Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egy város a benne élőkben mutatkozik meg igazán

Absolut Budapest

A világ textilen – Interjú Tóth Melindával, a Daige tervezőjével

2015. december 04. - absolut_hu

absolut_budapest_daige.png

Tóth Melindát, a Daige tervezőjét ugyanaz a kifinomultság és kedvesség lengi körül, mint ami a ruháit. Ma az egyik legizgalmasabb feltörekvő designerek között tartja számon a szakma. Kollekcióira jellemző a változatos tematika, ami örökös megújulást eredményez, ruhái pedig úgy nőiesek, hogy közben a vagányság sem hiányzik belőlük. Azok közé tartozik, akik merészen nyúlnak különböző témákhoz, és a végén mégis valami nagyon sajátos születik. A divattervezői lét nem egy régóta tartó álom volt számára, bár a művészet mindig is közel állt hozzá. Az élet végül mégis úgy hozta, hogy a divattervezés legyen a hivatása. 

 Hogy lett szociológiából divattervezés?

Az egyetem alatt éreztem a hiányt, hogy nem tudom magam kifejezni, nem tudom sehol levezetni a kreativitásom. Mindig is érdekelt a vizualitás, az esztétikum, a divat, a művészetek. Stylistnak jelentkeztem egyébként, esti szakra, aztán a felvételiztetők azt tanácsolták, hogy próbáljam meg a tervezést, mert látnak bennem potenciált. Így aztán nappali tagozaton beültem újra az iskolapadba. Nem volt egyszerű döntés, mert féltem, hogy már túl késő egy teljesen új dologba kezdeni. Hálistennek nem volt az. (nevet)

Több hazai designer is megfordult a London College of Fashionben. Te hogy élted meg ezt az időszakot? Mik a legfontosabb dolgok, amiket tanultál ezalatt az idő alatt?

Intenzív volt. Megtanultam az inspirációgyűjtés fontosságát, és azt, hogy nem szabad a saját gondolkozásunkat leszűkíteni az elején.

Tudj meg többet a Daige márkáról!

 Az őszi kollekció a iskolapadba visz vissza minket. Szerettél iskolába járni? Mik a legmeghatározóbb élményeid?

Szerettem iskolába járni, de az általános borzalmas volt. Kifejezetten rossz élményeim vannak.“Bullied” gyerek voltam, sokat csúfoltak a kortársaim. Sajnos volt több rossz pedagógusom is, főleg alsóban, akiknek fogalma sem volt arról, mennyire fontos szerepük van vagy lenne a gyerekek lelkifejlődésében is. Nemcsak abban, hogy leadják a matek leckét. Másodikos lehettem, amikor rám szólt a tanító néni, hogy vágassak frufrut, mert nagy a homlokom. A gimi már ezerszer viccesebb és izgalmasabb volt, a kamaszkor kajlaságával együtt is.

daige_backstage_04_logozott.png

 Nálad nagyon fontos a hordhatóság. Néha nem érzed, hogy ez korlátoz?

Nem érzem, én diák koromban is hordhatóbb darabokat terveztem. Azt viszont érzem, hogy a piaci igények korlátoznak, például szendvedek attól, hogy imádom az aszimmetriát, de nagyon nehezen vásárolják meg az emberek. Itthon meg főleg. 

 Mi határozza meg általában, hogy merre indulsz egy új kollekció tervezésénél?

Megérzések, aktuális érdeklődés, aztán találok valami témát, amibe bele tudom ásni magam.

 Nagyon inspirálnak a különböző textúrák. Még mik?

Rengeteg minden inspirál. Képek, emberek, hangulatok, zene, film, sport. Azt hiszem pont az a márka legfőbb jellegzetessége, hogy változatosak a forrásaim. Szezonról szezonra máshoz nyúlok, tudatosan. Nekem, mint tervezőnek ez tartja fent az érdeklődésem.

daige_backstage_logos.png

 Mit szeretsz legjobban a tervezésben?

A divatervezőségben a tervezési szakaszt szeretem, amikor a kollekciót papírra vetem és a modellezést, amikor kivitelezem 3D-ben a formákat. Egyébként magában a munkámban, ami a napi szintű feladatokat jelenti, rengeteg más teendő van. Marketinges feladatok, eventek, kollborációk kitalálása, vizuális anyagok készítése, fotózások bonyolítása, anyagbeszerzés, gyártókkal való kapcsolattartás.

Mi a legnehezebb része? Ezen hogy sikerül továbblendülnöd?

A vállalkozói része a nehéz : magam osztom be az időm, a hektikusság és az admisztráció, a számok. A folyamatos készenlét és fejtörés, hogyan fejlődjön az üzlet, mit és hova lehet organikusan lépni. Ezt az ember megszokja egyébként, és ez is természetes velejárója lesz annak, hogy “divattervező vagyok”.

Szerinted mik azok a tulajdonságok, amik sikeressé tesznek egy tervezőt?

Kreativitás, progresszivitás, nyitottság, információéhesség, kitartás, következetesség.

Hamarosan napvilágot lát a Daige X VOY kollaboráció. Miből indultatok ki ennél a kísérleti projectnél?

Kocsmár Felíciával dolgoztunk együtt. Az ITS ME kollekció inspirációjából indultunk ki, vizuálisan és asszociatív módon merített a ruhákból és készítette el a kerámiákat. A gyermekkor esetlensége, tökéletlensége, a színek és a minták a meghatározó elemei a kollaborációnak.

Sok helyen lehetnél a világban, mégis Budapesten élsz. Hogy érzed magad itthon?

Ez szerintem a személyes “jól léttől” függ. Most éppen jól érzem magam itthon, de rámférne egy nagyobb utazás. Tervezem is tavasszal, hogy megszököm kicsit.

Milyen ma a magyar divat színtér? Mennyire vagyunk mi nyitottak az újra?

A mai magyar divat színtér sokféle, sok a márka, kisebb, nagyobb. Nehéz fennmaradni, nehéz fejlődni, itthon kicsi a felvevőpiac, az emberek többségének még mindig az ár a legfontosabb, de bízom benne, hogy szépen lassan javul a tendencia.

Az indulásnál volt olyan magyar tervező, aki motivációt jelentett számodra?

Igen Tóth András és Godena-Juhász Attila, a USE Unused-ból.

Hogy látod Budapestet? Mi az, ami a legjobban inspirál itt?

Imádom Budapestet, élhető, belátható város. Ami pedig a legjobban inspirál itt, azok a barátaim.

December 9-én a Trapéz Galériában láthatóak a Daige X VOY kollaboráció darabjai. Este 8-től van a megnyitó, ahol az Absolut is ott lesz. Koccintsunk a tervezőkre és a most kihozott limitált kerámia szériára!

 

 

 

 

süti beállítások módosítása