Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Magyar képzőművészet itthon és a Közel-Keleten - Interjú a HybridArt csapatával

2017. október 26. - absolut_hu

hybridart_foto_logozott.jpg

Design. Képzőművészet. Művészetmenedzsment. - szól a HybridArt mottója. Erdélyi Szabolcsot a magyar képzőművészet iránti rajongása késztette arra, hogy otthagyja a reklám világát, hogy egy sokkal kockázatosabb „üzletbe” vágjon. Művészetmenedzsmenttel sehol nem könnyű foglalkozni, hát még itthon. Ennek ellenére az idő őt igazolta; az ügynökség által jelenleg több hazai művészt közvetít az Öböl menti országokba, ráadásul még arra is van a HybridArtnak kapacitása, hogy különböző művészeti csereprogramokat, művésztelepeket, pályázatokat szervezzen, így lehetőséget adva minél több fiatal művésznek megmutatni magát. Hét éve szervezője az Art Moments-nek, ahol évről évre próbálják a minél inkább befogadhatóbb művészeti programokba bevonni az embereket. Szabolcs mellett Klimo-Kormos Petronella és Szilágyi Róza Tekla dolgozik a projekteken. A lenti interjú kisebb betekintést nyújt a munkájukba.

Mi a HybridArt missziója?

Szabolcs: 2005 óta működünk a kortárs vizuális művészet területén azzal a céllal, hogy a klasszikus formákból és keretekből kilépve, minél szélesebb körben ismertté tegyük a hazai és külföldi képzőművészetet és designt. Ennek szellemiségében szervezzük már évek óta az állandó programjainkat; ezek az Art Moments fesztivált, a Cégér – Jó bornak tervezz címkét!, ami egy gasztro-design pályázat, a Zenith Art Exchange nemzetközi művészeti csereprogramunk és a Hybridart Camp Upcycling művésztelep programok. Ezeken kívül pedig ott van galériánk a belvárosban.

A HybridArt Space mennyire funkcionál klasszikus galériáként?

Petra: Ahogy a neve is mutatja, ez nem egy klasszikus kereskedelmi galéria. Minden olyan kezdeményezésnek próbálunk teret adni, amely nem a megszokott művészeti standardokat célozza meg. Elsődleges szempont a kiállítótér életében, hogy főleg fiatalokról fiataloknak szóljunk.

Itthon még mindig gyerekcipőben jár a művészetmenedzsment. Sok művész panaszkodik, hogy nincs lehetősége igazán befutni, és ha jobban belegondolunk, még mindig az a jellemző, hogy valaki akkor lesz sikeres legtöbb eseben, ha a brandépítéshez is ért, és jól tudja képviselni magát. Van ebben fejlődés?

Szabolcs: A klasszikus kereskedelmi galériák profit orintált üzleti modell alapján működnek, aminek célja az értékesítés, ezért leginkább már ismert „befutott” művészekkel dolgoznak. Egy pályakezdő művész esetében korlátozottak a lehetőségek a bemutatkozásra, ezért szerveztük meg a idén is a friss diplomás művészeti hallgatók részére az Entrée elnevezésű kiállítási programunkat. Az eseményen hét magyar művészeti felsőoktatási intézmény diplomaanyagiból állítottunk össze egy nagyon izgalmas tárlatot több mint száz pályakezdő művészét bemutatva. A program helyszíne a Budavári Mikve. Ennek az atmoszférája különösen érdekessé teszi a kiállítást. Hybridart Space-ben, a belvárosi galériánkban szintén a fiatalokra helyezzük a fő hansúlyt.

Hogy lehetne a szélesebb közönséghez is eljuttatni a magyar képzőművészeket?

Róza: Erre a kérdésre egy példával válaszolnék: október folyamán az ALLEE bevásárlóközpont közreműködésével az Art Moments fesztivál részeként létrehoztunk egy Allee Art Gallery névre hallgató pop-up műteremházat. A több száz négyzetméteres, a bevásárlóközpont frekventált részén látogatható helyszínre három kortárs képzőművész – Bardon Barnabás, a NextArt Galéria művésze, valamint Gaál Katalin és Rózsa Luca Sára – költözött be. Ők az egy hónapos időszak alatt itt dolgoztak, úgy, hogy az érdeklődő látogatók megszólíthatták őket, szóba elegyedhettek velük. Na, ennek a projektnek kifejezett célja volt az, hogy olyan szokatlan, azonban látogatott helyszínre emeljünk be kortárs képzőművészeti projektet, ahol a projekt meglepetésként hat és látogatószám a helyszín köztér jellegéből adódóan garantált. Természetesen a lehetőséget kihasználni és a szélesebb közönséggel való kommunikációs helyzetet megteremteni még csak a kezdet.

Kit hoznátok fel példaértékűnek a jelenlegi fiatalok közül, és miért?

Szabolcs: Itthon és a nemzetközi művészeti színtéren leginkább Szőke Gábor Miklós szobrászművész neve a legismertebb. Gábor hosszú évek óta nagyon tudatosan építit magát, és a köztéri szobrai, művészeti installáció hihetetlen népszerűek Moszkvától Budapesten át Atlantáig. Az ő nevéhez fűződik a Groupama Arénánál található Fradi Sas, illetve a világ legnagyobb madár szobra, mely az Atlanta Falcons NFL csapat most átadott új stadionja előtt várja a sportág szerelmeseit. Gáborral több közös munkánk volt az elmúlt pár évben. Ezek során egy hihetetlenül precíz és jó látásmóddal rendelkező fiatal képzőművészt ismerhettem meg.

Érdekel, hogy kerülnek magyar képzőművészek alkotásai a gazdag arab országokba?

Milyen helyzetben van jelenleg itthon a kortárs képzőművészet?

Szabolcs: A kortárs képzőművészet és design itthon a nagyobb művészeti eseményeknek köszönhetően évről évre egyre inkább fókuszba kerül. Budapesten számtalan nagyon izgalmas művészeti kezdeményezés van azok számára, akik nyitottak a képzőművészetre és designra. Sok kortárs galéria és design bolt működik a városban, amik szeretnék megtalálni a vásárló közönséget. A design üzletek esetében könnyebb a helyzet, mert Budapest felkerült az izgalmas turisztikai desztinációk térképére, és az ide látogató külföldiek előszeretettel vásárolnak szuvenírként a kis design üzletekben. A kortárs képzőművészet már nehezebb terület, és a galériák küzdenek azzal, hogy értő szemű vásárlókat csalogassanak be egy-egy kiállításra.

trashart_hybdridart.jpg

"Egy új kor hajnala: Antropocén – az Ember kora” témában készült hulladékszobrok kiállítása Gödöllőn              Forrás: Hybridart.hu

Kinek milyen kötődése van a művészetekhez, és mi a feladata a HybridArton belül?

Szabolcs: Egy ilyen kis stábbal működő cégnél elképzelhetetlen, hogy ne legyen mindenkinek nagyon szoros kötődése a művészethez és designhoz. A feladatok általában projektenként vannak leosztva. Minden projektnek megvan a felelőse, aki kézben tartja és szervezi a folyamatokat. De természetesen sokszor van olyan is, hogy a rengeteg feladat és rövid határidő miatt besegítünk egymásnak és csapatmunkában dolgozunk ugyanazon a projekten. De sok esemény kapcsán dolgozunk projekt alapon „kűlsős” munkatársakkal is.

Szabolcs, sokáig egy ügynökséget vezettél. Mi vitt rá, hogy egy sokkal kockázatosabb üzletbe fogj?

Szabolcs: Mindenki életében eljön az az időszak, amikor valami izgalmas új kihívás után szeretne nézni, mert már nem motiválja az, amivel nap mint nap foglalkozik. Én közel 15 év után hagytam ott a reklám világát. Mindig is vonzódtam a képzőművészethez, a designhoz és a régi bútorokhoz, amiket anno gyűjteni is kezdtem. Azt hiszem ez a szeretet vezetett erre a területre.

Több művészt is közvetítetek Közel-Keletre. Mi az, amitől annyira szeretik kint a hazai művészek munkáit?

Szabolcs: Az Öböl menti országok nagyon nyitottak minden jellegű művészeti kezdeményezésre, ezért nyitottak a mi programjaink iránt is. Az elmúlt években nagyon sok művészeti és design programot valósítottunk meg az Arab Öböl országaiban, amik főleg fiatal magyar képzőművészekhez és designerekhez kapcsolódtak. Több kiállítást rendeztünk Kuwaitban, Katarban, az elmúlt időszakban inkább az Egyesült Arab Emirátusokban dolgozunk. Most debütál majd az Abu Dhabi Art Fair-en a Hybridart Camp nemzetközi művésztelep programunk során létrehozott installációnk, amihez közel 8,000 aluminium dobozt használtak fel a nemzetközi művészeti egyetemekről érkezett hallgatók. Az installációk az Abu Dhabi Art Fair-t követően a Dubai Design Weeken lesznek megtekinthetően, majd ezt követően Brüsszelben találkozhatnak vele az emberek. Nagyon sok múzeum design negyed fejlesztés zajlik a régióban, például november 11-én nyílik az Abu Dhabi Louvre, melynek megnyitóján mi is ott leszünk. A Dubai Design District egy teljes irodanegyed, ami azzal a céllal jött létre, hogy Dubai a világ vezető kreatív ipari központjanként működjön. Ilyen innovatív és pezsgő kulturális környezetben könnyen meg lehet találni azokat az üzleti kapcsolatokat, akik nyitottak az általunk képviselt képzőművészekre és designerekre.  

Szabolcs, mit tartasz az eddigi legnagyobb sikereteknek?

Szabolcs: Nagyon sok sikeres és érdekes projektünk volt az elmúlt években, nehéz lenne kiragadni egyet. Nekem talán személyes kedvencem a Cégér – Jó bornak tervezz címkét! gasztro-design pályázatunk. Itt évről évre több száz tehetséges fiatal grafikust tudunk megmutatni, de említhetném a felsőoktatási intézményekhez szorosan kapcsolódó országos szinten számos egyetemet összefogó Entrée kiállításainkat, ahol minden évben bemutatjuk a fiatal, frissen diplomázott képzőművészeket. Személy szerint nekem nagyon fontosak az újrahasznosítást és környezet védelmet fókuszba állító, környezettudatos szemléletre nevelő művésztáboraink is, ahol hazai és nemzetközi vendég szobrász hallgatók minden évben csodálatos műalkotásokkal hívják fel a figyelmet a környezetünk megóvásának fontosságára. Tavaly Pannonhalmán Pet palackokból készítettek egy hatalmas dinoszauruszt, idén pedig aluminium dobozok felhasználásával két gigantikus lófejet.

Az Art Moments hét éve van jelen Budapesten.

Szabolcs: Az Art Moments egyik legnagyobb missziója a jó értelemben vett tömegszórakoztatás. Értem ezalatt, hogy megpróbálunk minden évben olyan színes és sokak számára izgalmas kulturális programokat kínálni, amik nemcsak tartalmasak és színvonalasak, de könnyen befogadhatóak és széles közönség számára is szerethetőek lehetnek.

hybridart_lofejek.jpg

Az aluminium dobozokból létrehozott lófejek Forrás: Hybriadrt.hu

Sok projektetekben megjelenik a környezettudatosság, az újrafelhasználhatóság lehetősége.

Szabolcs: Tavaly kezdtünk el a fenntartható fejlődéshez a környezettudatossághoz kapcsolódóan programokat szervezni. Hybridart Camp néven most már visszatérő esemény lett belőle. A program célja, hogy korunk kiemelkedő problémájára a túlfogyasztásra és a környezetszennyezésre reagáljunk újszerű művészeti eszközökkel. A Pet palackokból összerakott dinoszauruszt már említettem. Ezt Pannonhalmán a Bencés Apátsággal közösen hoztuk létre az általuk palackozott Vis Vitalis ásványvíz begyűjtött PET palackjaiból. Tavaly ki is vittük az Abu Dhabi Art Fairre. A nemzetközi művésztelep programot idén Pécsett a Janus Pannonius Tudományegyetem művészeti karán folytattuk. A Hybridart Campben augusztusban a szlovák, cseh, lengyel, egyesült arab emirségeki és magyar diákok közel 8,000 visszagyűjtött aluminium dobozból hozták létre a két lófejet mintázó szobrot. Pécs után Budapesten is bemutkozott, most pedig éppen úton van Abu Dhabi felé. Ott az Abu Dhabi Art Fairen és a Dubai Design Weeken népszerűsíti majd a szelektív hulladékgyűjtést és a környezetvédelmet. Trash Art Magyarország néven májusban indult útjára egy másik művészeti programunk, ahol magyar művészeti intézmények hallgatói szelektíven gyűjtött hulladékokból készítettek szobrokat. A projekt során létrejött 17 szobrot bemutattuk a Gödöllői Természetfilm Fesztiválon, a Kerekdomb Fesztiválon Tállyán és Kapolcson is a Művészetek Völgyében.

Milyen a kapcsolatotok Budapesttel? Mik a kedvenc helyeitek?

Szabolcs: Bár Budapesten élek, a szabadidőm nagy részét a Balatonnál töltöm, így a hétvégék szinte mindig a tó mellett érnek. Mostanában Budapest főleg a munkát jelenti, ahol az év nagy részében kerékpárral járok, így nap mint nap élvezem a város pezsgő életét. Érdekes, hogy a kedvenc helyem nem a városban, hanem a város tetején található; ez az Erzsébet kilátó. Természetesen vannak kedvelt éttermek, kávézók és üzletek, ahol szeretek időt tölteni. A kávézók közül nagyon szeretem az Espresso Embassy-t, kedvenc éttermem pedig hosszú évek óta a Cafe Kör.

Petra: Budapestet a világ egyik legszebb és legizgalmasabb városának tartom. Tele van gyönyörű házakkal, csodálatos utcákkal és terekkel, kulturálisan pezseg és gasztronómiai szempontból is minden héten van egy felfedezésre váró új étterem, kávézó, bisztró vagy bor bár. Kedvenc helyeim a Ludwig Múzeum, a Müpa, az Ernst Múzeum, a Zeneakadémia, a Falk Miksa utca, az Ecseri piac, a Villa Bagatelle, a Kollázs és a Cyrano Étterem.

Róza: Budapesthez se veled se nélküled kapcsolat fűz. Azt hiszem mostanában akkor érzem magam komfortosan, ha ide térhetek haza – és két hazatérés között járhatom a világot és több, különböző atmoszférájú, fejlettségű és hangulatú városban kamatoztathatom a tudásom. Budapesten egyértelműen a Lärm, a Dobrumba, az Inda Galéria és a Lengyel Intézet kiállítóterei a kedvenc helyszíneim.