Újra divat a "bakelitlemez", amit azért kell idézőjelbe rakni, mert a hőre keményedő bakelitből sosem készítettek hanglemezt, csak a CD megjelenése után kezdték Magyarországon bakelitnek nevezni a régi hanglemezeket. Ez a téves szóhasználat valószínűleg onnan jön, hogy a vinyl lemezek anyaga is fekete és viszonylag kemény. Hősünk Andrew Heeps, mint sokan mások, beleszeretett a vinyl lemezekbe, és kicsit több, mint tíz évvel ezelőtt létrehozta az Art Vinylt, és annak saját termékét, egy olyan keretet, ami könnyedén a falra rögzíthető, a lemezek pedig ki-be pakolgathathatóak belőle. Hogy ne csak egy szimpla üzleti vállalkozásról szóljon a történet, még abban az évben megszervezte a Best Art Vinyl versenyt, ahol minden alkalommal 50 lemezborító versenyez az év legjobbja kitüntetésért. 2017-ben több helyen pedig ki is állítja azokat; nálunk a Mono Art&Design-ban a Tipton Eyeworks szervezésében, ahol az Absolut. is ott lesz a november 16-i megnyitón. Amíg eddig csak design szakértők és zeneipar képviselői szavaztak az év 50 legjobb lemezborítójáról, idén már a látogatók lehetőséget kapnak. Kíváncsiak voltunk, hogy Andrew-t melyik lemez borítója indította el ezen az úton. A lenti interjúból ez is kiderül.
Mikor szerettél bele a vinyl lemezekbe? Milyen korai emlékeid vannak róluk?
Minden egy Blondie lemezzel kezdődött, méghozzá a Parallel Lines-zal. Akkoriban minden, amit láttam a zenekarból, a korong belső borítója volt, szóval nem sok. Emlékszem, milyen sok időt töltöttem azzal, hogy próbáltam a zenekartagokat összepárosítani a borítón látható cipőkkel. Jesszus, ez úgy hangzik, mintha a TV feltalálása előtti időkről beszélnék!
2005-ben hoztad létre az Art Vinylt. Azóta rengeteg minden történt. Mit tartasz a legnagyobb sikernek?
Azt, hogy már több, mint 300.000-an használják a Flip Frame-ünket, ami lehetővé teszi, hogy napi szinten vizuálisan is élvezhesd a lemezeidet. Ez persze egyszerű üzleti siker, ami jó, de számomra mégis az a legfontosabb, hogy azáltal, hogy ezzel foglalkozom, rengeteget tanulhattam és tanulhatok a mai napig művészertről, dizájnról, ráadásul egycsomó új zenét fedezek fel, olyanokat, amikkel enélkül nem is találkoznék.
Érdekel, hol veszik a legtöbb vinylt a világon?
A vinyl éppen reneszánszát éli. Megint menőnek számít. Szerinted meddig tart majd ez a hype? Milyen tendenciákat látsz? Egyáltalán melyik ország a legerősebb ilyen téren?
Nem látom, hogy csökkenne az érdeklődés, és nem hiszem, hogy végleg eltűnik majd egyszer a piacról. De közbena tömeggyártásba sem kerül majd vissza szerintem. Az biztos, hogy az elmúlt időszakban megduplázodott a gyártás, és ez még növekedhet; persze ez múlik a préselő üzemek kapacitásán is. Mivel az Egyesült Államokban a legnagyobb a kereset, ezért ott lenne érdemes a gyártásra koncentrálni.
Egyáltalán milyen jelentősségük van a lemezborítóknak a mai világban, amikor már szinte mindenki a streamelős zenei appokat használja?
A borítótól leszel igazán lemeztulajdonos. Ha letöltesz egy zenét, nem érzed azt, hogy az valójában a tied. Például, ha egyszercsak összeomlik a digitális rendszer, vagy eljön a világvége, minden zene elveszik, amit letöltöttél, amíg egy lemez mindig lemez marad, még ha abban a pillanatban nem is tudod meghallgatni.
A Best Art Vinyl Award nemcsak az Art Vinylt népszerűsíti, hanem a grafikusokat is. Grafikusnak lenni mostanában menő, de ezen a területen is egyre inkább a futószalag gyártás a jellemző. Hónapról hónapra rengeteg új lemez jelenik meg, sok esetben már nincs idő hónapokig dolgozni egy-egy borítón, mint régen. A ti díjatok mit nyújt a nyertesnek?
Remélhetőleg elismerést és láthatóságot ad neki. Amikor kiválasztjuk a nevezetteket, körülbelül 80.000 borító közül választunk. Nyilván így is több ezer olyan borító van, ami elismerést érdemelne, de a mi feladatunk az, hogy valahogy megszűrjük és a közönség elé vigyük a legjobbakat, még akkor is, ha ez valamennyire szubjektív dolog.
Hogy ismerted meg a Tiptont?
Még az Art Vinyl előtti időszakban vásároltam egy szemüveget, úgyhogy mezei vásárlóként. Aztán kapcsolatba kerültem Zackkel, mert ki kellett valamit cserélni a szemüvegemben. Elkezdtünk barterről beszélgetni, “van x birkám, becserélném y marhára”. (nevet) A viccet félretéve, mindkettőnkben megvan a vágy, hogy olyan design értékű tárgyakat tegyünk elérhetővé az emberek számára, amikkel igazi kapcsolatuk lesz, egyszerre esztétikusak és funkcionálisak.
Mekkora a gyűjteményed?
A céges archívumban 2000 vinyl van, a magángyűjteményemben meg ennek a fele.
Mi az 5 kedvenc borítód?
Ez a kérdés nem ér! (nevet) Évente azt az ötvenet is kínszevedés kiválasztani. Na jó, egyet mégiscsak tudok mondani, a Clash London Calling lemezének borítója mindg a TOP5-ben lesz!
Mi a legnagyobb tévhit a vinylekkel kapcsolatban?
Speciel én nem tudok minőségi különbséget tenni a vinyl és a CD hangzása között.
Láttad a Vinyl című sorozatot?
Nem.
Van Budapesten kedvenc helyed?
Nem ismerem olyan jól ki magam a városban, de szerencsére DJ Bodoo barátom mindig a helyes irányba terel.
A kiállításmegnyitó 18 órakor kezdődik.
A VINYLIZE BY TIPTON A NEVEZETTEK KÖZÖTT!
A MONO art & design-ban most te is megnézheted a Vinylize by Tipton lemezét, sőt szavazhatsz is rá! A "bakelit" lemezből készült szemüvegeivel világhírűvé vált magyar manufaktúra, a Tipton Eyeworks is esélyes arra, hogy saját kiadású lemezét az év legjobb borítójának díjával jutalmazzák. Az általuk készített litván Keymono zenekar Anthology korongja szállhat versenybe a Best Art Vinyl 2017 elismerésért. Az átlátszó, 180 grammos vinyl különlegessége, hogy nyersanyagként szolgált a limitált NVSBLE szemüveg kollekcióhoz is.