Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Tudatos és kreatív - Interjú a müskinn tervezőivel

2017. április 19. - absolut_hu

muskinn_lanyok_foto.jpg

Egyre több tervezőt kezdenek itthon is foglalkoztatni a különböző környezetkímélő megoldások. Sőt, sokan már újrahasznosított anyagokat is használnak egy-egy kollekció előállítása során. A három fiatal lányból álló tervező csapat története kicsit más, mint a legtöbb hazai designeré, és nemcsak azért, mert a müskinn ötlete a Bánki-tó Fesztivál laza miliőjében született, hanem azért is, mert egy izgalmas összművészeti projektként indult a történet, ami aztán egy teljesértékű táska branddé nőtte ki magát. Az új kollekció csütörtökön debütál a TELEP-en, de az interjú során nemcsak erről mesélt Sziládi Noémi, Tóth Eszter és Rakovszky Zsófi, hanem többek között arról is, hogy miért jó, hogy egyre több külföldi él Budapesten.

Ha a fesztiválos, stégen láblógatós ötletelős megalakulástól indulunk, most hol tart a márka?

Eszter: Az biztos, hogy azokat a dolgokat mind megcsináltuk és el is értük, amikről akkor ott álmodoztunk, sőt, túl is jutottunk azokon a terveken, amiket akkor kitaláltunk. Most érzem azt, hogy lassan kezd kialakulni, hogy valójában milyen is ez a márka. Úgy indultunk, hogy kollaborációkra épülő kollekciókat szeretnénk létrehozni és kiállításokat szervezni, üzeneteket közvetíteni kiállításokkal, ma pedig már konkrétabb elképzeléseink vannak arról, hogy milyen irányba szeretnénk haladni.

Zsófi: Számunkra fontos, hogy hűek maradjunk az eredeti tervekhez. Erre tudatosan figyelünk, folyamatos köztünk a kommunikáció. Az eredeti alapgondolatot, missziót semmiképpen sem szeretnénk elveszíteni, annak ellenére, hogy hagyjuk magunkat a lehetőségek által formálni.

Valljuk be, nem a legkönnyebb utat választottátok - a müskinn irányítása nagyon komplex feladat lehet. Mik voltak a legnagyobb meglepetések, amikkel találkoztatok?

Noémi: Az elején egyáltalán nem tudtuk, hogy mit vállalunk ezzel az egésszel, közben rájöttünk, hogy mennyivel egyszerűbb utakat is választhattunk volna, ha egy hagyományosabb táskamárkát hozunk létre. Azzal, hogy a kollaborációs, felelősségvállalós vonalon indultunk el, utólag belegondolva, sokkal keményebb fába vágtuk a fejszénket. Persze ettől igazán izgalmas az egész.

Zsófi: Azáltal, hogy mi ezt nehezebb, de egyben izgalmasabb utat választottuk, évek múlva sem kell félni attól, hogy nehéz lesz a megújulás vagy akár kiégünk, mert annyi impulzus ér bennünket. Néha már azt érzem, hogy annyi az ötlet, hogy egyszerűen nem elég rá a 24 óra.

Tudj meg többet a müskinn lányokról!


Hogy tudtok így az úton maradni?

Eszter: Egyre tudatosabbak vagyunk. Az elmúlt egy év még inkább az impulzusokra épült, viszont erre az évre már konkrét tervezetünk van, hónapokra leosztva. Egyébként az első két kollekció készítése alatt sok mindent megtanultunk, így bizonyos dolgok már gördülékenyebben mennek, de ahogy Zsófi is mondta, nem kell félni attól, hogy egyhangúvá válik a dolog, mert folyamatosan új kihívások elé állítjuk magunkat. (nevet)

Noémi: Talán az a kulcs az esetünkben, hogy hétről hétre szigorú tervezethez tartjuk magunkat. Túlságosan sok tényezős a dolog ahhoz, hogy lazán vegyük.

 


Mi volt az egyik legfontosabb dolog, amit az egy év alatt tanultatok?

Noémi: Az első kollekciónál nagyon nagyot akartunk durrantani. Tele voltunk jobbnál jobb ötletekkel, és persze mindet meg akartuk valósítani. Azóta rájöttünk, hogy a kevesebb sokszor több, és fontos, hogy a gondolataink is kicsit letisztuljanak egy-egy új kollekciónál. Ezt úgy tudjuk leginkább megvalósítani, hogy folyamatos párbeszédben vagyunk magunkkal.

Zsófi: Nálunk minden kollekciónál túlburjánzás van az elején, aztán szépen lenyesegetjük a felesleget, és végül egy szikár koncepciót kapunk.

Eszter: Azért is jó, hogy hárman vagyunk, mert így nem tudunk annyira elszállni.

A két konceptuális kollekciót most mégis egy basic vonal követi, amit most csütörtökön fogtok bemutatni a TELEP-en.

Eszter: Valójában a kezdetektől gyártottunk basic táskákat, de mivel egyedi rendelére születtek, nagyon sok időt elvett a különböző igények kielégítése. Mivel éreztük, hogy az emberek folyamatosan érdeklődnek egy ilyen fajta letisztultabb irány iránt, arra gondoltunk, hogy miért ne fogjuk össze, és hozzunk létre egy basic vonalat ennek fényében.

Noémi: Mivel számunkra nagyon fontos, hogy legyen minden termékünk esetében mögöttes tartalom, a basic vonalnál sem lehet máshogy. Az inspiráció az első kollekciónkból jön, aminek egy átlátszó gymbag is a része volt. Az egyik modellünk, akiken van ilyen táskája, mesélte, hogy először tartott attól, hogy mindenki látja, hogy mi van benne, de aztán rájött, hogy ezáltal vállalja saját magát, ez pedig jól hat az önbizalmára is. Mivel nagyon megfogott bennünket ez a felismerés, egyből elkezdtünk azon agyalni, hogy lehetne belevinni a sztorit ebbe a kollekcióba úgy, hogy ne csak átlátszó táskák legyenek benne. A fő inspirációnk végül egy egyre aktuálisabb téma, a Self-Love lett, amihez kerestünk szimbólumokat. Így akadtunk a tigris motívumra, ami az erőt és az önbizalmat testesíti meg. Ehhez nagyon jól passzolt a kollekció fő színe, a pirosba hajló korall. Az átlátszó táskát sem vetettük el, a kollekcióban helyet kapott egy limitált szériás modell is.

Eszter: A kollekció végül is a kissé felturbózott és újraértelmezett alapdarabokból lett, amikből aztán három új fazon született. Próbáltuk úgy megtervezni, hogy teljesen különböző karakterű modellek legyenek. A kampányt is erre a szellemiségre építjük, mert azt szeretnénk, hogy mindenki megtalálja a hozzá illő táskát. Hogy minél hitelesebb legyen, megkértük pár barátunkat, akik teljesen más karakterek, hogy szerepeljenek ők a fotókon és a kampányvideóban.

 tigris_werk.JPG

Tiger kollekció  - kampány werkfotó


Hogy látjátok a mai fiatalokat? Mennyire karakteresek, és mennyire vállaják önmagukat?

Eszter: Büszke vagyok a generációnkra, és azt veszem észre, hogy egyre több ember hallatja a hangját, és vállalja fel a véleményét.

Zsófi: Közben meg azt gondolom, hogy egyáltalán nincs könnyű dolga a mai fiataloknak, mert a social media sokszor torz képet mutat nekik. Ha megnézed a közösségi oldalakat, csak azt látod, hogy a barátaid jól érzik magukat, utazgatnak, szerelmesek, és sokan ehhez hasonlítják magukat, és ezáltal nehezebben tudják elfogadni a saját életükben jelentkező rossz vagy kellemetlen dolgokat.

A márkához szorosan hozzátartozik a környezettudatosság. Olyan szempontból is nehéz dolguk van a hazai márkának, hogy nincs választék magyar alapanyagból. Hogy tudjátok átlépni ezeket az akadályokat?

Zsófi: Elsődleges elvárás magunkkal szemben, hogy emberközeli dolgokat csináljunk, ezért is fontos a természetes anyagok használata. Elég sok időbe telt, amíg sikerült felkutatnunk azokat a magyar cégeket, akiktől az alapanyagot vesszük. Most van az, hogy kijelenthetjük, hogy 90%-ban csak hazai anyagokat használunk.

muskinn_tigris_werk.jpg

Tiger kollekció - kampány werkfotó

A Ti életetekben mikor lett fontos a környezettudatosság?

Noémi: Én amúgy nagyon örülök, hogy a környezettudatosságnak trendje lett világszerte, és már elért Magyarországra is. Hozzánk is szépen fokozatosan úszott be, és eleinte nem nem is volt koncepció, de aztán sorsszerűen újrahasznosított anyagokkal kezdtünk el dolgozni. Nálam már előtte is megvolt ez a vonal, hiszen évekig a PRINTAban dolgoztam, ahol újrahasznosított anyagokból készülnek a ruhák. Biztos vagyok benne, hogy eleve hatással volt rám az a közeg is.

Zsófi: Mivel gyerekkoromban cserkész voltam, már ott megtanultam, hogy a természetet nem kiszolgál minket, hanem ez egy kétoldalú kapcsolat az ember és közte.

Merre haladtok tovább?

Eszter: Az őszre tervezett konceptuális kollekciónknál megpróbálunk majd kicsit eltávolodni a művészeti vonaltól, és egy teljesen más irányba indulni.

Noémi: Szeretnénk, ha ezek a konceptuális kollekciókat nemcsak divatkiegészítőkként lehetne definiálni, hanem akár konkrét problémákra nyújthatnának megoldást. Ráadásul mostantól sokkal szabadabbak lehetünk a tervezés során is, hiszen ott lesz a basic kollekció egyfajta alapként.

muskinzinaheader.jpg

Olvasd el a Zina kollekció sztoriját!


Budapest mit jelent számotokra?

Eszter: Mindannyian nagyon szeretjük, ezért vagyunk itt. Tisztában vagyunk vele, hogy tőlünk nyugatabbra könnyebb dolgunk lenne, már csak az anyagbeszerzés szempontjából is, de ez az otthonunk, fontos számunkra.

Noémi: Az elmúlt években sikerült olyan kreatív hálót magunk köré építeni először egyenként, majd a márka működtetése alatt, ami egyfajta biztonságot is nyújt.

Zsófi: Tudjuk, hogy kikkel jó együtt dolgozni, és ezt nem szívesen adnánk fel ennyi befektetett munka után.

Noémi: Ez persze nem jelenti azt, hogy külföld felé ne nyitnánk, de ezt budapesti székhellyel szeretnénk tenni.

Eszter: Sokan mondják, hogy mindenki küszködik itthon, de közben meg azt látom, hogy sok olyan ember él itt, akinek van mondanivalója  és létre is hoznak értékes dolgokat. Budapest nagyon felpezsdült ilyen szempontból, és szerintem ez még csak jobb lesz idővel. Számunkra nagyon inspiráló ez a környezet.

Zsófi: Az is izgalmas, hogy nagyon sok külföldi él már Budapesten, és ők is sokat hozzátesznek ehhez a pezsgéshez, meg úgy egyáltalán a közösséghez. Nekünk például egy holland lány a gyakornokunk, és nagyon jó olyan emberrel együtt dolgozni, aki más kultúrából jött, és ezáltal kicsit más a látásmódja.


 

 

süti beállítások módosítása