Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Az ABSOLUT WARHOL

Egy szenzációs reklámkampány története

2018. május 11. - absolut_hu

 34923_absolut_warhol.jpg

Michel Roux, az Absolut kreatív igazgatója már évek óta hirdetett Andy Warhol magazinjában, az Interviewban, mikor végre személyesen is találkozhatott a művésszel, aki abban az időben nemcsak a New York-i művészvilágot, hanem a város éjszakai életét is uralta. Bár a pletykák úgy szólnak, hogy valamelyik Factory beli party-ban mutatták be őket egymásnak, Roux saját könyvében önt tiszta vizet a pohárba; állítása szerint nem igazán volt közege, és nem bulizott hétvégente a Factoryban. Warhol amellett, hogy igazi művész volt, a pénzkeresés is mindig fontos szerepet játszott az életében. A 80-as évek elején még közel sem volt akkora vagyona, hogy visszautasított volna bármilyen jó üzletet. Valójában a két fél egymás iránti érdeklődése először pusztán üzleti indíttatásból fakadt. Warhol amúgy sem volt az a csevegős fajta, inkább a közeli barátaival tölötte idejét. A kapocs ennek ellenére gyorsan létrejött valami izgalmas és eddig még soha nem látott együttműködés érdekében. Érdekes módon Roux először nem az Absolut kapcsán tervezett vele együttműködést; egy svéd ásványvíz brandet szerettek volna bevezetni az Államokba, aminek Warhol tervezte volna az üvegét, de a terv meghiúsult.

Mielőtt azonban jobban elmerülnénk a sztoriban, fontos, hogy lássuk, ki is volt valójában ez a misztikus alak, akit még a legnagyobb sztárok is istenítettek.

d8f10a12-56e2-495d-b90c-dc5b6181d821.jpg

A Marlyn Monroe alkotás

ANDY WARHOL – KI Ő ÉS MIÉRT FONTOS?

Andy Warhol a 20. század egyik legnagyobb művésze, a 60-as évek New York-i bulijainak fontos alakja, akinek neve összeforrt a pop-up irányzattal. Műhelye, amit Factorynak nevezett el, arra utalva, hogy a művészet a tömegízlést szolgálja, a New York-i elit törzshelye volt. Feltörekvő művészek százai jártak ide abban a reményben, hogy felfedezi őket, és elindítja karrierjüket.

Festészetet és formatervezést tanult, majd amikor New Yorkba költözött reklámgrafikából és színházi díszlettervezésből tartotta fent magát. Közben pedig létrehozta azt az ikont, akit ma Andy Warholnak hívunk; az ezüst szőkére festett hajú, fehér bőrű, titokzatos androgün figurát.

andy_warhol_by_jack_mitchell.jpg

Warhol kedvenc tacskójával  Fotó: Jack Mitchell Forrás: Wikipedia

Munkássága a mai napig a 20. század művészetének fontos része; a Coca Colaról vagy éppen a Campbell leveskonzervről készített képei bevonultak a művészettörténetbe, ahogy a kor legnagyobb sztárjairól, alakjairól készült selyemszitanyomásos portréi is. Az általa létrehozott „gyárban” önmagára csak gépként tekintett, csakúgy ahogy az általa istápolt művészekre. Álláspontja szerint a világban, ahol fuldoklunk az információáradattól, csakis az érzéketlen művészetnek van helye. Ráadásul a Hollywood-i aranykort akkoriban éppen egy teljesen új időszak váltotta; az, ahol a TV bárkiből sztárt csinálhat rövid időre. Innen ered híres mondása: „bárki híres lehet 15 percre.”

Filmrendezései, amik leginkább az avantgarde műfajba sorolhatóak, nem egyszer váltottak ki közfelháborodást; Eat (Evés) című mozijában főhősünk egy órán keresztül rágcsál egy gombát, a Blow Job vagy a The Nude Restaurant szeméremsértő témáival borzolta a kedélyeket, amíg legismertebb alkotása, a Chelsea Girls, ami aztán közönségsiker is lett, már plakátjával is a film pikáns mivoltára utal. Warhol viszont nemcsak filmrendezőként volt termékeny, a zenei életben is meghatározó szerepet játszott. David Bowie például egyenesen rajongott érte. A Bob Dylan által vezetett Velvet Underground híres „banános lemezének” nemcsak a borítóját tervezte, hanem producerként is részt vett rajta.  

large_feyswngth8lvj3grrxsxpss6gce.jpg

A Chelsea Girls (1966) plakátja

Egyik legnagyobb múzsája Edie Sedgwick volt, aki gyakran szerepelt filmjeiben is. Warhol szinte már szerelemmel rajongott a törékeny lány iránt, aki New Yorkba kerülése után nem sokkal igazi nagyvilági nővé alakult át. Az amúgy is drog problémákkal küzdő modell a Bob Dylannel való szakítás után végleg lejtőre került, és 28 évesen túladagolásban halt meg. Ő volt az a sztár, aki egyszerűen azért volt sztár, mert sztár volt. Életéről Sienna Miller főszereplésével film is készült Factory Girl címmel.

Nézd meg a videót, és hangolódj rá Andy Warhol világára!

A Warhol által vezetett Interview magazin akkoriban a legszexibb lap volt, amiben csak meg lehetett jelenni. Divat, stílus, művészet, éjszakai élet; mindent érintett, ami a New York-i művész elitet érdehelhette. Csakis a legizgalmasabb emberek kaphattak helyet benne. Ráadásul koncepciójában is teljesen különbözött a kortárs médiumoktól; itt az újságírók helyett a sztárok interjúvolták meg egymást, a szövegeket nem szerkesztették utólag, a magazinban található fotók pedig az úgynevezett screen test során jöttek létre, amikor is az alanyt három percen keresztül fényképezik és filmezik vakító reflektorfényben. Ez is egy warholi sajátosság volt. A magazin egyébként a mai napig létezik.

Edie Sedgwick screen testje

Andy Warhol 1987-ben egy rutin műtét utáni félrekezelés következtében halt meg, maga után hagyva jó néhány befejezetlen munkát és projektet. Halála előtt végrendelkezett teljes vagyonáról; aminek igen kis részét hagyta családjára, örökségének gondozására egy alapítvány alapítását kérte, ami tehetséggondozással is foglalkozik. Ez lett az Andy Warhol Foundation.

SZERELEM ELSŐ LÁTÁSRA

Warholt mindig is nagyon érdekelték a különböző italok csomagolásai. Ez az érdeklődés még reklámgrafikus éveiből maradt meg. Azt viszont fontos kiemelni, hogy minden márka esetében csakis a dizájnért rajongott, ugyanis a szűzies életet élő ikon nem ivott alkoholt. Az Absolut palack felé különös imádattal fordult, mesterműként tekintett rá, különösen a gyógyszeres üvegcse forma volt rá nagy hatással, így előszeretettel hordta magával a különböző partikra mutogatni. Állítólag parfümként használta; minden alkalommal, amikor elindult otthonról, felvitt egy-két cseppet a füle mögé.

ABSOLUT WARHOL - 1986

Roux állítása szerint Warholt nemcsak az a lehetőség vonzotta, hogy valami hatalmas művészeti projektbe kezdhet, a pénz is határozottan közrejátszott a kollab lértejöttében. Ahogy egyszer Warhol mondta: „Pénzt csinálni művészet. Dolgozni művészet, és összehozni egy üzletet, ez jelenti a legnagyobb művészetet.” Roux két festmény elkészítésére kérte fel a művészt, amikért egyenként 65.000 dollárt kapott. Nem meglepő tény, hogy ezeknek a képeknek az értéke mára messzemenőleg túlszárnyalta az értük kapott tiszeteldíjat. Bár Roux el volt ájulva az eredménytől; a sötét hátterű palacktól, amihez jól passzoltak az arany, kék, lila és pink feliratok. Az Absolut reklámügynöksége viszont egyáltalán nem volt meggyőzve. Bill Tragos kikelt magából, amikor először meglátta a hirdetést: „Elment az eszed? Ezzel most egy vodkát akarunk reklámozni, vagy Andy Warholt?” – vonta kérdőre Roux-t. Végül idő hiányában már nem készült új verzió. Pár hónappal később olyan magazinokban debütált az ABSOLUT WARHOL, mint a Vogue, az ELLE vagy az INTERVIEW magazin. Ezzel teljesen új fejezetet nyitott az Absolut életében, közben pedig a reklámszakma történetének egyik meghatározó momentuma lett.

screen_shot_2018-05-11_at_19_59_29.png

Haring, Warhol és Roux  Forrás: Absolute Americana

Nem csoda, hogy annyian előálltak az elmúlt évtizedekben azzal a mesével, hogy ők vették rá Warholt, hogy megfesse a képet. Ezt állította a Titiként ismert svéd nagykövet grófi származású lánya is, aki akkoriban a party-k királynőjének számított, és egy időben dolgozott is Roux-nak. Gyakran lehetett látni Manhattenben kerekezni egyedi Hermes biciklijével, kosarában Absolut palackokkal. Állítólag egyszer el is esett, és szanaszét törtek a palackok a belváros közepén. Titi szerette azt mesélni a Studio 54-ben, hogy ő mutatta be Roux-t Warholnak, akit aztán meggyőzött, hogy vállalja el a felkérést.

Warholt annyira fellelkesítette a siker, hogy azonnal felajánlotta, hogy készít még pár festményt. A vázlatok már készen is voltak. Roux viszont saját mottójával állította le: „Nem, nem, Andy, sokkal jobb, ha ez egyszeri dolog marad. Ahogy te is mondod, 15 perc hírnév jut mindenkinek.” Inkább felkérte arra, hogy ajánlja be pár művész barátját, akikkel folytathatja a márka a megkezdett utat. Így Keith Haringgel folytatódott a siker, akit aztán a világ legnagyobb kortársművészei követtek és követnek a mai napig.

34619_hero_bottles_bar_approved.jpg

Az Absolut Warhol Edition

 ANDY WARHOL EDITION

2014-ben az Absolut az Andy Warhol Foundationnel összefogva hozta ki Andy Warhol Edition palackját, amivel az ikonius művész mellett, a művészi szabadságot és sokszínűséget is ünnepelte. Ezzel egy időben indult az Andy Warhol Art Exchange by Absolut, egy közösségi alkotási folyamat, amiben bárki részt vehetett, és ahol a világ különböző tájáról dolgozhattak együtt a pályázók az internet segítségével, a legjobb munka készítője pedig egy eredeti Andy Warhol fényképpel lett gazdagabb.

Ezzel a limitált palackkal szerette volna az Absolut mégegyszer poharát emelni történetének legfontosabb művészi kollaborációjára, az ABSOLUT WARHOLra, ami elindította a márkát azon az úton, ami a mai napig meghatározza identitását. A Warhol Limited Edition palack létrejöttével lehetőséget adott a művészet rajongói számára, hogy egy “igazi” Warhol kerülhessen otthonukba a bevétel egy részét az Andy Warhol Foundation pedig olyan tehetségek kiemelésre fordítotja, akikre valószínűleg az ikonikus művész is felfigyelne, ha még élne. Bár az alapítvány szigorúan védi a művész hagyatékát, és nagyon ritkán engedélyezi, hogy más felhasználja munkáit, az együttműködés apropójából egy különleges merchandize kollekciót is készíthetett az Absolut. A limitált Warhol palack kampányához az Absolut nyolc izgalmas koktéllal készült, amiket az Andy Warhol jelenség ihletett. Mi most minden koktélhoz valami izgalmas asszociációt társítottunk.

 color-it-warhol-cocktails.jpg

WARHOL ORANGE: Warhol híres Marilyn Monroe portréja a művész egyik legismertebb alkotása. A WARHOL ORANGE legalább annyira vonza a tekintetet élénk színével, mint maga a festmény.

BLUE ANDY: Warhol Blue Flower festményét még karrierje elején 1964-ben készítette. A képen látható kék virágok finomsága köszön vissza a BLUE ANDY koktélban.

ABSOLUT STUDIO: Andy Warhol híres stúdiójában, a Factory-ben hétről hétre megfordult a New York-i művész elit. Az ABSOLUT STUDIO láttán könnyen beugorhat a stúdió fotóelőhívójára, ahol annyi izgalmas fotográfia készült az évektizedek során.

IT GIRL: A kifejezést a 20-as évek óta használják azokra a stílusos nőkre, akik mindenféle magamutogatás nélkül tűnnek ki erős szexuális kisugárzásukkal. A IT GIRL legalább annyira merész és vonzó, mint a kor legismertebb It Girlje, Edie Sedgwick.

FACTORY FIZZ: A Factory folyamatosan pezsgett, Warhol holdudvarához olyan sztár művészek tartoztak, mint Mick Jagger, Liza Minelli vagy David Bowie. A FACTORY FIZZ ezt a pezsgést adja vissza.

PEACHES: Andy Warhol Peaches című képét 1979-ben festette, a Space Fruits sorozat egyik darabjaként. A PEACHES gyümölcsös ízvilága tökéletes összhangban áll a művész festményével.

FACTORY COLA: Warhol kétszer költöztette el a Factoryt New Yorkon belül, így az három különböző helyszínen működött élete során. A FACTORY COLA színében a gyári hangulatot hozzza vissza, de utal a művész híres Coca Cola festményére is.

BLUE ON BLUE: A Blue Movie Warhol korábbi avantgarde filmjeinek egyike, amit az első amerikai erotikus filmként tartanak számon. A BLUE ON BLUE ha nem is ízével, de merész színével mindenképpen megbotránkoztat.