Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

Édes élet- Interjú Zsengellér Vilmossal

2015. december 18. - absolut_hu

zsengeller_vilmos_porte_logozott.png

A zenészek nagyrésze azt mondja, hogy a csajozás miatt vett a kezébe hangszert. Úgy látszik, ez a bartendereknél is előfordul. Zsengellér Vilmos lassan 9 éve vágott bele a nagy kalandba hasonló okokból. Ma már más mozgatja. Először ő sem tudta, hogy mi lesz belőle, de hamar kiderült, hogy nem csak tehetsége van a koktél készítéshez, de az elkötelezettség is megvan benne! Jelenleg az Ötkertben várja a vendégeket esténként, hogy egy rövid ismerettségkötés után a bátrabbak különleges dologban részesülhessenek; megkapják életük italát. Mint az eddigi bárhősöknél, nála is az elején kezdtük a sztorizást.

Hogy kötöttél ki a bárpultban?

Valami pótlékot kerestem az életemben, és egy haverommal kitaláltuk, hogy így könnyű lesz csajozni! (nevet) Elmentem egy mixer suliba, és aztán alkalomról alkalomra egyre jobban megtetszett. Az ottani tanárom is kinézett, állítólag látta rajtam, hogy szeretek inni. (nevet) Az első ital, amit elém tolt egy Sambuca volt. (Ánizs likőr- a szerk.) Beleöntötte egy feles pohárba, meggyújtotta, rárakta a tenyerét, és mondta, hogy szagoljak bele, majd húzzam le. Ekkor jöttem rá, hogy ezt akarom csinálni! El is kezdtem, és az elejétől kezdve jól éreztem magam ebben a közegben, de még közel sem vettem komolyan. Akkor fordult meg a dolog, amikor bekerültem a Minyonba. Ott rengeteg tudást felszedtem, és egyre jobban kirajzolódott, hogy ezt komolyan akarom csinálni!

 Mik a legszerethetőbb részei ennek a szakmának?

Nekem kettő van. Az egyik a vendégorientáltság. Rengeteg emberrel ismerkedtem meg. Imádom azokat az arcokat, akik leülnek, eléjük rakok egy italt, és azt mondják, hogy “Ilyen jót régen ittam!” vagy “Ilyet még sosem ittam, és ezt kérem legközelebb is!”. Persze nemcsak a bárpulton kívül, hanem belül is jó barátságokat kötöttem az elmúlt nyolc év alatt, és a legtöbb barátom is ebből a közegből van. A másik, hogy a konyhában nagyon jó vagyok, sok fűszert és gyümölcsöt megismertem. És az sem utolsó, hogy ha beállok egy bárpult elé, a legtöbb italról tudom, hogy mi. Ez jó érzés. Aztán tanácsokat is kérnek tőlem. Amúgy a legjobb, amit adhatok, hogy mindig igyál vizet, és ne keverd! (nevet)

 Te hogy állsz a koktélokhoz idegen helyeken? Szereted kipróbálni a helyi bartenderek italait?

Inkább magam felé vagyok kísérletező, ha kimozdulok általában két-három ital közül választok. Persze érdekel, hogy más helyeken milyen a koktéllap, és meg is nézem, de inkább a bárpultban és otthon szeretek próbálgatni.

Olvasd el a teljes interjút!

 Hogy kísérletezel a saját koktélokkal?

A koktélok világa annyira sokat fejlődött az elmúlt négy év alatt, hogy a bartenderek olyan dolgokat használnak fel az italokhoz, amire nem is gondolnánk. Van egy sztori az egyik eléggé elismert bartenderről, Marian Beke-ről, miszerint csak azért keresett fel egy fém- és alumínium megmunkálással foglalkozó gyárat, hogy tudjon készíttetni egy saját shakert! Ő olyan dolgokat mutatott meg nekem is, amire életemben nem gondoltam volna. Például méhpempőből készített mézszirupot, amit cukorszirup helyett használ. Ez csak egy a sok közül. Poharakban, fűszerekben is hatalmas újítások vannak. Múltkor például ittam egy fokhagymás italt. Hihetetlen durva párosításokat lehet összehozni, csak meg kell találni hozzá azt, aki nyitott a különlegességekre. Ezért kell megismerni minél több embert, és az sem árt, ha más szakmákban is otthonosan mozogsz. Minél több mindent megtanulsz, annál több infót tudsz felhasználni, és annál nagyobb meglepetést tudsz okozni a vendégeknek.

A főzést már említetted…

Nyilván a főzés alap. Nem szeretek megvenni kész dolgokat, mindent házilag csinálok. A bittereket például nagyon nehéz elkészíteni. Az, hogy mennyi ideig áztatsz egy gyümölcsöt vagy fűszert, nagyon befolyásolja a végeredményt. Nagyon meg is tud keseredni! Folyamatosan szagolni, ízlelni kell, és tudni, hogy hol savanyú vagy éppen keserű a szádban.

 Milyen szakma van még?

Én a gazdálkodást is fontosnak tartom. Ha valaki tud magának termelni dolgokat, sokkal jobb alapanyagokhoz tud hozzáférni. Mennyire jó, amikor van egy kis helyed, ahol termelsz, és onnan szeded le a hozzávalókat! Elmondhatod, hogy te ültetted, te szedted le, és te készítetted el az italt, ami abból lett. Ez pluszt ad az egésznek.

 Milyen alapanyagokkal szeretsz dolgozni?

Nagyon szeretem az egyszerű koktélokat, amikhez csak egy dolgot teszek hozzá. Persze nem baj, ha az egy nagy csavart ad neki. Bírom a különlegességeket, például a zsályát. Nagyon kevesen szeretnek vele dolgozni. Nehéz hozzá olyan gyümölcsöt vagy akár alkoholt választani, ami passzol. A nagy kedvencem a fahéj és a cseresznye. Amúgy is édesszájú vagyok, és ez gyakran meglátszik az italaimon is. Ilyen a szilvás gombóc átalakított változata. Ennek nagy sikere van! Annak idején sokat csináltam, a lányok imádták, mindig lenyalogatták a porcukrot a széléről. Nagy álmom, hogy egyszer egy csomó desszertet átalakítsak italokká- a tiramisut, a túrós rétest vagy akár a dobos tortát. Erre van is egy koncepcióm.

viviinterju.png

 Milyen a saját ízlésed?

Ha nagyon pontos akarok lenni, inkább az édes-savanykás, mint az édes. Ezt elég nehéz elérni. Ez tipikusan az az érzés, amikor beleiszol egy italba, és először édes, de aztán megérkezik egy kis savanykás íz is.

 Számodra mik a szakma legnagyobb kihívásai?

Versenyezni nem szeretek, úgyhogy az a fajta kihívás nem érint. Sosem szerettem magamat mutogatni. Nekem az a kihívás, hogy elérjem, hogy egy vendég sose menjen el úgy tőlem, hogy nem ízlett a koktél, amit készítettem neki! A nyolc év alatt talán háromszor volt ilyen eset, de az nagyon rosszul érintett. A célom, hogy bármit meg tudjak csinálni bárkinek! Itt az a legfontosabb, hogy kitaláld, hogy milyen típusú az ember. Ha ez megvan, ki tudod találni, hogy mit szeret.

 Ez idő?

Igen, nagyon sok idő! Legalább négy-öt év. Minden típust meg kell ismerned, hogy aztán egy-két mondatból már lásd, hogy kivel van dolgod.

 Milyen italokat készítettél most?

A Bramble az első italom: ennek a gin az alapja, de az Absolut is készített egy Bramble italt. Én egy kicsit variáltam rajta. A következőket raktam bele: vodka, citromlé és méz cukor helyett, mert ahogy mondtam nem szeretek cukorral dolgozni. A tetejére kerül a fahéjon kívül egy kis szilvalekvár, mert akartam valami csavart, és mivel megyünk bele a télbe, ez így tökéletes. A kettő nagyon jól passzol egymáshoz, és ezt még megszóróm szederrel. A kanál abban segít, hogy az ember közelebb érezze magát a koktélhoz. Fogja, magához öleli, eszeget egy kicsit belőle, majd iszik pár kortyot, és újra belekanalaz. Azt szeretem, amikor a vendég nézegeti, barátkozik vele. Bírom, hogy játékossá válnak ilyenkor az emberek, visszamennek kicsit a gyerekkorba. Nálam kétféle vendég létezik: a gyerek és a komoly felnőtt. Utóbbi azt mondja, hogy valami nagyon jót akar inni. Ilyenkor tudom, hogy valami masszív, testes ital lesz a megoldás, a gyerek típus pedig játszik vele, szagolgatja, ízlelgeti, odaadja a másiknak. Az a legjobb dolog.

A második a Vesper Martini, aminek szintén a gin az alapja, de ennek is van egy absolutos verziója. Ami lesz benne, Absolut és Nolly Prat. Nagyon szeretem a martiniket, mert az elkészítése közben sokat lehet kommunikálni az emberekkel. Hasonlóan épül fel, mint egy Old Fashion. Az ital már eleve nagyon karakteres, ahogy a citromcsavar belekerül, azonnal megérzed a citrom frissességét.

A harmadik egy French Martini- ez kimondottan női koktél. Málnás, ananászos, vodkás ital. Nagyon szép hab keletkezik majd a tetején, és piros szalaggal díszítem a poharat. Ez aktuális is a karácsony miatt.

Az utolsó pedig a már említett szilvás gombócos koktél.

Sokan elvágyódnak Budapestről, Te miért vagy itt?

Kaptam lehetőségeket külföldről, de az élet máshogy alakult, mert közben összejött a gyerek project és ugyebár a család az első! 

 A budapesti bartender életről mit gondolsz?

Furcsa lesz, amit mondok, de szerintem olyan, mint egy húsleves, ami nagyon gazdag, de kevés benne a hús. Rengetegen vagyunk, de csak kevés olyan bartender van, aki kiemelkedő. Azt gondolom, hogy a nagyrészük ki is fog menni külföldre, amit nagyon sajnálok. Sajnos sokan nem veszik számításba, hogy egy bár felépítése nem egyik percről a másikra megy, és azt sem, hogy mennyire fontos, hogy mindig, de mindig ugyanazt a minőséget kell adni. Ez sokszor nem a bartendereken múlik.

 A fiadnak mit szeretnél majd megmutatni Budapestből?

Végig mennék vele a rakparton, mert Európában az egyik legszebb rakpartunk van. Gyönyörű este, amikor ki van világítva. Randivonalnak is nagyon jó. És ha nem Budapest, akkor a Galyatető, mert rengeteg gyermekkori emlékem köt oda!

süti beállítások módosítása