később újra rátalálok. Na persze segít pár megbízható internetes zenei oldal, amiket szívesen böngészek. Nagyon jó zenekarok, előadók vannak hál'istennek, csak meg kell őket találni!

A Beat Dis-ben megtalálhatóak az elektronikus és a rockzenei elemek is. Mennyire volt könnyű eljutni a közönségetekhez? És most mi a helyzet?

A rádiókban játszott dalok természetesen gyorsan eljutottak a közönséghez. Most már kéne egy marketing csapat, aki csak azon dolgozik, hogy jelen legyünk folyamatosan. Ezzel egyáltalán nincs kedvem foglalkozni! Szeretek dalokat írni, azokat megjelentetni, és eljátszani ott, ahol jól esik.

A Tell Me When I’m Greedy már inkább pop-rock kategóriába sorolható. Most ez a vonal határozza meg leginkább a Beat Dist?

Most jobban érdekel a klasszikus zenekari felállás. Nincs sampler, csak dob, basszus, gitár, billentyű. Ez a hangzásvilág nyilván elcsavarja más irányba a témáimat, de ugyanúgy dalokat írok, mint ezelőtt. Néha a metódus is ugyanaz: samplingelek valahonnan, csak most átültetem hangszerekre.

Klipek tekintetében mindig nagyon igényes dolgokat készítettetek, és ez most is így van. Mennyire van ezekben benne a te víziód?

Többnyire a rendezőre bízom, hogy milyen videó kerüljön a dal mellé. Volt pár kivétel, mint például a Fuck The System vagy a Tell Me When I'm Greedy; azok általában egyszerűbb, gyors munkák voltak. Azért jobban szeretem, ha profik dolgoznak a videón.

Az elmúlt években sok olyan underground zenekar is a magyar nyelvre váltott, akik sokáig kitartottak amellett, hogy a zene nyelve az angol. Ha jól tudom, nektek mindig is angol szövegeitek voltak. Sosem éreztél kísértést, hogy kipróbáld magad magyarul is?

Nem kizárt, hogy fogok magyarul énekelni, de az biztos hogy az nem Beat Dis lesz! Dolgozgatok pár nagyszerű magyar szövegen, amiket Kabai Lóránt írt. Elképzelhető, hogy valamikor megjelennek.

Min dolgoztok most éppen?

Az ötödik Beat Dis albumon, illetve forgattunk egy videóklipet is. Év végén, vagy jövő év elején fog megjelenni a lemez, fogalmam sincs hány dal lesz rajta! Elég sok közül kell válogatnom. A szóló projektem második anyaga is meg fog jelenni a neten jövőre, sok vendégzenésszel. Amerikában volt hét fellépésem 2016 telén, az ott megismert zenészek közreműködésével készítem el az anyagot.

Budapesttel milyen a kapcsolatod?

Az utóbbi időben egy kicsit "sűrűnek” találom Budapestet. Egy évvel ezelőtt ki is költöztünk egy 20 km-re levő hegyre, az erdő mellé. Már csak a zenekari dolgok miatt járok vissza. Szeretem a várost, de most úgy érzem elég volt belőle tizenöt év.

Fotók: Holtzer Gábor