Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Amikor divat lesz a képzőművészet - Interjú a Nubu tervezőivel

2017. január 11. - absolut_hu

nubu_kep.png

Garam Judit a kezdetektől tudta, hogy a divat központi helyet foglal el majd az életében. Mégsem tervezéssel kezdődött a története: annak idején ő hozta be a Kookai-t Magyarországra. A kereskedelem viszont nem volt elég számára, így létrehozta saját márkáját a NUBU-t, ami mára a magyar divatvilág egyik elismert szereplője lett, és közben elkezdett foglalkozni a magyar művészettel a MONO Galéria keretében. Kovács Adél nyolc éve csatlakozott hozzá, még gyakornokként. Akit érdekelnek egy magyar márka kulisszatitkai, annak különösen érdemes elolvasnia a velük készített interjút.

A NUBU szellemiségéhez szorosan hozzátartozik a kortárs magyar képzőművészet. Ez hogy kapcsolódik hozzátok?

Judit: Folyamatosan foglalkozunk művészettel; a Mono Galéria kapcsán rendszeresen vannak képzőművészeti projektjeink, de valójában ugyanúgy inspirál minket az építészet, vagy akár említhetnék különböző hangulatelemeket is. Gyakran előfordul, hogy egyes művészek, akiknek a munkáival találkozunk, tudat alatt beépülnek, és amikor kint vagyunk egy textilkiállításon vagy meglátunk egy szelekciót, elindul egy kölcsönhatás, amiből aztán összeáll a koncepció.

A jelenlegi kollekciótokat többek között Nádler István munkái inspirálták. Hogy jelenik ez meg?

Judit: Van egy olyan korszaka, ahol fekete ecsetvonásokat kék színnel kombinál. Ezek az amúgy minimalista hangulatú festmények az említett ecsetvonástól egyfajta struktúrát is kapnak. Ez a csíkos felület nagyon megtetszett nekünk, így az anyagtextúrákban is megjelenítettük a kollekcióban. A csíkritmus egyszerre jelenik meg felületeiben, textúráiban és színeiben.

Szívesen belelátnál egy sikeres divatmárka kulisszái mögé?

nubu_33.jpg

Lehet azt mondani a ti esetetekben, hogy egy tervezőnek van kedvenc anyaga?

Adél: Vannak olyan anyagok, amiket előnyben részesítünk, de minden szezonnak meg van a karakteres kedvenc anyaga. Ezekbe a textilkiállításokon szeretünk bele, hajlamosak vagyunk 1-1 gyönyörű anyaghoz igazítani az egész koncepciót. Volt olyan időszakunk, amikor különböző népi hangulatú, hímzett anyagok tetszettek meg, mostanában inkább a jacquard szövésű mintásokat textileket szeretem. Például az őszi-téli kollekcióban a monokróm csíkos mintát ötvöztük a foltos, szőrös, bomló hatású anyagokkal. Személy szerint legtöbbször a praktikumot is ugyanannyira figyelem az anyagok kiválasztásakor. Fontos, hogy ne gyűrődjön, rugalmas legyen és jó érzés legyen hozzáérni. Az a jó anyag, amit többféleképpen fel lehet használni, többféle ruhadarabot lehet belőle tervezni. Sokan például félnek a műszálas anyagoktól, de néha ezek funkciójukban sokkal előnyösebbek, például vízlepergetőek, nem gyűrődnek, vagy tartják a hőt, tartósabbak. Kifejezetten kedveljük az ilyen úgynevezett technikai anyagokat, amiket sportruházathoz is használnak.

2010 óta dolgoztok együtt. Miben erősítitek egymást, és egyáltalán vannak kialakult feladatkörök?

 

Adél: Szerintem az ad egy nagyon jó alapot, hogy hasonlít az ízlésünk és a stílusunk. Nehéz meghatározni feladatköröket, mert általában a feladatokat, amikor meghatározzuk, akkor mindkettőnknek van rá egy válasza, javaslata. Ez általában összegyúrható eggyé vagy megvalósul mindkettő. Esetleg az egyikőnk ötletét folytatja a másik vagy fordítva. Szeretek előremutató dolgokon gondolkodni, Juditnak pedig mindig van ötlete arra, hogy ez hogyan valósítható meg. 

A NUBU mára az egyik vezető hazai divat márkája lett, 4 üzlettel csak Budapesten. Ez már egyáltalán nem kis csapatot igényel.

Judit: Én úgy érzem, hogy soha nem elég nagy a csapatunk. (nevet) Az elmúlt 15 évemet nézve, akármennyire is próbálunk fejlődni, ha magamat veszem, mindig úgy éreztem, hogy 2-3 ember helyett kell helytállnom. Ez most is így van. Ráadásul ott a családom is, akikkel több időt szeretnék tölteni.

screen_shot_2017-01-06_at_19_56_33.png

Forrás: Nubu Facebook oldal

Nem sok olyan hazai márka van, ami nőknek és férfiaknak is szól, a Nubu viszont ilyen. Nagyobb kihívást jelent számotokra férfiaknak tervezni?

Judit: Ákos, a férjem nagyon szereti a NUBU stílusát és az ő felvetése volt, hogy kezdjünk bele a NUBU férfi vonalába. A minimalista és jó minőségű férfiruhára szerencsére van igény itthon, mert hiánycikk. A kollekciónk egyenlőre nem akkora, mint a női és egyenlőre a külön stáb hiányában kevesebb időt is tudunk szánni rá. Remélem, hogy ez is majd lépésről-lépésre fejlődik és hamarosan az üzleteinkben ugyanakora területet kap majd, mint a női vonal.

Mennyire nyitott rátok a hazai piac?

Judit: A sok munka, díj és elismerés hatására nagyon nyitott lett ránk a hazai piac, de mivel nagyon árzérzékenyek a közönség, nem mindenki engedheti meg magának a NUBU termékeit. Az árainkat viszont a magas minőség és a hazai gyártás miatt muszáj ezen a szinten tartanunk. Többek között ezért is hoztuk létre a NUDE by NUBU albandet, hogy egy egyszerűsített formában, alacsonyabb árakon is elérhetők legyenek a NUBU design-jai.

 

Egy olyan márka, mint ti mennyire él a turizmusból?

 Judit: Természetesen fontosak a márka számára a külföldi vásárlók, az Andrássy úti flagshipstore helyének kiválasztása ezért esett a luxusmárkákkal teli utcába. Szertnénk, ha ki lehetne mondani, hogy stabil bevéltel van a külföldi vásárlókból, de nagyon változó, hogy milyen hónapokban vannak jelen és melyikben nem. Az ő visszajelzésük nagyon fontos számunkra, összehasonlítják a nemzetközi brandekkel .

Adél: Az, hogy mekkora a nyitottság ezekre a márkákra, kultúrafüggő is. A NUBU-nál fontos, hogy egy hazai céget támogat az, aki nálunk vásárol és mi odafigyelünk arra, hogy amit csak lehet itt szerezzünk be és készíttessünk el. Remélem ez a szemlélet egyre több embernek lesz fontos, hogy ugyanannyi pénzt sok olcsó és közepes minőségű ruhák helyett inkább kevesebb, de színvonalas termékre költse.

A fast fashion nem sokat segít ebben.

Judit: A fast fashion az átlag közönségnek szól, és én hiába vagyok borzasztóan ellene, egy biztos, hogy ma jobban öltözöttek az átlagemberek is, mint régebben. Lehetővé tette, hogy azok, akik nem tudják megfizetni a magasabb kategóriájú márkákat, fel tudjanak öltözni stílusosan. És mivel ez főleg a fiatalabb generációra érvényes, lehet, hogy pont ők lesznek, akik a következő életszakaszukban, ha olyan lesz a keresetük, már megválogatják, hogy milyen márkát viselnek, és érezni fogják, hogy tudnak egyedibben öltözködni. A másik oldalról meg van olyan hozadéka, hogy az egész olyan lett, mint egy nagy daráló. Az ember megveszi az adott darabot, lehet, hogy egy leárazáson rángatja fel éppen a földről, aztán rövid idő alatt kilukad, és már jöhet is a következő. Nem úgy működik, hogy megvannak a kedvenc darabjai, és azokat úgy is viseli, megbecsüli. Ezek a cégek iszonyú olcsón tudnak előállítani, állandóan leárazások vannak, és ebben a fajta versenyben nagyon nehéz üzletileg helytállni. Ilyen szempontból nem segítenek abban, hogy sokszínű maradjon a divat világa. És amint van egy újabb rés, akkor arra is rárepülnek, és mint egy hálózat, rátelepednek. És itt ugye az a gond, hogy koppintanak, ugyanazt a receptet használják, behelyezik az üzleteiket az egyedi márkák közé, és adnak egy olcsóbb alternatívát.

Adél:  A paradoxon, hogy a fast fashionre már több pénz van, mint a high-endre. A H&M-nek és a Zarának nagyobb szabású kampányai vannak és többet költenek marketingre , pr-ra, mint a luxusmárkák. Ezzel nagyon nehéz lépést tartani.

Judit: Van még egy dolog. Az emberek számára sokkal egyszerűbb, ha bemennek egy olyan helyre, ahol egyszerűen be tudják szerezni a ruháikat, nem kell kibogarászni a hozzájuk passzoló darabokat. Erre már nincs idejük, instant megoldás kell nekik. Az is probléma, hogy általában nem építik fel tudatosan a ruhatárukat.

Adél: Pedig a hozzánk hasonló márkákhoz kell egy tudatos vásárlói attitűd.

nubu_03.png

Meg tudjátok mondani, hogy kiknek szól a NUBU?

Judit: Design-érzékeny, intellektuális réteghez szólunk, akik értékelik, hogy nem egy tömegtermékről, hanem egy tartalmas háttérrel rendelkező márka termékéről van szó. Lehetnek ők akár művészek is, akik a mindennapjaikban nem uniformisban járnak, hanem azt vesznek fel, amit csak akarnak. Mert ha belegondolunk, milyen korszakunkban öltözhetünk így? Ha diákok vagyunk, vagy ha olyan munkát végzünk, ahol nincs előírás az öltözködésre vonatkozóan.

Adél: Én úgy látom, hogy nálunk nem nagyon vannak stílusikonok, akikre felnéznének az emberek. Ez bizonyos értelemben nehezíti a hazai márkák helyzetét, hiszen nincs, aki irányt mutasson ebben a tekintetben.

Nemrég mutattátok be a Mercedes Menz Fashion Week-en a 2017-es tavasz/nyári kollekciót. Milyen lett?

Adél: Egy picit romantikusabb lett, mint az őszi/téli. (nevet)

Judit: Könnyedd, nőiesebb, jellemzőek rá a gyűrt, természetes anyagok.

Adél: Más sziluettekkel kísérleteztünk. 

Most mi inspirált benneteket leginkább?

Judit: Füzesi Zsuzsa, kerámiaművész.

Adél: Két fő irányban van jelen a kollekcióban. Az egyik a térkerámiák, amik lukacsos szerkezetűek, és erre reflektálnak a perforákt bőrök, a másik egy jacquard mintás anyag, aminél szirmokra, levelekre lehet asszociálni. A színek tekintetében pedig két domináns világ van: egy púderes, mályvaszínű és egy bézses, barnás. Ezt bontottuk ki selymekben, muszlinokban. A szabásvonalak is ezekre a levelekre asszociálnak. Az szabásvonalak a mintaelem a felnagyításai. 

Judit: Jellemzőek amúgy a gyűrt anyagok- ez is a kerámiákból jön-, és ebben a kollekcióban is a NUBU-ra annyira jellemző ingruhák dominálnak különböző hosszban, bőségben. Azt is mondhatjuk, hogy bizonyos szempontból továbbfűztük az előző kollekciókat. Aztán említhetném még az orkán anyagokat is, amik egyfajta sportos vonást adnak a NUBU-nak a kezdetektől. Még akkor is, ha adott esetben egy estélyiruháról beszélünk.

Adél: A kiegésztők is nagyon hangsúlyosak lettek; hajlított, plexi virágszirmok és kövek kerültek fel az ékszerekre és a táskákra. Számunkra nagyon fontos, hogy a ruhák és a kiegészítők összhangban legyenek egymással. Ez úgy jelenik meg, hogy van, ahol intarzia technikát használtunk, máshol pedig összegyűrtük a bőrt. Így még a hátizsákok és a tote bagek is romantikus hatást kaptak.

 

 

Adél, a Metropolitan Egyetemen is tanítasz. Hogy látod az új generációt?

Adél: Teljesen mások, mint mi voltunk. Ez szerintem főleg az internetnek köszönhető. Mi inkább működtünk véleményvezérekként, és jobban is tudtuk, hogy mit szeretnénk. Talán pont azért, mert nem voltak példák előttünk. A fiatalabbak inkább kapaszkodnak, és kevésbé úttörőek, ami nem feltétlenül baj, csak másképp kell hozzájuk állni. Ők például már tudnak menni különböző divatcégekhez dolgozni, és nem nekik kell megteremteni a lehetőséget. Összeségében azt látom, hogy itthon kicsit sokat várnak az oktatástól. Az, hogy valaki elvégez egy iskolát, nem azt jelenti, hogy készen kap valamit. A divatot nem lehet készen kapni, ezt sokkal inkább hasonlítanám egy mesterséghez, ahol a megfigyelés és a tapasztalat szerzése lenne az első megtaluandó lecke. A jelenlegi helyzetben az a jó, hogy van már néhány olyan cég, ahol tudsz dolgozni gyakornokként, vagy többféle órát tudsz felvenni, a kutatás is sokkal könnyebb, mint régen, de mindenkinek magában kell a motivációt megtalálni, senki nem ad egy kész receptet az érvényesülésre. Persze van jobb és rosszabb oktatás, de nem csak ez határozza meg, hogy valakiből mi lesz. 

Mindkettőtöknek fontos Budapest, szerettek itt élni. Miért?

Adél: Szeretem az építészetet, ami körbevesz, és azt is, hogy egy olyan múltú városban élünk, ahol sok hely eredete, régi tulajdonosa nem ismert. Szeretek belegondolni abba a folyamatba is, hogy bizonyos helyek mivé váltak a sok év alatt. Én péládul a VII. kerületben élek, és érdekes látni, hogy azalatt az idő alatt, amióta ott lakom, milyen változásokon ment keresztül, ami nem feltétlenül jó vagy rossz. Jó érzés egy olyan helyen lenni, aminek egy kicsit te is írod a történetét. Van egy aura, amit a budapesti házak adnak. Nem lehet úgy a városban végigmenni, hogy ne fedezz fel új szépségeket a homlokzatokon. Ez nagy érték. Azt is szeretem, hogy minden helyi, hogy otthon érzed magad, ami ad egyfajta magabiztosságot. Nekem a kedvenc helyeim is mindig változnak. Mostanában inkább mindeféle autentikus helyet keresek, ha valami népszerűvé válik kersem a nyugisabb légkört.

Judit: Budapest gyönyörű és én bírom a nagyvárosokat, és úgy látszik, hogy Budapest tényleg egy nagyváros. Én mindig itt éltem, és úgy érzem, sosem tudnám megunni, mindig tartogat meglepetéseket. Ahhoz képest, hogy pici ország vagyunk, kimondottan nagy a fővárosunk, szuper adottságokkal. Remélem, hogy a jövőben egyre több lehetőséget aknáznak majd ki az itt élők és az a fejlődés, amit a balvárosban az elmúlt pár évben történt, nem lassul le.

Adél: A kulturális élet is nagyon fontos számomra. Annyi program van folyamatosan Budapesten, hogy a töredékére sem jutok el, és a legjobb az egészben, hogy úgy érzem sosem fullad ki. Az emberek szerencsére a semmiből is szerveznek rengeteg izgalmas dolgokot lelkesedésből.

 

 

 

 

 

 

 

süti beállítások módosítása